Publicitat
Publicitat

DEFENSA

L’accident de l’Airbus, un cop al sector aeronàutic europeu

El Regne Unit, Alemanya i Turquia suspenen els vols de l’A400M

L’accident d’un Airbus militar dissabte a Sevilla que va causar la mort de quatre persones és un fort cop per a la indústria aeronàutica europea. El Regne Unit, Alemanya, Turquia i Malàisia han suspès els vols dels seus prototips, cosa que posa en qüestió el futur del programa. Totes les mirades es dirigeixen al gegant aeronàutic francès -amb seu a Tolosa- després que hagin sortit a la llum els retards en l’entrega i les deficiències que presentaven alguns dels models A400M.

La companyia va anunciar ahir que seguirà amb els vols de prova d’aquest model. “Les provatures del model A400M continuaran i només les aturarem en cas que es presentin proves que ens hi obliguin”, deia l’empresa en un comunicat. El govern francès va sortir en defensa d’una de les indústries puntals del país i va anunciar que seguirà autoritzant els vols del model sinistrat. Tot i això, el ministre de Defensa, Jean-Yves Le Drian, va anunciar que només seran autoritzats els vols “extremadament prioritaris” fins que no es tingui més informació sobre l’accident de Sevilla.

Per la seva banda, el ministre de l’Interior espanyol, Jorge Fernández Díaz, va demanar ahir que s’aclareixin les causes de l’accident, ja que hi ha “molts interessos econòmics en diferents països de la UE implicats”. Les dues caixes negres van ser localitzades i seran analitzades els pròxims dies pels investigadors. El ministre de Defensa espanyol, Pedro Morenés, també va sortir ahir en defensa d’Airbus i va demanar que no es posés en dubte la seva “credibilitat”.

L’entrada en escena dels nous avions ja va començar amb mal peu el 2013 després que la companyia entregués el primer avió a França amb quatre anys de retard. A principis d’aquest any i després d’haver entregat també amb retard els avions al Regne Unit, Airbus va destituir Domingo Ureña Raso, el màxim responsable de la filial de Defensa i Espai, que s’encarrega de la producció dels avions d’ús militar.

Airbus no va aconseguir redreçar el rumb, ja que va acumular nous retards i no va seduir nous compradors per al model. Els maldecaps van continuar després que el diari alemany Der Spiegel revelés que l’exèrcit alemany havia denunciat deficiències en els aparells lliurats, com la falta d’aïllament d’alguns cables elèctrics o la presència de floridures a les piques.

La “sang freda” del pilot

Més enllà dels dubtes que planen sobre la companyia, el delegat sindical de CCOO a Airbus Sevilla, Francisco Figueroa, va lloar ahir “la sang freda” del pilot de l’A400M, que va aconseguir esquivar les fàbriques pròximes a la zona, on hi havia treballadors en el moment del sinistre. L’avió va demanar aterrar a l’aeroport de Sevilla poc després d’enlairar-se i, com que no ho va poder fer, el pilot va optar per dirigir-se a un camp de patates. L’avió sinistrat havia fet vols previs i el de dissabte era l’últim abans que fos entregat al govern de Turquia. Figueroa també va explicar que el vol previ al lliurament sol ser més “relaxat”. Els dos ferits en l’accident, un mecànic i un enginyer, que van poder saltar per la finestra de la cabina, continuaven ahir estables dins de la gravetat.