Publicitat
Publicitat

CURSA A LA CASA BLANCA

Obama vs. Romney: cada vot compta

El president necessita mobilitzar joves, dones solteres i minories per obtenir la reelecció. El republicà té el suport dels més creients i dels homes blancs, però li cal convèncer les dones


El president Barack Obama necessita assegurar una àmplia majoria entre joves, dones solteres, afroamericans i llatins si vol guanyar el 6 de novembre. Programes socials i beques són les seves armes.

La primera preocupació de la campanya del president Barack Obama és que els seus votants es quedin a casa el dia de les eleccions. La il·lusió generada per la seva candidatura el 2008 va fer augmentar la participació entre votants que tendeixen a l'abstenció i donen un suport majoritari als demòcrates, com per exemple, els joves. Aquest any, però, Obama té més dificultats per assegurar una bona participació dels votants claus per a la seva reelecció.

Es calcula que uns 22 milions de joves d'entre 18 i 30 anys van votar fa quatre anys -una participació històrica- i gairebé un 70% ho va fer per Obama. En aquesta elecció, segons una enquesta de Pew Research, el seu aval entre els joves segueix sent significatiu però s'ha reduït deu punts. Tot i així, el més alarmant per a la campanya no és aquesta pèrdua de suport sinó l'augment de l'abstenció. Un altre sondeig de Gallup va revelar l'estiu passat que només un 58% dels joves registrats en el cens diuen que aniran a votar, 20 punt menys que el 2008.

Estudiants sense perspectiva

"En un moment problemàtic per a l'economia del país, els estudiants estan preocupats pel mercat de treball i endeutats per pagar la seva educació universitària", afirma Heather Smith, presidenta de Rock the Vote, una organització que busca millorar la participació entre els joves amb l'ús de la música i les noves tecnologies. Per Smith, si els joves voten "poden tenir un impacte gran en la política".

Durant les últimes setmanes, el president ha fet mítings a diferents universitats dels estats amb més percentatge d'indecisos -com Virginia i Ohio- per mobilitzar el vot dels joves. Ha defensat la seva inversió en educació i el seu increment de les beques universitàries per aconseguir renovar la seva confiança.

El vot de les minories és una de les altres claus si Obama vol la victòria. El 2008 un 95% dels afroamericans, un 67% dels llatins i un 63% dels asiàtics van optar pel candidat demòcrata, que espera assolir uns percentatges semblants per obtenir la reelecció. La demografia dels Estats Units ha canviat a passos de gegant en les últimes dècades, sobretot amb l'augment de ciutadans d'origen hispà. Aquest nou escenari millora les expectatives del president en estats claus amb comunitats llatines importants com Florida, Nevada i Colorado.

Segons un estudi dels demògrafs de Brookings Ruy Teixeira i William Frey, el president es beneficiarà de l'increment de votants llatins i asiàtics dels últims quatre anys. Si les minories representen entre el 26% i el 29% de l'electorat total, Obama té moltes possibilitats de sortir reelegit. Segons Frey, les presidencials "són una batalla per la participació i el seu resultat depèn en gran part del vot de les minories".

Malgrat que Obama no ha aconseguit una reforma de les lleis d'immigració, el seu suport entre els llatins no ha baixat i segueix al voltant del 65%. El president va reaccionar aviat a la falta d'entusiasme entre aquest sector de l'electorat, per la seva promesa incomplerta, amb l'aprovació d'una ordre executiva per aturar la deportació de joves immigrants sense papers.

Convèncer les dones

Les dones, sobretot les solteres, prefereixen Barack Obama, però el seu rival, Mitt Romney, ha retallat diferències. El president va obtenir la confiança d'un 63% de les dones solteres fa quatre anys, però ha perdut terreny entre elles per la seva decebedora actuació en el debat.

El problema aquí per a Obama no és l'abstenció, ja que les dones tenen millors taxes de participació que els homes. Els analistes consideren que el president ha de convèncer les electores que el seu pla per impulsar l'economia és millor perquè protegeix els programes socials i ha de tornar a posar en el focus la protecció de la salut de la dona.

****

El candidat republicà Mitt Romney millora la seva imatge entre els votants des del debat presidencial i té un gran suport entre els creients i els homes blancs. Per guanyar li cal atreure més vot femení.

Amb el primer debat presidencial, el candidat republicà Mitt Romney va aconseguir reiniciar una campanya electoral que havia començat amb molt mal peu. Durant mesos, gairebé la meitat dels votants van tenir una opinió desfavorable de l'aspirant republicà a la Casa Blanca però tot va canviar des del seu cara a cara amb el president Barack Obama.

La seva popularitat ha augmentat i, sobretot, ho ha fet entre les dones. La diferència de Romney amb Obama en el vot femení era de 18 punts però durant l'última setmana s'ha escurçat de manera significativa. Segons un sondeig de Pew Research, els dos candidats estan ara empatats, mentre que l'enquesta de PPP redueix el marge de 15 punts a sis. "La campanya d'Obama va caracteritzar Romney com un candidat contra els drets de les dones. I això era difícil de sostenir", assegura James Campbell, de la universitat SUNY de Nova York, que creu que l'electorat va veure els candidats "sense filtres" en el debat i que Romney va saber aprofitar millor l'ocasió.

El republicà, però, encara té problemes per captar el vot femení d'estats claus com Ohio, on la seva distància amb el president és de 22 punts. Per això aquesta setmana ha moderat algunes de les seves posicions en economia -que preveuen retallades de programes socials per a les dones- i en el tema de l'avortament. Aquesta nova estratègia del conservador busca persuadir no tan sols les dones sinó també els votants moderats. El risc, però, és que l'acusin un cop més de canviar les seves opinions per obtenir rèdit polític.

Participació dels evangelistes

Malgrat tot, Romney intenta fer un gir cap al centre sense perdre les bases del partit republicà, que són més conservadores. "Els republicans obtenen una majoria dels votants religiosos i, entre ells, els evangelistes són un grup important per a Romney", afirma Peter Brown, expert en sondejos electorals de la Universitat Quinnipiac.

L'exgovernador de Massachussets necessita que una alta participació dels votants evangelistes -que van representar un 26% de l'electorat el 2008-. El fet que Mitt Romney sigui mormó, però, aixeca algunes sospites entre aquests votants. "Molta de la nostra gent se sent incòmoda a l'hora de votar per un mormó però no tenim cap altra opció", deia Steve Strang, propietari d'una editorial evangelista. De fet, una vintena de líders evangèlics han demanat el vot per Romney perquè s'oposa a l'avortament i al matrimoni homosexual.

Persuadir els treballadors

Un altre grup d'electors que, tradicionalment, vota per candidats republicans són els homes blancs. Aquestes eleccions no són una excepció. Tot i així, Romney té un problema per atraure el vot dels treballadors blancs d'Ohio i Michigan per dos motius: el rescat de les automobilístiques impulsat pel president Obama, que va salvar la indústria de la fallida i el tancament imminent; i el seu perfil elitista. Si vol tenir opcions a la victòria, Romney necessita superar el 55% de suports entre els nord-americans blancs que va aconseguir John McCain el 2008.

D'altra banda, un altre sector conservador de l'electorat que compta són els majors de 60 anys, ja que en estats com Florida representen un 17% de la població. Per això, tant Obama com Romney dediquen part dels seus discursos a parlar dels seus plans per reformar el programa de salut per a la gent gran, un dels temes centrals de la campanya.