Publicitat
Publicitat

L’avió de Twitter

Una foto falsa de l’accident del vol de Germanwings circula per la xarxa social tornant a posar de manifest que és un terreny molt propici a les informacions malintencionades

Només un gravat medieval d’una trepanació cranial pot recollir el que sent un cervell normal quan el seu propietari entra al Twitter les hores següents a la de l’accident de l’avió de Germanwings, i troba una suposada foto de la catàstrofe. Perquè la imatge correspon a l’avió Atlasjet 4203 que es va estavellar a Isparta (Turquia) el 30 de novembre del 2007.

L’engany va durar dos telediaris. El temps que va trigar un home que es passa la vida fotografiant enlairaments i aterratges d’avions als aeroports a dir que aquell no era el vol Barcelona-Düsseldorf, i el d’un enginyer forestal en assegurar que als Alps no hi ha aquell tipus de vegetació. La foto, però, ja havia estat retuitejada milers de cops. Com aquelles imatges falses i apocalíptiques de l’huracà Sandy de l’octubre del 2012, les del cadàver de Nelson Mandela, del sobrepès del cantant Luis Miguel, o els nus de Selena Gomez, Miley Cyrus o Jennifer Lawrence. Això sense oblidar els anuncis, via Twitter, de les morts de Justin Bieber, Carolina Herrera o Benicio del Toro, entre d’altres

Les xarxes socials han aportat immediatesa i rapidesa a la informació però també han donat una nova dimensió al fenomen de les informacions malintencionades, notícies falses o comunicats de dubtosa qualitat mitjançant comptes falsos. Contrastar sovint és difícil, i les presses per ser el primer en difondre un fet, amb el neguit de la immediatesa, han disminuït la qualitat periodística i han propiciat un terreny abonat als manipuladors. El que va penjar la foto falsa de l’accident potser ho va fer per il·lustrar la piulada o per mala fe. És difícil saber-ho.

El que està clar és la importància de les diferents xarxes socials. Pocs minuts després de l’accident, la portada del Twitter de Lufthansa, la companyia de la qual depèn Germanwings, es va posar de color gris. I no seria estrany que el primer consell que van donar els psicòlegs als familiars de les víctimes és el de no connectar-se a Twitter.