Publicitat
Publicitat

Transport públic

Un dels problemes històrics, enquistat fins i tot, que té aquest país no és altre que el del transport públic. És un mal endèmic on l'únic perjudicat n'és l'usuari

Baixàvem de Sornàs amb cotxe la Quiònia i jo, un matí de principis de juny, i dúiem la ràdio engegada, la nacional. La notícia d'obertura era la presentació del ministre Alcobé de la licitació de les concessions de les línies del que ha de ser a partir del setembre del 2017 el nou model de transport públic a Andorra. La Quiònia, que ara ja té 16 anys, és una gran consumidora d'autobús a l'igual que la seva colla d'amistats, i quan va escoltar la notícia la seva reacció va ser del tot positiva perquè va considerar que, si el que explicaven a la ràdio es complia, en sortiria plenament beneficiada.

Guiant-me pel que va sortir publicat als mitjans després de la presentació del ministre del ram i davant de la reacció de la Quiònia al que va escoltar aquell matí a la ràdio dalt del cotxe, la meva reacció va ser similar a la d'ella i em vaig quedar amb frases com la de “transport intel·ligent i integrat”; “alternativa real al transport privat” i la integració tarifària, frases totes elles de contingut clarament beneficiós per a l'usuari. Molt probablement, doncs, aquell viatge de baixada amb cotxe particular que estava fent amb ella no l'hauria de fer en el futur.

Les empreses concessionàries que es reparteixen les línies actuals, però, han presentat recurs administratiu a la licitació per, entre d'altres qüestions, considerar el plec de bases “ple de mancances”, que crea “inseguretat jurídica” i dóna peu a un “un servei més car i pitjor” sense que hi hagi un pla econòmic al darrere, segons he pogut llegir.

Un dels problemes històrics, enquistat fins i tot, que té aquest país no és altre que el del transport públic. És un mal endèmic on l'únic perjudicat n'és l'usuari. És un dels perills potencials quan es pensa un servei públic en mentalitat de privat. No en tinc ni la més mínima idea de quina ha de ser la solució, però per poca que sigui ja serà molta, i per tant benvinguda sigui tota aquella iniciativa que canviï l'actual concepte de transport públic que tenim, que ampliï línies, que tingui estacions de transbord i una tarifa integrada. És una millora clarament substancial per a l'usuari.