Publicitat
Publicitat

De la plana al Prepirineu al ritme del tren

El Tren dels Llacs passa per 41 túnels i 31 ponts durant tot el recorregut

Descobrir un territori que sovint passa desapercebut i fer-ho des de la perspectiva que ofereix el tren, amb el seu ritme pausat, amb el seu encant d’altres temps. Aquesta és la proposta del Tren dels Llacs, que des de fa set anys cada mes d’abril i fins al novembre ofereix la possibilitat de recórrer el trajecte de Lleida fins a la Pobla de Segur en uns vagons
d’època que serveixen de mirador privilegiat sobre la plana del Segre i després de les muntanyes del Prepirineu. La via transcorre per la dreta del riu Segre des de Lleida fins a Balaguer. Ho fa per una via única en un itinerari planer fins que arriba a les primeres muralles muntanyoses de Sant Llorenç de Montgai i Camarasa. Ben aviat el tren forma part de la conca del riu Noguera Pallaresa, que l’acompanyarà entre embassaments i serralades muntanyoses com el Montsec fins a la Pobla de Segur, l’última parada. Per arribar fins allà, en total el tren haurà hagut de superar 41 túnels i 31 ponts.

Els passatgers gaudeixen d’un paisatge singular i múltiples possibilitats lúdiques i gastronòmiques al llarg de les comarques del Segrià, la Noguera i el Pallars Jussà. El Montsec, una serralada imponent però poc reconeguda, és un espai ideal per a l’observació astronòmica, i un lloc especialment indicat per practicar esports d’aventura relacionats
amb el vol lliure, a més de ser l’indret idoni per albirar diverses espècies d’ocells, com ara l’àliga daurada i el trencalòs.

Increment del nombre de places
La setena temporada del Tren dels Llacs ha incorporat un cinquè cotxe per oferir un 25% més de places. Així, s’ha passat de les 224 places per viatge a les 280. Durant la temporada es faran en total 26 viatges, amb una ocupació prevista del 98%. L’objectiu, doncs, és assolir els 7.130 viatgers, un 23% més que la temporada anterior, que va ser la que va registrar unes millors xifres des de la posada en marxa de la iniciativa. De fet, es va passar dels 5.069 visitants
l’any 2013 als 5.792 el 2014. Per a aquesta temporada, i per ajudar a aconseguir l’increment del nombre de viatgers, s’han mantingut les tarifes, de manera que el preu per als adults és de 28 euros, i per als infants, de 15,40 euros, deixant de banda els preus especials per a grups. Així, aquest any es mantindran les 26 circulacions del 2014. No obstant això, a l’estiu es proposa deixar de circular del 18 de juliol al 15 d’agost, ja que aquest període es caracteritza per una baixa ocupació com a conseqüència de les altes temperatures de la zona.

Una mica d’història
La línia ferroviària Lleida-la Pobla de Segur es va inaugurar el 3 de febrer del 1924, però només es va construir el tram Lleida-Balaguer. Posteriorment va ser Renfe la que es va encarregar de continuar les obres. La línia va arribar a Cellers
l’any 1949, a Tremp l’any 1950 i a la Pobla de Segur l’any següent. L’any 2005 la línia Lleida - la Pobla de Segur va ser traspassada a Ferrocarrils de la Generalitat. L’abril del 2006 van començar les obres de restauració del traçat i un any després, l’estiu del 2007, se’n va restablir el servei.

La línia ferroviària Lleida - la Pobla de Segur uneix aquests dos municipis catalans des del 1951. Un 70% del volum d’usuaris es concentra en el tram Lleida-Balaguer, que es pot considerar de rodalia ferroviària. La resta del trajecte, que travessa el Prepirineu lleidatà fins a arribar a la Pobla de Segur, té un caràcter més turístic. Es triga una hora i cinquanta
minuts a recórrer tot el trajecte. Les locomotores dièsel dels models 10817 i 10820 van ser construïdes l’any 1968 i estaven concebudes per prestar serveis de línia i maniobres. També són conegudes com les locomotores ie-ie.

Àmplia oferta complementària
El recorregut per ell mateix ja ofereix prou atractius per gaudir del paisatge que al llarg de gairebé dues hores acompanya el viatger. No obstant això, els diferents pobles per on passa el tren proposen activitats complementàries i paquets turístics per satisfer els interessos d’un ampli espectre de públic: des d’una experiència enològica fins a un recorregut per la història de l’electricitat i una visita a les botigues de Salàs o a la Pobla de Segur. El territori ha sabut aprofitar un eix comú per mostrar la seva riquesa en patrimoni i cultura, natura i turisme actiu i així atreure un nombre més alt de visitants.

L’ambientació, un valor afegit
La història es veu reflectida en l’ambientació que acompanya el recorregut, amb cotxes d’època i la benvinguda a càrrec del grup de teatre La Cremallera. L’Associació per a la Reconstrucció i Posada en
Servei de Material Ferroviari Històric (ARMF) és la que s’encarrega de prestar el servei i mantenir el
material mòbil històric que s’utilitza, cedit per la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols.