Pirineus 21/07/2016

L'aeroport Andorra-la Seu podria rebre els primers turistes britànics aquest hivern

L'operador Neilson ha mostrat interès a fer alguns vols a l'aeroport alturgellenc durant les setmanes de màxima afluència de l'hivern

M.t.
3 min
Torre de control de l'aeroport Andorra-la Seu / M.T.

MontferrerEl turoperador anglès Neilson ha manifestat el seu interès per dur a terme una prova pilot per derivar alguns vols amb destinació a Alguaire cap a l'aeroport Andorra-la Seu durant les setmanes de màxima demanda d'aquest hivern. Així ho ha anunciat el director d'Aeroports de Catalunya, Jordi Candela, que ha detallat que, tot i que la infraestructura alturgellenca encara no disposarà de l'autorització per acollir vols de fora de l'espai Schengen, es poden fer acords ad hoc amb la Policia per tal que es faci el control de passaports. A més, com que l'aeroport no disposa encara de la tecnologia per volar en condicions de mala visibilitat, la prova pilot es faria en coordinació amb Lleida en cas que els avions s'haguessin de desviar. Candela ha assegurat seran vols addicionals, i que per tant no restaran activitat a l'aeroport d'Alguaire.

Malgrat aquest anunci de cara a la temporada d'hivern, de moment no hi ha cap més previsió de posada en marxa de vols comercials regulars, i des d'Aeroports de Catalunya no tenen cap nova informació sobre el projecte que havia de tirar endavant la companyia Andorra Airlines. Així ho han assegurat durant una jornada de portes obertes organitzada per l'Empresa Familiar Andorrana, de la qual el seu president, Josep Maria Cases, sí que ha avançat que hi ha diverses companyies que estan estudiant la possibilitat d'operar a l'aeroport Andorra-la Seu. Es tractaria d'empreses de capital estranger, sense descartar que puguin tenir participació d'empreses amb capital andorrà.

Panoràmica de la pista de l'aeroport Andorra-la Seu /  M.T.

D'altra banda, Jordi Candela també ha explicat que Madrid ha donat el vistiplau a la viabilitat tècnica per poder fer vols instrumentals, però que ha requerit un nou estudi de viabilitat en matèria de seguretat que ha de dur a terme la Generalitat de Catalunya en els pròxims mesos. El director d'Aeroports de Catalunya ha apuntat que és difícil avançar un termini, i que tot i que es parla de 24 mesos, espera "que sigui més breu". En una primera fase, l'aeroport disposarà d'un sistema d'aproximació anomenat NDBDME, que permetrà aterrar en condicions de mala visibilitat, tot i que l'objectiu final és que es pugui dotar d'un sistema GPS. Candela ha afegit que tot plegat "és molt paper i poca inversió", ja que el cost per a disposar de l'aquesta eina ronda els 100.000 euros.

El següent pas, segons Candela, és sol·licitar l'autorització per fer operacions nocturnes, un projecte que es tirarà endavant si hi ha demanda per part de les companyies, ja que en aquest cas sí que és més costós, ja que implica abalisar tota la pista i els obstacles.

Des de l'EFA han apuntat que la manca de companyies que operin amb vols regulars "és un problema que hem de resoldre nosaltres amb la participació del Govern d'Andorra", però es mostren convençuts que un cop es disposi de tots els requisits de seguretat, hi haurà interès. Josep Maria Cases també ha insistit en el fet que cal que puguin arribar vols de fora de l'espai Schengen. Candela ha dit que la infraestructura ja hi és i que es tracta d'una qüestió de voluntat política, i que és el Ministeri d'Interior el que ha de prendre la decisió.

L'aeroport Andorra-la Seu va acollir un total de 2.000 operacions l'any 2015, i durant el primer semestre del 2016, l'activitat s'ha incrementat un 45%, gràcies a la pujada de vols executius i a la segona escola de vol que s'hi ha instal·lat. De fet, Candela ha assegurat que ja hi ha molts esportistes d'elit residents a Andorra que utilitzen la infraestructura.

stats