Política 14/10/2016

Educació reconeix 18 casos de 'bullying' des del curs 2012-2013

Les dades han estat facilitades pel Govern arran d'una pregunta de la consellera liberal Carine Montaner i es publiquen aquest divendres al Butlletí del Consell General

Ana
4 min
Imatge d'una sessió del Consell General / ARXIU ANA

Andorra la VellaEl Butlletí del Consell General publica aquest divendres la resposta escrita del Govern, en relació a una pregunta formulada per la consellera del grup parlamentari liberal Carine Montaner sobre el nombre de casos d'assetjament escolar ('bullying') als centres escolars. Des que s'ha començat a treballar amb la problemàtica de manera més específica, el curs 2012-13, s'han comptabilitzat 18 casos, informa el Ministeri d'Educació. El curs amb més casos va ser el 2014-15, amb un total de nou.

L'any 2011 la Comissió d'Educació del Consell General va demanar al ministeri un protocol a seguir davant l'augment de casos d'assetjament als centres escolars. Aquest protocol es va activar l'any següent, concretament al curs 2012-13, i des de llavors els centres han de notificar aquests casos de 'bullying' al Ministeri d'Educació. En total se n'han notificat divuit, dos el curs 2012-13, dos també el 2013-14, nou el 2014-15 i, finalment, cinc el curs passat. A banda, el ministeri va rebre també durant el curs passat set trucades de famílies que denunciaven que el seu fill patia assetjament escolar, tot i que cap va acabar amb la corresponent obertura d'un expedient de seguiment. A més, també hi ha un dels casos que ha acabat a la Fiscalia General, atès que l'assetjament és un delicte tipificat al Codi Penal. Les dades han estat facilitades pel Govern arran d'una pregunta formulada per la consellera liberal Carine Montaner i es publiquen aquest divendres al Butlletí del Consell General.

El ministeri també explica a la resposta escrita com funciona el protocol contra l'assetjament escolar. Si se'n detecta un possible cas, la direcció del centre és qui determina si hi ha assetjament. En cas que es confirmi, s'ha de comunicar a l'Àrea d'Inspecció i Avaluació Educativa del ministeri. És llavors quan s'obre un expedient i es controla que el centre dugui a terme les accions escaients. Aquest protocol s'ha anat millorant amb el pas dels cursos, partint també de les demandes dels centres dels tres sistemes educatius.

A la resposta del Govern també s'informa que aquest curs es realitzarà una nova recollida de dades per obtenir una radiografia de la situació actual, per comparar-les amb les més recents, del 2012, i poder comprovar l'efectivitat del protocol.

També relacionat amb el 'bullying', al butlletí s'informa que des del curs 2009-10, en el marc del Pla de prevenció de conductes delictives, es desenvolupen sessions informatives a totes les escoles del país, i en paral·lel tallers a càrrec de l'Associació de Dones d'Andorra i del CRES.

L'assessorament legal per temes de BPA costa 550.000 euros

En un altre ordre de coses, el butlletí publica la resposta del Govern a la pregunta del conseller socialdemòcrata Pere López sobre els motius de l'ampliació de 550.000 euros de la partida 'Estudis i treballs tècnics' del Ministeri de Finances del pressupost 2016. Aquest més de mig milió d'euros serveix, explica l'Executiu, per finançar assessoraments relacionats amb "qüestions estratègiques en el marc de l'afer BPA".

El Govern no detalla la partida exacta que destina a cada empresa, però sí que explica la relació contractual amb les que acaben sumant aquesta partida de 550.000 euros. Sullivan & Cromwell LLP ha assessorat al Govern "en matèria juridicofinancera prop de les autoritats americanes competents, respecte a l'afer BPA". CMS Albiñana & Suárez de Lezo ha fet assessorament legal i estratègic "en el marc dels litigis derivats de la intervenció i del posterior procés de resolució" de BPA. Finalment, el Bufet d'Advocats Pujadas ha representat el Govern "en matèria civil i penal", en l'afer BPA.

L'ampliació de la partida ha anat en detriment de les destinades al pressupost 2016 per a l'heliport i per al nou centre de subaguts crònics (450.000 euros). En el primer cas, el Govern ho justifica perquè l'heliport no es podrà adjudicar el 2016, mentre que en el segon, de moment aquest centre es troba en 'stand by', principalment "per la manca de disponibilitat d'un solar o edifici", informa el Govern.

1.200 places eventuals entre el Govern i Educació

Finalment, el butlletí també dóna resposta a les preguntes realitzades per la consellera general del PS Rosa Gili relatives al proveïment de llocs de treball al Ministeri d'Educació, un dels ministeris amb major nombre d'eventuals, en els darrers anys, per tal d'aclarir la intenció del Govern d'incorporar aquests eventuals de forma progressiva a l'administració. Al llarg del curs 2015-2016, el Ministeri d'Educació ha disposat de 621 eventuals, dels quals la majoria han estat professors destinats a les diferents escoles andorranes del país, amb la Formació Andorrana de l'Escola Andorrana com a principal beneficiària, amb 104 persones que han realitzat substitucions, funcionariat o suplències de vacances.

D'altra banda, el butlletí també destaca que els candidats o candidates es dividiran en tres grups, en funció dels dies acumulats al llarg del curs 2015-2016 i la seva avaluació de desenvolupament competencial. El primer grup engloba aquelles persones amb més de 90 dies acumulats i un nivell d'avaluació competencial Consolidat i Expert. En segon lloc trobem els candidats amb menys de 90 dies acumulats amb un nivell competencial Expert i Consolidat o aquells que disposen de més de 90 dies acumulats i no arriben al nivell Consolidat i Expert. Per últim, hi ha la resta de candidats, que no acumulen els dies o bé, no arriben al nivell d'avaluació pertinent.

Aquests grups són importants, ja que, per tal d'atorgar les places els candidats del grup 1 els primers a aconseguir plaça i un cop finalitzats els candidats d'aquest primer grup se segueix amb els altres dos, fins a exhaurir les places.

El secretari d'estat de Funció Pública, Joan Blasi, també ha especificat en la resposta, que l'any 2016 es van convocar 20 places fixes i que al gener del 2017 hi ha previsió d'obrir noves places, per tal d'aconseguir la incorporació de forma progressiva dels eventuals d'educació a l'administració. El butlletí també esclareix que la convocatòria per cobrir places té en compte la proporció de places no consolidades, per tal de no superar el 15% de les places eventuals.

En el butlletí també s'informa que actualment hi ha 632 eventuals treballant per Govern, del total dels 2.569 treballadors de què actualment disposa l'administració. Aquesta va ser una de les inquietuds del conseller general del PS Gerard Alís al voltant de la situació i la política de l'executiu vers el personal eventual. A més, també s'especifica que la durada dels contractes pot ser indeterminada (fins al retorn del titular de la plaça o la seva cobertura) o determinada (per obra, prestació de servei o finalització de l'any natural). No obstant això, els eventuals no poden ser contractats en els llocs de treball que comporten el comandament de persones, ja que, segons el butlletí només realitzen tasques bàsiques inherents a la seva feina. El butlletí també especifica que tots els eventuals que tenen accés a dades del Govern tenen un acord de confidencialitat, per tal de resguardar la informació sensible competent a l'administració

stats