Publicitat
Publicitat

TRAGÈDIA FERROVIARIA

Augmenten a 27 els morts pel xoc frontal de trens al sud d’Itàlia

Renzi insta a aclarir les causes del pitjor accident ferroviari al país des del 2009

Vint-i-set morts i una cinquantena de ferits, un mínim de divuit dels quals en estat greu, és l'últim balanç de l’accident ferroviari que ahir va commocionar Itàlia, el pitjor al país des del 2009. A les 11.30 hores de dimarts, dos trens de passatgers que viatjaven a gran velocitat van xocar frontalment entre les localitats de Corato i Andria (regió de la Pulla, al sud-est del país), en un tram d’una sola via que travessa un camp d’oliveres, en una zona deshabitada.

L’accident, de causes encara desconegudes, va deixar completament destrossats fins a tres vagons entre els dos vehicles, que van descarrilar parcialment a causa de l’impacte. “És un desastre, com si hagués caigut un avió”, exclamava l’alcalde de Corato, Massimo Mazzili, a les xarxes socials en veure les impactants fotografies aèries del lloc del sinistre. A la zona s’hi van desplaçar ràpidament diverses unitats del cos de bombers i ambulàncies.

El relat dels supervivents era tan dur com les imatges del mateix accident: “M’he obert pas entre les restes del tren i he pogut salvar el meu marit, però he vist gent tallada a trossos”, explicava una dona a l’agència Reuters. “Quan m’he aixecat de terra he vist escenes infernals al meu voltant”, afegia un altre testimoni. Per la seva banda, un policia admetia: “He vist gent morta, persones demanant ajuda i altres plorant. La pitjor escena de la meva vida”. El govern italià va evitar ahir donar per tancada la xifra de morts, argumentant que encara es poden trobar cadàvers entre la ferralla dels vagons.

Pel que fa als ferits, alguns van ser atesos en un improvisat hospital de campanya al mateix lloc dels fets, mentre que la resta van ser enviats a hospitals. El president de la província de Barletta-Andria-Trani, Giuseppe Corrado, va fer una crida a la donació de sang del grup zero, requerida als centres mèdics d’Andria i Barletta, i va destacar que entre les víctimes ingressades hi ha diversos menors. La línia de tren accidentada, de fet, és utilitzada de manera habitual per estudiants i famílies, a més de treballadors.

Una “tragèdia inadmissible”

“Llàgrimes i dolor per aquestes vides destrossades i per les seves famílies, però també molta, molta ràbia”, va expressar el primer ministre italià, Matteo Renzi, a Facebook, després d’interrompre una visita a Milà per desplaçar-se a la regió de la Pulla. “Volem que s’aclareixi tot”, va concloure en un missatge d’indignació. Per la seva banda, el president del país, Sergio Mattarella, va qualificar l’accident de “tragèdia inadmissible”. Amb la voluntat d’accelerar al màxim la investigació del sinistre, el ministre d’Infraestructures, Graziano Delrio, va enviar ahir mateix dos inspectors al lloc de la col·lisió.

La companyia estatal Ferrovie dello Stato va comunicar que els trens estaven gestionats per Ferrotramviaria, l’empresa privada que s’encarrega de la línia afectada, per on cada dia circulen uns 200 trens i milers de persones. Segons va informar la BBC, les obres per construir una segona via al tram accidentat estan actualment en marxa, mentre que televisions italianes apuntaven durant el dia a les males condicions de la línia de tren com a possible causa de l’accident.

Fonts consultades per la cadena Sky Italia van confirmar la mort del conductor d’un dels dos trens, sense donar cap informació sobre l’altre maquinista. Si ha sobreviscut, el seu relat dels fets podria ser clau per determinar les causes de la tragèdia.