Publicitat
Publicitat

Docents d'Andorra i Catalunya debaten sobre els reptes del treball per competències

Les Jornades internacionals de Reflexió Educativa s'han celebrat a Andorra i la Seu d'Urgell amb un centenar de participants

Un centenar de docents d'Andorra i Catalunya han participat en les IV Jornades internacionals de Reflexó Educativa, que s'han celebrat entre divendres i dissabte a la Seu d'Urgell i Sant Julià de Lòria. L'esdeveniment s'ha centrat enguany en el treball per competències, una paraula que, segons la degana del Col·legi de Licenciats de Catalunya, Josefina Cambra, "ara està molt de moda però en el passat els bons professors ja intentaven que els seus alumnes adquirissin les competències necessàries per desenvolupar-se a la vida". A través de diferents ponències i una taula rodona amb representants d'escoles amb casuístiques molt diferents, s'ha analitzat què interpreta cadascú a l'hora de parlar de competències, quin futur els espera i quins canvis s'estan produint.

Les Jornades de Reflexió Educativa d'enguany, que mica en mica permeten crear una petita xarxa de coneixement entre els docents de Catalunya i Andorra, han servit per debatre sobre el treball per competències i sobre el futur de l'educació, que "serà més aprenentatge que no pas ensenyament", tal com ha destacat el director del Centre de Ciències de l'Educació de la Universitat d'Andorra, Florenci Pla.

Al llarg dels dos dies, s'ha posat de manifest que depenent del tipus d'escola, el concepte de competències pot ser molt diferent, i que el procés d'adaptació pot durar molts anys i que possiblement requerirà un canvi generacional en el professorat, tal com ha indicat Josefina Cambra. A més, durant la conferència final, a càrrec de Genís Roca, president de Roca Salvatella, s'ha parlat sobre com afecten les noves tecnologies i el fet que estigui canviant la manera de comunicar-se i de reunir informació, de manera que cal anar innovant per adaptar-s'hi.

Durant la cloenda, el cònsol menor de Sant Julià de Lòria, Manel Torrentallé, ha destacat el privilegi que suposa per la població ser amfitrions de l'esdeveniment, tenint en compte que "és la parròquia universitària d'Andorra". El director del Centre de Ciències de l'Educació de la Universitat d'Andorra, Florenci Pla, ha remarcat que ser un país petit permet oferir una educació més personalitzada i permet adaptar-se als canvis amb major facilitat. No obstant, Pla ha reconegut que és més fàcil incorporar les competències als plans d'estudi de primària i secundària que no pas a la universitat, perquè és millor introduir aquesta metodologia des de petits.