Publicitat
Publicitat

París i Londres exigeixen una solució europea per a la crisi de Calais

Els ministres de l'Interior de França i el Regne Unit, Bernard Cazeneuve i Theresa May, signen un comunicat conjunt on fan front comú davant les tensions dels últims dies entre els dos països 

França i el Regne Unit han escenificat aquest diumenge un front comú contra la pressió migratòria al port de Calais, però han advertit que la resposta a aquesta crisi ha de ser global i ha de tenir el suport de la resta de països europeus. "Estem fent front a una crisi migratòria global que no afecta només els nostres dos països. La resposta ha de ser una prioritat europea i una prioritat internacional", han subratllat en un comunicat conjunt els respectius titulars de l'Interior, Bernard Cazeneuve i Theresa May. La declaració conjunta, publicada pel diari 'Le Journal du Dimanche' (JDD), insisteix que París i Londres no poden gestionar en solitari una problemàtica que comença amb l'arribada a Europa dels clandestins.

La pressió migratòria ha esclatat amb força aquesta setmana amb temptatives massives d'entrada a les instal·lacions del túnel ferroviari que uneix els dos països (Eurotúnel) i l'existència de 3.000 immigrants acampats a la zona esperant tenir una oportunitat per creuar el Canal de la Mànega. "Molts dels que hi ha a Calais per intentar arribar al Regne Unit han passat per Itàlia, Grècia i altres països. França no és per a ells res més que un país de trànsit, raó per la qual treballem de costat amb altres estats de la Unió Europea per trobar-hi una solució satisfactòria ", afegeixen Cazeneuve i May.

Objectiu: mesures a llarg termini

Davant els elevats intents d'intrusió, França i el Regne Unit han posat en marxa mesures de xoc. París va enviar 120 agents per reforçar la seguretat, mentre que  Londres va anunciar la inversió de 7 milions de lliures (uns 10 milions d'euros) en la construcció d'una àrea de protecció per a camions amb destinació al Regne Unit i la construcció a la terminal de Coquelles d'una tanca més forta que l'actual.

Però tots dos ministres coincideixen que es tracta de solucions temporals. "A llarg termini, tota resposta permanent passa per la reducció del nombre de persones que abandonen l'Àfrica per arribar a Europa per raons econòmiques", van subratllar en aquesta declaració, en la qual van matisar que "les nacions europees sempre oferiran protecció als que fugen dels conflictes i de les persecucions".

Un front per calmar les tensions

Aquest posicionament comú arriba després de les crides als dos països perquè cada part assumeixi la seva responsabilitat i de la conversa mantinguda divendres entre el president francès, François Hollande, i el primer ministre britànic, David Cameron, en la qual es van comprometre a seguir treballant junts.

Aquest front, però, contrasta amb posicionaments més radicals de polítics de la zona, enfrontats diàriament per la situació a Calais. "Als nostres amics britànics els dic que la nostra exasperació és total. Cal que sàpiguen el que molts francesos pensen: "Si no s'ha sabut evitar que els immigrants arribin (a Europa), deixarem d'impedir que marxin (a Anglaterra)", indica el diputat conservador francès Xavier Bertrand, candidat a la presidència regional.

El president de l'ONG France Terre d'Asile, Pierre Henry, raona que la qüestió no es pot resoldre amb tanques ni amb el tancament de la frontera, sinó amb una política migratòria que, entre d'altres coses, permeti als demandants d'asil arribar a Gran Bretanya "dins de la legalitat".

Les víctimes de la crisi

La voluntat de creuar el canal no es queda només en intents infructuosos. Nou immigrants han perdut la vida en els últims dos mesos, l'últim dimarts passat, un home d'origen sudanès que va ser atropellat pel camió al qual intentava a pujar.

Els camioners, afectats també per la dimensió d'aquesta problemàtica, i que s'enfronten a multes d'entre 1.000 i 2.800 euros si la policia britànica descobreix clandestins als seus vehicles, admeten que "no saben què més fer" i que van a la zona amb por que se'ls colin i puguin arribar a morir. "Abans els camions cisterna en quedaven relativament al marge, però tenim la impressió que han trobat la manera d'entrar-hi", va assenyalar a 'JDD' un conductor de Calais.