Publicitat
Publicitat

FRANÇA

Montpeller no vol deixar de ser capital

La ciutat pugna amb Tolosa per liderar la nova regió que aplegarà el Llenguadoc-Rosselló i Migdia-Pirineus

No tenen una rivalitat històrica, però ara la política podria enfrontar-les. La decisió del govern francès d’escollir Tolosa i no Montpeller com a futura capital de la nova regió al sud de França, que sortirà de la fusió entre les de Migdia-Pirineus i el Llenguadoc-Rosselló, ha desencadenat una lluita pel poder polític entre aquestes dues ciutats. Les regions quedaran unides en una de sola a partir de principis del 2016, quan entri en vigor la nova llei de reforma territorial a França, que preveu reduir el nombre de regions de 22 a 13 per limitar la despesa pública. A Montpeller, però, es resisteixen a perdre una capitalitat de la qual han presumit fins ara.

El fet que l’actual capital de Migdia-Pirineus sigui la ciutat més gran i que el PIB de la regió, de 79.855 milions d’euros, superi els 63.944 euros del del Llenguadoc-Roselló han sigut les claus per decantar la balança a favor de Tolosa. A Montpeller es prenen la decisió amb recel, ja que es tem que es perdi capacitat de presa de decisions i de llocs de treball públics. “No entenc per què s’ha de recentralitzar tot a Tolosa. Lluitaré perquè el consell regional es quedi a Montpeller i perquè la governabilitat es divideixi entre les dues ciutats”, declara el president del consell regional del Llenguadoc-Rosselló, Damien Alary, que també proposa que les competències en matèria d’agricultura es gestionin des de Montpeller, pel fort pes d’aquest sector en el territori de l’actual regió.

Demanen compensacions

“Si Tolosa és finalment la capital, Montpeller ha de tenir compensacions. Les dues ciutats han de treballar juntes. Si no hi ha un equilibri de repartiment, aleshores desistiré des d’un punt de vista polític”, etziba l’alcalde de Montpeller, Philippe Saurel, que amenaça de no presentar-se a les llistes de les eleccions regionals de finals d’any si no es troba una solució justa. L’alcalde socialista també lamenta que el seu partit, que ha acabat aprovant la reforma, no hagi tingut en compte un paper més important per a Montpeller. “Vaig donar suport a la reforma territorial perquè penso que un país pot fracassar si no és capaç de modernitzar-se. El que vull és un territori potent amb dues ciutats importants”, diu.

A Tolosa treuen ferro a l’assumpte i s’esperen a la proposta definitiva sobre el repartiment de competències que s’ha de presentar al mes de juny. “Tots ens hem de preparar per a la nova regió, que serà la que al final prendrà les decisions. L’important és que, si es troba un equilibri, sigui coherent, ja que en dependrà la qualitat del servei als ciutadans”, diu el president de la regió de Migdia-Pirineus, Martin Malvy.

Per apaivagar els ànims, el delegat del govern, Pascal Mailhos, proposa una solució equitativa. “Totes les competències regionals no seran a la mateixa ciutat. Es mantindrà la proporció de funcionaris de l’Estat: un 55% per a Tolosa i un 45% per a Montpeller”, diu Mailhos.

Un 7% del PIB francès

Més enllà de la lluita política, la fusió de Migdia-Pirineus i el Llenguadoc-Rosselló s’espera que generi un nou espai per als empresaris i la societat civil a l’hora de buscar noves oportunitats i crear sinergies. L’enllaç donarà llum a la tercera regió més poblada de França i a la dinovena regió més potent d’Europa, amb un 7,21% del PIB francès. Segons un estudi de l’observatori Trendeo, la nova regió serà la gran beneficiada de la reforma territorial i la que crearà més llocs de treball, el principal repte per a una zona castigada per unes xifres d’atur per sobre de la mitjana francesa, que és del 10%. “Tolosa és la capital europea de l’aeronàutica i Montpeller és puntal per a la fabricació de satèl·lits. Les nostres sinergies ens permetran ser més forts a escala europea i mundial”, diu Malvy.

Migdia-Pirineus també aportarà a la nova regió les empreses de recerca i d’investigació, mentre que el Llenguadoc-Rosselló hi aportarà l’agricultura vinícola i el turisme del Mediterrani. A més, la nova regió, que tindrà els Pirineus a tocar, comptarà amb un poderós binomi metropolità format per la quarta i la vuitena ciutat més grans de França. Tot i això, els experts consideren que encara hi ha feina a fer, sobretot en infraestructures, i reclamen una línia de tren de gran velocitat que enllaci les dues ciutats en poc més d’una hora. “Si es mutualitzen totes les ajudes públiques i totes les iniciatives, l’economia hi sortirà guanyant”, afirma Alain Di Crescenzo, president de la Cambra de Comerç i d’Indústria de Tolosa.

Un nou espai de relació amb Catalunya

La nova regió al sud de França, fruit de la fusió entre Migdia-Pirineus i el Llenguadoc-Rosselló, pot obrir una nova dimensió en les relacions amb Catalunya, ja que totes tres formen part de l’euroregió Pirineus-Mediterrani. Aquest projecte de cooperació política es va fundar fa 10 anys per atreure nous inversors i posar en comú els interessos econòmics i socials de les regions, com ara el corredor mediterrani i la cooperació científica. “Aquesta unió serà una gran oportunitat per a les nostres empreses i per als joves. Tindrem un PIB de 144.000 milions d’euros, prop dels 200.000 milions d’euros del PIB català. La nostra regió i Catalunya estaran entre les vint més poderoses d’Europa”, diu el president de Migdia-Pirineus, Martin Malvy.