COMERÇ INTERNACIONAL
Internacional 06/12/2012

El canvi climàtic obre un nou canal de Suez a l'Àrtic

El canvi climàtic està convertint l'Àrtic en una alternativa al canal de Suez. Un vaixell de la russa Gazprom ha estat el primer a creuar durant l'hivern la ruta del nord-est transportant gas natural liquat.

Carme Riera Sanfeliu
2 min
Un port al mar Bàltic es prepara per a les noves rutes que s'obriran per l'Àrtic amb el desgel del casquet polar.

BARCELONAUn vaixell llogat per la branca mercantil del gegant energètic rus Gazprom va convertir-se ahir en la primera nau que creua l'Àrtic transportant gas natural liquat. La fita és un senyal de com el canvi climàtic està obrint una nova ruta que podria canviar el comerç internacional.

La fusió del gel permet a alguns vaixells transitar per una ruta que redueix a gairebé la meitat el temps que es necessita per arribar als mercats asiàtics, on tradicionalment s'arriba passant pel canal de Suez.

La nau que dimarts va arribar amb èxit al Japó va salpar fa deu dies del mar de Barents, a Noruega, on hi ha la planta de liqüefacció situada més al nord de l'hemisferi. L'Àsia és el primer importador mundial de gas natural liquat i l'èxit d'aquest trajecte dóna força als plans de Rússia de construir una planta productora d'aquest tipus de gas a la península de Yamal. Els experts calculen que el canvi climàtic incrementarà el trànsit a l'Àrtic ràpidament. El 2012 ha estat un rècord anual tant pels sis mesos que s'ha pogut mantenir oberta una ruta que normalment només era accessible durant poc temps com per la quantitat de càrrega enviada.

El dubte és, però, qui més podria beneficiar-se de la ruta àrtica. La planta noruega és, de moment, l'única de la regió, i la majoria del gas extret a l'Atlàntic -com el que controlen Nigèria, Angola i Trinitat- seguirà sent exportat a través dels canals de Suez i de Panamà. L'aposta noruega i russa per l'Àrtic els estalvia dues zones sensibles: l'amenaça de la pirateria que infesta les aigües del golf d'Aden i el tens estret d'Ormuz, on es condensa gran part de la tensió entre l'Iran i els Estats Units.

Mercat potencial

Però la fusió del gel àrtic no és l'única raó per l'augment en l'interès per aquesta ruta. El boom energètic que han viscut els Estats Units en descobrir jaciments de l'anomenat gas pissarra va provocar a principis d'any un excés de subministrament i una caiguda dels preus, que són quatre vegades inferiors al que paguen les potències asiàtiques. Al mateix temps, un Japó encara ferit pel desastre nuclear de Fukushima s'ha mostrat molt interessat en l'energia alternativa, especialment el gas.

La ruta, no obstant, té els seus riscos. Verdantix, un grup internacional d'assessors experts en el mediambient, alertava en un informe recent que les inversions en la ruta àrtica estan subjectes a "impactes climàtics impredictibles, a riscos geopolítics i a conflictes potencials, així com a canvis en la legislació com a resposta a una previsible oposició popular".

stats