Publicitat
Publicitat

Vicenç Voltes: "Si no hi ha dinamisme no hi ha evolució”

El president de la Trobada Empresarial al Pirineu creu que l'única formula possible per sortir de la recessió és el creixement

La Trobada Empresarial al Pirineu ha arribat a la seva 26a edició amb la voluntat de continuar sent el punt de trobada i referència dels empresaris del país, un espai en què durant dos dies conflueixen experiències de tot tipus que pretenen establir línies estratègiques per tirar endavant el sector empresarial. I al capdavant de la Trobada per primer any n’ocupa la presidència Vicenç Voltes, amb l’objectiu de continuar innovant i treballant per fer atractiva aquesta reunió anual que té el Pirineu com a punt d’encontre.

Amb el lema 'Preparats per créixer' s’ha elaborat un programa en què durant dos dies s’exposaran diverses experiències empresarials per fomentar l’intercanvi i el 'networking'. En aquest sentit s’han convidat representants d’empreses d’èxit de l’àmbit català i espanyol, així com polítics i experts en economia per donar una visió àmplia de les possibilitats que tenen les companyies i oferir eines útils als empresaris. La idea, segons els organitzadors, és "sumar per créixer". La confecció del programa preveu la necessitat de fer una crida a l’acció i a preparar-se per poder créixer, com a via de sortida a la crisi i a la recessió que s’ha viscut els últims anys.

' Preparats per créixer' és el lema d’aquesta vint-i-sisena edició de la trobada. ¿Realment les empreses se senten preparades per tornar a créixer, o continuen amb una actitud més conservadora de manteniment i control?

El que es pretén amb aquest lema és una crida a l’acció. Com a col·lectiu, societat, país, tenim el repte de superar les devastadores conseqüències que arrosseguem de la recessió, primordialment la desocupació i l’elevat nivell d’endeutament. I l’única fórmula possible en aquesta situació és el creixement.

Quines serien les claus per encarar aquest creixement?

De manera resumida dos: l’estratègia, que tota empresa ha de tenir definida per saber visualitzar i executar en el seu pla de negoci, i l’entorn, perquè s’han de crear entorns favorables que propiciïn i fomentin l’esperit emprenedor.

¿Creu que les empreses han aprofitat aquests anys de crisi per preparar-se o bé han deixat una mica arraconat aquest vessant?

De manera majoritària s’entén que les empreses que han superat aquesta costosa i dolorosa recessió estan més ben preparades. Així s’ha demostrat en funció de les dades d’augment de la capacitat exportadora, del nostre potencial turístic, perquè en tots els casos la gestió empresarial actual de les companyies ha millorat.

Alguns indicadors mostren una certa recuperació econòmica, però ¿reflecteixen la realitat? ¿Podem parlar de cert optimisme?

Els indicadors reflecteixen xifres macroeconòmiques però no l’estat d’ànim dels ciutadans, les famílies i les empreses. En aquest sentit, no podem oblidar que encara persisteixen moltes dificultats. Els indicadors dels últims set trimestres
acrediten un camí de creixement que ha sigut capaç de generar ocupació i, per tant, és una dada molt optimista, però amb els nivells de desocupació existents encara no podem parlar de recuperació econòmica sostinguda.

Quins serien els frens que podrien dificultar el camí de la recuperació? I quins serien els elements positius
que la podrien afavorir?

Els frens que no depenen de nosaltres són sempre les persistents amenaces dels imprevisibles moviments geopolítics i globals i, en aquest sentit, els escenaris són molt vulnerables a qualsevol adversitat. Les limitacions sobre les quals podem actuar i que ens acoten són l’elevada taxa de desocupació i l’elevat nivell d’endeutament. Pel que fa als elements positius, cal destacar el manteniment de la política ultraexpansiva del Banc Central Europeu, l’abaratiment del preu del petroli, la devaluació de l’euro, la incipient recuperació del consum i la inversió i, d’una manera més genèrica, més reformes i millores en el marc legal, fiscal, laboral i de l’administració pública.

A banda de preparar-se, també es fa una crida a l’acció. Després d’aquests anys durs, ¿als empresaris no els fa massa respecte emprendre accions?

L’acció i l’activitat són inherents a l’empresa. Si no hi ha dinamisme no hi ha evolució, i l’evolució és creixement, no només quantitativament, sinó que sobretot qualitativament.

Sentim sovint que el panorama econòmic no tornarà a ser el mateix. Com quedarà configurat el mapa empresarial? Quins sectors tiraran del carro?

Els mercats són altament competitius i exigents i els mapes empresarials estan condicionats per aquesta imposició, de manera que els nivells de competitivitat, adaptació i flexibilitat de les empreses seran un requeriment incondicional. Cal apostar per la innovació, la diversificació i la complementació dels productes i serveis, la dimensió i la internacionalització de les nostres empreses. Els sectors de futur són el tecnològic, els serveis i l’agroalimentari. L’Estratègia Europa 2020 persegueix que la indústria representi un 20% del PIB dels països de la UE. En aquest sentit, el sector industrial català és clau, i Lleida té un potencial turístic i agroalimentari molt important. També en aquests últims temps la Paeria de Lleida ha impulsat el Parc Científic Tecnològic de Gardeny i ha aconseguit un elevat grau d’implantació d’empreses que ocupen 1.500 persones, amb una aposta ferma per doblar aquesta ocupació en els pròxims anys. El sector de les noves tecnologies va guanyant força i s’obre camí també a Lleida.

La trobada arriba a la 26a edició. Quin balanç en fan?

Molt satisfactori, per la longevitat i per la qualitat dels continguts, perquè s’ha sabut adequar l’oferta a la demanda d’empresaris, directius i professionals.

Fent honor al lema, ¿cap on ha de créixer la trobada? Què es pot fer perquè continuï evolucionant?

Continuar sent lleials als valors i les arrels amb els quals els fundadors van constituir la trobada, innovant amb tot el que resulti atractiu per als empresaris i directius assistents, que són el que donen veritable sentit a la nostra tasca.