Opinió 30/11/2016

‘Crowdfunding’ a Andorra?

El temps ens ha demostrat que per molt que ens facin la ronsa i ens facin moltes promeses impreses en un paper, podem quedar-nos sense els estalvis d’un dia per l’altre

i
Patrick Sánchez
2 min

En primer lloc, què és el ‘crowdfunding’? Resumint a grans trets, aquest concepte de negoci és la minimització dels riscos en les inversions immobiliàries. Tot mercat comporta uns riscos i l’immobiliari no n’està exempt.

Hi ha una dita que diu que la unió fa la força i aquest és un dels pilars bàsics del ‘crowdfunding’ immobiliari. Perquè ja no es tracta d’invertir milers o milions d’euros en la compra d’un immoble, terreny o d’una urbanització sencera, amb la problemàtica i riscos intrínsecs per aconseguir una bona rendibilitat.

És un model de negoci basat en l’economia col·laborativa, d’inversió en el mercat immobiliari i reduir riscos, ja siguin particulars o grans empreses.

Però crec que aquest concepte de negoci no arribaria a ser exitós al Principat d’Andorra, on la majoria d’immobles i terrenys pertanyen a unes famílies específiques, que tothom coneixem, la qual cosa fa que els petits i mitjans inversors estalviadors quedin eliminats del joc de ‘qui vol ser financerament lliure’. I en cas que aquests terratinents volguessin posar a la venda (molt diferent al concepte de voler vendre), fixarien uns preus estratosfèrics i totalment fora de mercat o plantejant unes permutes insalvables que condemnarien el projecte a la inviabilitat.

El ‘crowdfunding’ és un model en què no és tan important el ‘tamany de l’inversor’ però sí la ‘quantitat d’inversors’. A Espanya, les inversions en ‘crowdfunding’ per a particulars se situen en rangs dels 50 fins als 10.000 euros.

Algunes persones podrien arribar a pensar que estem davant d’una bombolla immobiliària, podria ser... però cal dir que el futur és incert. No hi ha treballs per a tota la vida i no hi ha empreses que no es puguin enfonsar. El temps ens ha demostrat que per molt que ens facin la ronsa i ens facin moltes promeses impreses en un paper, podem quedar-nos sense els estalvis d’un dia per l’altre.

El ‘crowdfunding’ ha vingut per quedar-se però sense caure en el parany de l’especulació, només busca rendibilitats. Per això, el seu negoci troncal és la rehabilitació i l’actualització dels habitatges adquirits, afegint-los-hi valor.

Com deien els nostres avis, “qui no s’arrisca, no pisca!”.

stats