AVIÓ DESAPAREGUT
Internacional 31/07/2015

Un fragment d’ala retorna l’esperança per resoldre el misteri de l’MH370

Localitzen a l’Illa de la Reunió una peça d’avió que correspondria a l’aparell de Malaysia Airlines

Marc Toro
3 min
DOS METRES DE FERRALLA EN LA IMMENSITAT DE L’OCEÀ 
 Membres de la policia de la Reunió retiren el que podria ser l’ala del Boeing 777 desaparegut a gairebé 6.000 quilòmetres de distància. La peça serà analitzada a França.

BarcelonaDesprés d’un any i gairebé cinc mesos d’investigació i escassos resultats, el misteri del vol MH370 de Malaysia Airlines podria començar a resoldre’s. Treballadors municipals de l’Illa de la Reunió -departament francès d’ultramar a l’oceà Índic, a 700 quilòmetres a l’est de Madagascar- van localitzar dimecres un fragment d’ala d’avió que, segons apunten les primeres investigacions, correspondria a un Boeing 777, el mateix model de l’aparell que va desaparèixer el 8 de març de l’any 2014 amb 239 persones a bord.

Les reaccions oficials a la troballa van coincidir ahir a demanar prudència. “En aquests moments és massa d’hora per especular sobre l’origen de l’aleró”, declarava Malaysia Airlines en un comunicat, mentre que el govern del país asiàtic rebutjava conclusions “prematures”. Però a mesura que passaven les hores i apareixien noves informacions, les declaracions eren cada cop més optimistes. El viceministre malaisi de Tansport, Abdul Aziz Kaprawi, ja admetia al migdia que les restes trobades a l’illa francesa eren “quasi segur” d’un Boeing 777.

De fet, segons fonts pròximes a la investigació consultades per la CNN, el fragment descobert -d’entre dos i tres metres de llargada per un d’amplada- inclouria un flaperon, una superfície de comandament característica d’aquest tipus d’avions. “Aquesta peça permet tant el decantament de l’avió com la seva sustentació en maniobres com l’enlairament o l’aterratge, quan la velocitat de l’aparell és més baixa”, explica David Guillamón, controlador aeri i secretari de la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA), que afegeix: “Un Boeing 777 té aquesta superfície. Molts altres avions porten els alerons i els flaps per separat”. Això descartaria que les restes localitzades a l’Illa de la Reunió -deteriorades i amb senyals d’haver estat molt temps al mar- fossin d’un altre avió sinistrat, tal com apuntaven algunes de les hipòtesis ahir, ja que els últims aparells que van tenir accidents en aquesta mateixa zona de l’Índic van ser un Boeing 767, l’any 1996; un avió bimotor, l’any 2006, i un Airbus 310-300, el 2009.

Les autoritats australianes també van voler donar el toc d’optimisme a la notícia. Tot i que les restes es van localitzar a 5.700 quilòmetres del punt on es va perdre el contacte amb l’MH370, que cobria la ruta entre Kuala Lumpur i Pequín, el vice primer ministre d’Austràlia, Warren Truss, apuntava en un comunicat que es tracta de les mateixes coordenades on els experts creuen que va desaparèixer l’avió. I per si tot això no fos prou, el canal de televisió francès BFMTV assegurava que a la mateixa platja on es va trobar un tros d’avió també hi havia una maleta. Aquesta informació, però, no es va arribar a confirmar de manera oficial.

El que sí que se sap és que el fragment d’avió va ser enviat ahir a Tolosa perquè l’equip d’investigadors francesos, malaisis i australians confirmin en les pròximes hores si forma part o no de l’aparell desaparegut l’any passat. Si fos així, Guillamón diu que seria un fet “molt esperançador” de cara a esbrinar què va passar amb l’MH370. Si més no, afirma el controlador, permetria reduir l’àrea de recerca de la resta de l’avió. “El problema actual és que s’està treballant en una àrea immensa”, argumenta.

La clau és a les caixes negres

El mateix Guillamón deixa clar, però, que per avançar realment en la investigació el que cal és trobar les caixes negres, i admet que això continua sent com “buscar una agulla en un paller”. Les dades del vol des que va deixar d’emetre senyal són l’única esperança de les famílies de les víctimes per girar full, i només ho faran quan se sàpiga tota la veritat. Els familiars dels passatgers xinesos de l’MH370 van advertir ahir que no pararan fins que els fets s’aclareixin “al cent per cent”.

Polèmica pel veto rus a jutjar el cas de l’MH17

El veto de Rússia en el Consell de Seguretat de l’ONU a la creació d’un tribunal internacional per jutjar la tragèdia del vol MH17 de Malaysia Airlines -abatut per un míssil a Ucraïna el juliol del 2014- va generar ahir una allau de declaracions de condemna. La Comissió Europea i França van lamentar la decisió del govern de Putin i van fer una crida a agilitzar el procés penal per processar els responsables, mentre que Malàisia va anunciar que buscarà alternatives per aclarir igualment el cas. Ucraïna, de la seva banda, va considerar que el veto és la confirmació de la culpabilitat per part de Rússia.

stats