Internacional 18/07/2014

Les deu claus de la tragèdia de l'MH17

Tot el que se sap fins ara de l'avió de passatgers abatut a Ucraïna

Sònia Sánchez
3 min
Restes de l'avió de Malaysia Airlines abatut a Ucraïna / REUTERS

BarcelonaUn avió de passatgers de Malaysia Airlines va caure ahir dijous a Ucraïna, abatut per un míssil, segons va confirmar el Pentàgon. Encara no és clar l'origen del míssil, enmig de les acusacions creuades del govern ucraïnès i els rebels pro-russos, però de moment hi ha algunes dades clares sobre la tragèdia.

1. L'avió MH17 de Malaysia Airlines duia 283 passatgers a bord –no 280, com es va dir en un primer moment– i 15 membres de la tripulació. En total, doncs, 298 persones van morir en el sinistre. El matí de divendres encara no s'havia identificat la nacionalitat de 41 persones, però entre els ocupants confirmats com a víctimes mortals hi ha 154 holandesos, 42 malaisis –incloent-hi els 15 membres de la tripulació i tres nens–, 27 australians, 12 indonesis –incloent-hi un infant–, 9 britànics, 4 alemanys, 4 belgues, 3 filipins i 1 canadenc.

2. L'avió feia la ruta Amsterdam-Kuala Lumpur. Va sortir de la capital neerlandesa a les 12.30 del migdia d'ahir dijous, 17 de juliol, i cap a les 16.15 hores de la tarda es va tenir l'últim contacte amb ell sobre l'espai aeri ucraïnès. Les autoritats aèries del país asseguren que la nau no va reportar cap tipus de problema i que tot anava bé quan va entrar a l'espai aeri d'Ucraïna. Però poc després de les cinc de la tarda, l'avió va ser abatut per foc militar i va caure a la localitat de Grobovo, ubicada a Donestk, la província de l'est d'Ucraïna que està en mans dels separatistes pro-russos. Les restes de l'avió es van escampar per una zona de 20 quilòmetres propera a la frontera amb Rússia.

3. El Pentàgon va confirmar el mateix dia que l'abatiment de l'avió havia estat provocat per un míssil terra-aire BUK. Aquest tipus de tecnologia s'atribueix als rebels pro-russos –subministrada per Rússia–, però tant els separatistes com el govern rus van negar des d'un primer moment ser els autors de la tragèdia i acusaven de l'abatiment l'exèrcit ucraïnès.

4. Les caixes negres de l'avió ajudaran a esbrinar el que va passar, però com que la nau va caure en territori rebel, els separatistes pro-russos se'n van apropiar i van assegurar que no les facilitarien al govern d'Ucraïna. No és clar qui les acabarà analitzant, però tant l'ONU com la majoria de líders mundials van reclamar que s'obri una investigació internacional.

5. Arran de la tragèdia, Eurocontrol –l'organisme europeu que supervisa les rutes aèries– va decidir tancar l'espai aeri a Ucraïna "fins a nou avís". La majoria de línies aèries comercials ja havien anunciat poc abans que a partir d'ara evitaran sobrevolar aquest país.

6. Fins ahir, l'espai aeri ucraïnès estava tancat només per als avions que volessin entre el terra i un màxim de 9.750 metres d'altitud. L'avió sinistrat volava a 10.000 metres d'altitud, i, per tant, en zona autoritzada.

7. L'abatiment de l'avió comercial es va produir després que les autoritats ucraïneses acusessin directament Moscou d'haver abatut dos avions militars de l'exèrcit d'Ucraïna aquesta mateixa setmana: un AN-26 que va caure sobre Lugansk i que volava a 6.500 metres d'altitud i un Sukhoi SU-25, que, segons Ucraïna, hauria estat abatut per un caça rus.

8. Ucraïna i els rebels es van donar dijous mateix una treva de tres dies per facilitar les tasques de recuperació de les restes de l'avió. La UE ha reclamat tenir "accés total a la zona", especialment per als governs que tenen més civils entre les víctimes. També Austràlia ha enviat 11 oficials a Ucraïna i els Estats Units s'han ofert per ajudar en la investigació. L'ONU ha convocat una reunió aquest divendres del seu consell de seguretat per debatre la tragèdia.

9. Mentre segueixen les acusacions creuades entre els pro-russos i el govern ucraïnès de Petro Poroixenko, tant els Estats Units com Austràlia apunten cap a Rússia. Ucraïna ha fet públic aquest divendres un vídeo en què se sent una conversa de la tarda de dijous entre els serveis d'intel·ligència russos i els rebels separatistes sobre l'abatiment d'un avió amb víctimes civils. Si es confirma la responsabilitat de Rússia, això podria comportar una involucració més significativa en la guerra d'Ucraïna d'algunes potencies mundials que fins ara s'havien mantingut neutrals, i que ara veuen alguns dels seus ciutadans entre les víctimes del conflicte armat.

10. La línia aèria Malaysia Airlines, a la qual pertanyia l'avió de passatgers abatut, és la mateixa que des del 8 de març manté el misteri de l'avió desaparegut. Aquell dia, el vol MH370 de Malaysia Airlines va desaparèixer amb 277 ocupants, la majoria malaisis i xinesos, després de sortir de Kuala Lumpur en direcció a Pequín. Les tasques de recerca a l'oceà Índic encara no han donat cap resultat.

stats