Opinió 09/01/2017

L'estretor de mires d'Andorra Turisme

Des que visc a Andorra, fa gairebé mig any, tinc la sensació de viure en un estat permanent de rebaixes comercials

2 min

Andorra Turisme té un equip excel·lent de professionals. Ho demostren cada vegada que organitzen una roda de premsa i ens ensenyen fil per randa, als que ens dediquem a la informació, l'estratègia de màrqueting que segueixen per mirar de multiplicar l'entrada de visitants al Principat. He vist vídeos originals, cridaners i amb imatges espectaculars per promocionar el consum al comerç i la pràctica de l'esport d'aventura.

Acompanyen els vídeos amb un reguitzell de xifres (tot i que algunes, com els diners que gasten els turistes, són molt difícils de contrastar) i les acompanyen amb un detall minuciós de com dediquen un pressupost desgranat per a cada esdeveniment que organitzen. Coneixem l'estratègia promocional de cada acció i on va a parar fins el darrer euro per inserir publicitat als mitjans de comunicació.

Però difereixo de l'estratègia pensada per al consum. Des que visc a Andorra, fa gairebé mig any, tinc la sensació de viure en un estat permanent de rebaixes comercials. La majoria de rodes de premsa que he cobert d'Andorra Turisme han estat per promocionar el consum: de tardor, de Nadal, d'hivern... si fins i tot el Govern va haver d'endarrerir l'inici de les rebaixes d'hivern perquè no se solapessin amb les del 'black friday' i que els ciutadans no tinguéssim "una sensació permanent de campanyes de promoció" (Jordi Cinca 'dixit', 22 - XI - 2016).

No sé fins on arriba, segur que força lluny, el poder de dissuasió del lobby comercial andorrà, però de veritat només ens interessa que vinguin visitants a comprar a les botigues del centre? Quan, a més, aquests visitants ja saben de l'existència de Meritxell, Vivand i Av Carlemany? Aquest 'target' ja el tenim guanyat. Seria bo apostar per un altre perfil de turista. Proposo, des d'aquesta humil tribuna, qualsevol que tingui inquietuds culturals. Que el visitant sàpiga que després d'esquiar o de comprar, també pot anar a un concert, al teatre o a una galeria d'art.

A la web de turisme d'Andorra també hi apareixen, per sota de l'esquí i les compres, la gastronomia i "els museus". Però si es promocionés la cultura una desena part del que es promocionen les compres o l'esquí hi sortiríem tots guanyant. 'El balanç de visites als museus torna a confirmar la tendència a la baixa. Els equipaments de la xarxa nacional perden més de 3.400 visitants respecte al 2015' (article del Diari d’Andorra, del 6 de gener).

El país té un bon circuit cultural. No hi falten els esdeveniments, el problema és que no es promocionen. M'agradaria saber quants andorrans sabien que Andorra la Vella ha estat a capital de la Cultura Iberoamericana durant el 2016. Dilluns, 2 de gener a les 21 hores, el Comú duia, a l'església de Sant Esteve, un recital líric a càrrec d'Andrés Jiménez. Doncs bé, mentre els carrers dels centre, que la major part de l'any són buits a aquella hora, eren plens de gent, la veu del baix baríton colombià ressonava en una església pràcticament buida.

No sé quants diners haurà costat al Comú du Jiménez a Andorra, però és una llàstima que es malbaratin recursos públics i que no s'aprofitin aquests esdeveniments per afegir reclams culturals que ajudin a enriquir -i a llimar els estereotips- del país.

Bon any a tots els lectors/es.

stats