Publicitat
Publicitat

ESTATS UNITS

Petites donacions impulsen la campanya de Trump

El candidat republicà aconsegueix mobilitzar les bases i no dependre només de grans aportacions

Donald Trump ha aconseguit atrapar Hillary Clinton en la recaptació de fons per a la seva campanya. En només dos mesos, el candidat republicà ha convertit el suport dels seus seguidors en un riu de petites donacions que no té precedents en la política nord-americana.

Trump i el comitè nacional republicà han recaptat 64 milions de dòlars (57,5 milions d’euros) al juliol, la majoria a base de petites quantitats aportades per internet. En total Trump i el seu partit van recaptar al juny 82 milions de dòlars (73,7 milions d’euros), molt a prop dels 90 milions de la campanya de Clinton. Amb aquestes xifres a la mà, Trump demostra que, en matèria financera, està en condicions de plantar cara a la candidata demòcrata i ex secretària d’Estat en la recta final de la campanya.

“Ella ha estat fent això durant vint anys”, assegurava Steven Mnuchin, l’inversor de Nova York que porta les finances de la campanya de Trump. “Nosaltres ho fem des de fa dos mesos”. Més de dos terços de les últimes donacions han arribat a través d’internet.

Les noves xifres indiquen un canvi important en la campanya de Trump, que fins fa pocs mesos es finançava de la seva pròpia butxaca i de la venda de samarretes i gorres. El magnat es podria convertir en el primer candidat republicà que obté els recursos dels simpatitzants de base, que aporten entre 10 i 25 dòlars (entre 9 i 22 euros). Així és justament com el senador Bernie Sanders va arribar a fer front a Clinton durant les primàries demòcrates.

Les dades aportades fins ara per la campanya de Trump són preliminars. Les xifres oficials (que inclouen la despesa de la publicitat directa, que sol ser molt cara, i el desglossament de les recaptacions) estaran disponibles quan els dos candidats presentin els seus informes a la Comissió Federal Electoral aquest mes.

Cal tenir en compte que l’auge en la recaptació de Trump arriba molt tard a la campanya, quan les tarifes publicitàries s’encareixen i ja ha passat l’oportunitat d’invertir en infraestructura de propaganda. Alhora Clinton també està augmentant el seu suport econòmic. El seu equip anunciava dimecres a Twitter que la seva campanya i el comitè nacional demòcrata han sumat 102 milions de dòlars (91,3 milions d’euros), tot i que no aclaria quina part eren donacions.

Però les xifres de Trump indiquen que, després de mesos de vacil·lacions i sortides en fals, ha començat a aprofitar l’oportunitat: la seva poderosa empenta entre les bases republicanes s’ha unit amb plataformes de captació de petites donacions en línia, com els botons que permeten fer contribucions de 10, 25 i 50 dòlars a la seva pàgina web. Així ha aconseguit capgirar la tendència de finals de maig, quan amb prou feines va reunir 1,3 milions de dòlars (1,1 milions d’euros), cosa que va encendre les alarmes entre els republicans d’una derrota financera davant de Clinton.

Mitt Romney, el candidat republicà del 2012, també era un home ric, però mai va ser capaç de despertar l’entusiasme entre els petits donants i sempre va dependre de les grans contribucions. Les noves tecnologies i l’enemistat de Trump amb alguns grans magnats republicans han girat la truita.