Opinió 13/01/2017

Visió de futur!

Prendre consciència del que som i definir i decidir el que volem ser en un futur no és pas una tasca fàcil i precisa de la col·laboració de tots, sense excepció

i
Pere Augé
3 min

Tots hem fet volar la nostra imaginació en un moment o altre de la nostra vida projectant-nos vers el futur i tractant de trobar respostes a incògnites, anhels, inquietuds o expectatives que sovint envaeixen el nostre present i justifiquen la raó del per què seguim fent camí no només per a nosaltres sinó per a tots aquells que ens acompanyen.

Resulta paradoxal pensar que el nostre present sigui el futur que ens varen llegar els nostres avantpassats. Les seves incògnites, els seus anhels, inquietuds o expectatives són avui el nostre present i com que això no s’atura, ens toca recollir el testimoni per a córrer el següent relleu amb l’enorme responsabilitat de lliurar-lo alhora als nostres descendents i així successivament.

Vist així el futur està clar que en essència hauria de ser per cadascun de nosaltres un concepte transcendent, vital i prioritari, tant que potser faria bona la frase d’un entranyable poeta que diu que “i si perdo memòria és perquè només me’n recordo del futur”. Però aquest futur està escrit i és inalterable o està a les nostres mans escriure’l i podem canviar-lo? El mateix poeta diu “que el destí està marcat? Això és un insult”, i afegeix que “la vida no és un repartiment en què la partida està trucada..., la felicitat no és una carta és una jugada”. Jo afegeixo que el futur no és atzar, és planificació, intuïció i talent.

Si tenim l’oportunitat de jugar,juguem doncs, però juguem bé, escollint l’estratègia correcta, posant-hi els cinc sentits, conjuminant raó i passió, i ve-t'ho aquí que arribem a la conclusió que per assolir aquest noble objectiu ens cal ni més ni menys que “visió”.

Pensant en Andorra i el treball que estem desenvolupant per a definir la nostra “marca país”, justament és aquesta “visió de futur” la que tractem de definir. A través d’una enquesta (http://cea.ad/benvinguts-questionari-marca-andorra/) formulada a tots els ciutadans d’Andorra pretenem establir un DAFO de la visió que avui tenim del nostre país i quina projecció o visió de futur se’n desprèn. El perquè d’aquest treball no per ser obvi no mereix una explicació.

Prendre consciència del que som i definir i decidir el que volem ser en un futur, no és pas una tasca fàcil i precisa de la col.laboració de tots sense excepció. Pels nostres padrins perquè el seu llegat generi il.lusió als que venen al darrere. Pels nostres joves perquè són els hereus d’aquest futur i els grans beneficiaris del model d’una Andorra on llur aportació és clau a l’hora de definir-lo. Per la ciutadania en general, perquè pugui passar de només viure, a viure, estimar i somniar. Perquè no ens enganyem, si hem emprés aquesta tasca de definir el veritable avantatge competitiu del nostre país per tal de posar en valor les nostres principals virtuts i convertir-les en l’eix principal d’una reputació de país que sigui exportable internacionalment i ens aporti prosperitat a llarg termini, ho estat sobretot per recuperar l’autoestima i els valors identitaris, la dignitat i la il·lusió en el nostre país i el seu futur.

Contribuint a construir la marca Andorra estem definint doncs una visió de futur per Andorra i per tant, animo a tots a seguir-hi participant.

Hem de ser conscients que hi ha molta feina per fer i moltes coses a canviar. Avui encara no ha esclatat el procés de diversificació econòmica que ens és vital per assegurar la prosperitat futura del nostre país. És clar, la manca de visibilitat internacional i d’una reputació consolidada com a plaça apte i competitiva per als negocis i les inversions, fa encara estèril l’esforç de les iniciatives públiques i privades del país, fins al punt que, per exemple, ens plantegem precipitadament i resignada contemplar la possibilitat que l’edifici 'The Cloud', el més emblemàtic de la història d’Andorra després de Caldea/Inúu, es converteixi en la futura seu d’un casino, davant el desinterès per a ser-hi presents de les grans empreses comercials o tecnològiques internacionals.

El nostre moribund model econòmic no s’aguanta en peu i mentre, seguim vedant la porta al futur, mantenint una burocràcia administrativa pendent de reinventar-se per poder fer fàcil el que avui és llarg i feixuc i que no hi ha forma de simplificar per més que es reivindiqui des de tots els sectors econòmics.

I que dir de la sobirania fiscal i social, de la seguretat jurídica i de tants altres valors que estan en joc i dependran de les decisions que entre tots prenem els propers anys.

Per això és tant important que aquest 2017 sigui l’any de la Marca Andorra, l’any on definim i construïm entre tots una “visió de futur” per al nostre país, el nostre país, un país del que volem tornar a sentir-nos orgullosos i que necessita ser estimat i respectat per tots nosaltres, perquè així aconseguirem que també des de fora el respectin i l’estimin.

stats