Premium Opinió 14/08/2014

Marca “ANDORRA”: una assignatura pendent!

La capacitat del nostre país d'aprofitar la competitivitat del nostre model econòmic d'homologació diferencial no només depèn de les ja executades transformacions internes sinó del seu reconeixement internacional

i
Pere Augé
3 min

Fa un parell d'anys i en aquest mateix mes d'agost vaig tenir l'oportunitat de fer una ponència a la Universitat Catalana d'Estiu de Prada de Conflent, que vaig basar en la visió que l'empresariat andorrà tenia dels canvis operats al país a nivell econòmic i fiscal i el que dits canvis podien representar per al progrés d'Andorra, vistos com una oportunitat pel desenvolupament i diversificació de la nostra economia. De la meva llarga i feixuga exposició se n'extreia un missatge concret: l'èxit del canvi de cicle econòmic i el nou procés derivat del mateix depenia en gran mesura d'una perfecta comunió entre el sector públic i el privat i d'un eficaç reposicionament d'Andorra al món i, per fer-ho possible, em vaig permetre de proposar una recepta molt personal basada en 8 accions concretes que havien de permetre, al meu humil entendre, fer d'Andorra un país molt més visible internacionalment amb les positives conseqüències que n'haurien de derivar per a la nostra economia i la nostra societat en general.

Avui, quan reviso el contingut de les 8 accions em sento motivat a fer dues reflexions: la primera, que amb més o menys encert i amb més o menys desenvolupament, totes elles han contribuït a generar un clima de canvi i unes expectatives de progrés encara molt incipient, però esperançador. La segona, i crec que molt més important, és que totes aquestes 8 accions no assoliran una completa eficàcia sense una "novena acció" que consisteix en posar en valor les altres vuit i dotar-les de l'instrument que ha de permetre consolidar Andorra internacionalment: la marca país, la marca ANDORRA.

Més d'un em dirà on va aquest ara dient-nos que no tenim marca de país, si fa anys que ens venem pel món com "Andorra el país dels Pirineus". Si, és cert, però quan fa que ens promocionem sota aquesta marca i quins sectors concrets se'n beneficien d'aquesta promoció? Fa molts anys que usem la mateixa marca, que ha servit, crec que molt eficaçment, per promoure un model de país basat essencialment en el comerç i el turisme. Aquesta eficàcia, però, ha anat minvant amb els anys tant com el nostre model econòmic, que ja fa deu anys que mostra senyals evidents d'esgotament com la pròpia marca país.

Doncs bé, no seria cap mala idea començar a pensar en el disseny i estructuració del concepte de marca ANDORRA des d'una perspectiva global i integradora, intentant aglutinar tot allò de bo que té el nostre país i fent-ho visible al món sencer mitjançant una estratègia promocional adequada al cas.

Un estratègia de marca país ens permetria desenvolupar una plataforma comuna des de la qual emprendre de forma articulada iniciatives público-privades que consolidessin el potencial d'Andorra internacionalment, enfortint el seu posicionament en el context global. La capacitat del nostre país d'aprofitar la competitivitat del nostre model econòmic d'homologació diferencial no només depèn de les ja executades transformacions internes sinó del seu reconeixement internacional. Es per això que la correcta col·locació del nom "ANDORRA" en les ments dels consumidors i inversionistes de tot el món ha de contribuir a millorar la inserció sostenible dels productes i serveis andorrans a nivell global i ressaltar el seu potencial turístic, comercial, cultural, empresarial i d'inversió, contribuint així al creixement econòmic i la competitivitat real d'Andorra.

Recomano visitar la pàgina www.futurbrand.com on, entre els molts serveis que presta aquesta prestigiosa empresa, podem trobar estudis estadístics anuals com el Country Brand Index, on d'una forma molt minuciosa es valoren els principals països del món des de la perspectiva del valor de la seva marca país (coneixement del país, motivació a visitar, recomanable a tercers, qualitat de vida, aptitud pels negocis, turisme,...). Així descobrirem que els països situats en les posicions capdavanteres el 2013 són Suïssa, Canadà, Japó, Suècia, Nova Zelanda, Australià, Alemanya, Estats Units, Finlàndia i Noruega.

Us imagineu un dia Andorra ocupant un lloc destacat dins d'aquesta classificació? No només hi són grans potències econòmiques com les abans esmentades en els llocs 1er al 10è. Al 14è trobem Singapur, al 16è Maldives, al 21è Irlanda i al 25è Costa Rica.

No tinc el més mínim dubte que cal recomanar als nostres governants que no perdin ni un segon més i es posin d'immediat, com en algun moment ens han promès, a treballar colze a colze amb diferents actors econòmics del país per tal d'elaborar un projecte estratègic de marca país global que ens doni la suficient visibilitat internacional.

stats