Publicitat
Publicitat

Emoció i llàgrimes en l'inici del nou curs escolar

Al voltant d'uns 11.000 alumnes han començat l'escola entre els tres sistemes educatius, una xifra similar a la de l'any passat

Els centres educatius dels tres sistemes escolars del país han iniciat, aquest dilluns al matí, el nou curs 2017-2018. Segons xifres provisionals, el nombre d'alumnes és molt similar al de l'any passat, al voltant dels 11.000. El sistema andorrà i francès experimenten un petit increment d'alumnes, mentre que el sistema espanyol es manté estable. 

El curs ha començat amb normalitat i amb l'habitual barreja d'infants contents i emocionats per tornar a la rutina escolar i els que deixaven escapar alguna llàgrima pel fet d'haver-se de separar dels seus progenitors. A l'escola andorrana de Canillo, la seva directora, Bàrbara Haytree, es mostrava satisfeta perquè per primer cop en molt temps el curs podia començar amb normalitat, després de tres anys d'obres per fer possible l'ampliació del centre, que es va inaugurar l'any passat. La directora ha remarcat que això ha permès que després de molts anys puguin estar tots els docents i els alumnes en un mateix espai, de manera que ha considerat que és "un dels millors anys tant a nivell d'estructures com d'efectius". Haytree també ha explicat que aquest curs hi ha un increment d'alumnes, amb un total de 179, i que per primera vegada hi haurà dues línies a cada cicle. 

Al sistema andorrà, el nou curs ve marcat per la implementació del Pla Estratègic per a la Renovació i Millora del Sistema Educatiu Andorrà (Permsea) al batxillerat, després que ja s'hagi aplicat amb èxit al tercer cicle de primera ensenyança i a segona ensenyança. De cara a l'any vinent, tal com ha avançat Haytree, està previst que la reforma educativa també es comenci a implementar a segon cicle de primera ensenyança. La directora de l'escola de Canillo fa una valoració molt bona de la implantació del nou sistema a tercer cicle de primera ensenyança, ja que això ha millorat que els infants arribin a secundària amb uns coneixements i un bagatge que fa que no hagin de començar de nou.

D'altra banda, durant l'estiu el Govern ha destinat 2,3 milions d'euros a dur a terme millores en les infraestructures escolars. Destaquen entre d'altres l'ampliació del pati de l’escola andorrana i espanyola de Fiter i Rosell, les obres d'aïllament a l'escola andorrana de primera ensenyança d’Encamp, la restructuració del pati de l’escola francesa d’Escaldes-Engordany, i els treballs de pintura efectuats en nombrosos centres. També s'ha aprofitat la pausa estival per actualitzar el programari dels ordinadors escolars i instal·lar nou equipament tecnològic com projectors i cablejat. 

El sistema educatiu espanyol reforça l'ensenyament de l'anglès

Pel que fa al sistema educatiu espanyol, l'ambaixada espanyola a Andorra ha informat que el nou curs s'encara amb un projecte estratègic de millora, després de la posada en marxa, el curs passat, del centre integrat Maria Moliner. Aquest treball el porta a terme un nou equip directiu, encapçalat per Javier Alfava Hurtado.

El projecte vol donar un nou impuls que permeti millorar la participació de les famílies en la vida escolar de l'alumnat, afavorir l’excel·lència a través d’activitats i programes de tipus tant acadèmic com extraescolar, i fomentar el plurilinguïsme a través de la implementació d’un projecte lingüístic de centre. Aquest projecte engloba totes les etapes, nivells i departaments de llengües (espanyola, catalana, francesa i anglesa) i té com a finalitat aportar un valor afegit a l’oferta educativa del centre.

Aquest programa fomentarà els grups flexibles partint del nivell de competència lingüística de l’alumnat, de manera que se'ls pugui donar una atenció més individualitzada, i comptarà amb dos auxiliars de conversa per a la matèria de llengua anglesa. Cal remarcar que des del curs passat s'ha incorporat la llengua francesa al currículum d'infantil-primària des dels tres anys. Així mateix, el col·legi seguirà comptant amb un aula d’iniciació a la llengua catalana per a aquells alumnes que s’han incorporat al país recentment. 

També s'afegeixen tres programes més: el científic-tecnològic, l'artístic i el físic-esportiu, que establiran les pautes d'estructures comunes per a les diferents etapes, nivells i departaments del centre, per oferir unitat als ensenyaments i aprenentatges en aquests camps de coneixement. 

A més, el nou equip docent aposta per un enfocament més científic del centre, i es fomentaran les activitats vinculades a les arts plàstiques, artístiques, musicals i escèniques. Per això, s’amplia l’horari d’obertura del centre de manera que puguin desenvolupar-se plans, projectes i activitats que vagin més enllà de les activitats acadèmiques pròpies d’un centre educatiu. 

Finalment, es crearan comissions i equips de treball multidisciplinaris per millorar el trànsit d'una etapa a l'altra. En aquest sentit, tindran especial importància les jornades d'acollida de l'alumnat a l'inici del curs escolar. 

Etiquetes