Publicitat
Publicitat

GERMANWINGS

Lubitz va pensar fins poc abans de l’accident com es podia matar sol

França planeja una fossa comuna per a les despulles no identificades

Andreas Lubitz, el copilot de Germanwings que el 24 de març va conduir a la mort 149 persones i a ell mateix en un vol de Barcelona a Düsseldorf, va pensar els dies abans de l’accident a suïcidar-se tot sol. Però la por que el seu intent de treure’s la vida en solitari resultés fallit hauria impulsat suposadament el jove treballador de la filial de Lufthansa a assegurar-se una mort segura fent estavellar l’avió als Alps.

Segons informacions a les quals han tingut accés el Süddeutsche Zeitung i les televisions públiques alemanyes NDR i WDR, derivades de les anàlisis que han fet els investigadors de l’iPad de Lubitz, el copilot va documentar-se el dia abans de l’accident a la web del Col·legi de Metges d’Hamburg sobre “testaments vitals”. Aquest terme regula quines mesures poden dur a terme els doctors per allargar la vida d’un pacient que està greument ferit i no pot expressar-se. Al març Lubitz també va buscar per internet com es podia proveir de cianur potàssic, vàliums sense recepta mèdica i còctels de medicaments mortals.

El copilot de Germanwings no era apte per volar quan es va produir l’accident, segons va confirmar la fiscalia francesa. Estava trist, inestable, malalt psicològicament i tenia pànic a quedar-se cec i, per tant, a perdre la llicència per volar, segons va apuntar dijous al vespre des de París el fiscal Brice Robin.

Lubitz, que el 2009 va reprendre la seva formació com a pilot després d’haver d’interrompre-la per una depressió, no va emmalaltir greument fins a finals del 2014. En les corresponents actes mèdiques no hi ha cap indici sobre una recaiguda anterior de la seva malaltia psicològica o sobre una tendència al suïcidi. Tot just al desembre li sobrevenen problemes psicològics, segons les últimes investigacions.

El copilot, de 27 anys, creia que patia una malaltia als ulls que suposadament no tenia. Almenys no va ser diagnosticada pels nombrosos oculistes que va consultar. Des del 2008 Lubitz havia visitat 46 doctors diferents entre oftalmòlegs, neuròlegs i psiquiatres, segons consta en un informe d’una comissió especial d’investigació de Düsseldorf.

Una vida absolutament normal

Un metge li va diagnosticar al març un quadre de dolor psicosomàtic, però el copilot va ocultar la baixa mèdica a la seva empresa. Tampoc els familiars estaven al cas de l’estat real d’Andreas Lubitz. Dues setmanes abans de l’accident tota la família va passar un “harmònic” cap de setmana a Berlín i el dia abans de la tragèdia el copilot va enllestir la llista per fer la compra setmanal amb la seva parella, segons les noves informacions periodístiques.

A París, el fiscal Robin va prometre davant els familiars de les víctimes que entregaria el resultat de les investigacions a tres jutges de Marsella perquè acabin de dilucidar les causes de l’accident i els possibles errors que va cometre Lufthansa. Alhora que comença l’estira-i-arronsa sobre les quantitats d’indemnització reclamades pels familiars, les autoritats van detallar que la meitat de les restes mortals trobades als Alps no han pogut ser identificades, i França planeja inhumar-les en una fossa comuna a Le Vernet, prop del lloc del sinistre.

Alemanya tanca el cas de les escoltes al mòbil de Merkel 

La fiscalia alemanya va tancar ahir la investigació sobre les presumptes escoltes dels Estats Units al telèfon mòbil de la cancellera Angela Merkel per falta de proves. Segons la fiscalia els documents difosos per l’exanalista de la CIA Edward Snowden no proven de manera concloent les escoltes. Els documents de les autoritats tampoc són suficients per mantenir la investigació que es va obrir el juny de l’any passat a poques hores d’una reunió entre la cancellera Merkel i el president dels EUA, Barack Obama, a la cimera del G-7 a Brussel·les.