UCRAÏNA
Internacional 14/10/2015

Un míssil de fabricació russa va abatre l’MH17

La investigació oficial holandesa, incapaç de determinar si van disparar els rebels pro-russos o l’exèrcit ucraïnès

Ana Lázaro Bosch
3 min
Reconstrucció del Boeing abatut a partir dels fragments recollits al lloc on van ser localitzats, 
 A l’est d’Ucraïna.

KíevUn míssil terra-aire BUK de fabricació russa va abatre l’avió de passatgers que el 17 de juliol del 2014 es va estavellar a Ucraïna i va provocar la mort de 298 persones. Els experts holandesos, que ahir van presentar el resultat de la seva investigació, consideren que el material recuperat i la manera com es va desintegrar l’avió no permeten aventurar “cap altre escenari”. Segons va explicar en roda de premsa Tjibbe Joustra, cap del Consell de Seguretat d’Holanda, el míssil va “esclatar a l’esquerra de la cabina del pilot”, sense impactar-hi directament i, com a conseqüència, “l ’aparell es va partir en ple vol”.

Els experts han evitat pronunciar-se sobre l’autoria de l’atac, ja que, segons van explicar, aquesta part de la feina correspon als investigadors penals que encara hi estan treballant. En el seu informe, estrictament tècnic, expliquen que un míssil M928, equipat amb una ogiva 9N134M, va ser llançat utilitzant una plataforma mòbil russa “des d’una zona de 320 quilòmetres quadrats situada a l’est d’Ucraïna”, sense precisar el lloc exacte.

Per a les autoritats ucraïneses, el resultat de la investigació corrobora la seva tesi, segons la qual el míssil va sortir des del territori controlat pels separatistes. I el primer ministre, Arseni Iatseniuk, va afegir ahir que els serveis de seguretat russos són els responsables directes de l’atac. “No tinc cap dubte que uns separatistes borratxos són incapaços de fer servir un sistema BUK. Això vol dir que només va poder ser operat per soldats russos professionals”, va assegurar.

La investigació russa difereix

Moscou va presentar en paral·lel les conclusions de la seva pròpia investigació i ho va fer a través del consorci estatal Almaz-Antey, fabricant del míssil. El director de la companyia, Ian Novikov, va explicar que l’atac es va realitzar amb un model de BUK antic que l’exèrcit rus ja no utilitza. “El resultat de les nostres investigacions contradiu totalment els resultats de la comissió holandesa tant pel que fa al tipus de míssil com pel que fa a la localització del llançament”, va declarar. Al llarg dels quinze mesos que han passat des del sinistre les autoritats russes han presentat diverses tesis, segons les quals el míssil l’haurien llançat o bé des d’un avió ucraïnès o bé des de territori ucraïnès.

Al marge d’aquest intercanvi d’acusacions, a Holanda, els primers a rebre els resultats de la investigació van ser els familiars de les víctimes que, enmig d’un silenci sepulcral, van visitar les restes de l’avió en un hangar on s’ha reconstruït parcialment l’aparell. Segons van poder saber, els tres pilots van morir immediatament en el moment de l’explosió. La cabina de pilotatge i la zona de classe business es van separar de la resta de l’avió, que va continuar volant i caient durant aproximadament un quilòmetre. Els investigadors creuen que la majoria dels passatgers van perdre la consciència com a conseqüència de la despressurització, però l’informe no descarta que “alguns estiguessin conscients durant el minut o minut i mig que l’aparell va trigar a estavellar-se”. Les restes de l’avió i de les víctimes van quedar escampades en un radi de 50 quilòmetres quadrats.

No tancar l’espai aeri

En el seu informe, el Consell de Seguretat holandès critica les autoritats ucraïneses per no haver tancat l’espai aeri de la zona encara que fos “per precaució”. Els dies anteriors a la tragèdia els separatistes pro-russos havien abatut dos avions militars ucraïnesos i hi havia “prou raons” per prendre la decisió. “Considerem que els riscos no es van calcular bé. Només es va analitzar el conflicte des d’un punt de vista militar i no pensant en l’aviació civil”, va denunciar Joustra. El dia de la tragèdia uns 160 avions van sobrevolar la zona abans que es tanqués l’espai aeri.

Per la seva banda, el primer ministre holandès, Mark Rutte, va considerar que ara la prioritat és continuar les investigacions per poder jutjar els culpables. Tot i que va reconèixer que es tracta d’un procés “complex” que “portarà temps”. Els resultats de la investigació penal que realitza la fiscalia general de l’estat no es faran públics abans del 2016, però Rutte ja va assenyalar que caldrà avaluar les proves al marge de “qualsevol consideració política”. Malgrat tot, encara no és clar quan i on se celebrarà el judici. Al juliol Rússia ja va vetar la creació d’un tribunal internacional al Consell de Seguretat de l’ONU.

El vol MH17 de la companyia Malaysia Airlines, que feia el trajecte entre Amsterdam i Kuala Lumpur, la capital malàisia, va ser abatut en un dels moments àlgids del conflicte que enfronta l’exercit ucraïnès amb els separatistes pro-russos de l’est de l’Ucraïna. La gran majoria dels passatgers -dues terceres parts- eren de nacionalitat holandesa i també n’hi havia de nou nacionalitats més.

stats