Societat 07/12/2016

L'accidentada adjudicació de la línia Encamp-Funicamp

El servei de transport que acosta els esquiadors des d'Encamp fins al Funicamp viu des del 2013 un llarg recorregut de recursos i plets entre el Comú i la Cooperativa Interurbana Andorrana, SA

Sergi Franch
3 min
Un dels trenets que ha fet el servei del Funicamp / Arxiu ANA

Andorra la VellaFa prop d'un any el Comú d’Encamp feia públic l’edicte on es comunicava l’acord pres pel Consell de Comú que adjudicava a través de concurs públic el servei de transport de passatgers per a la temporada d’esquí al poble d’Encamp. L’adjudicació del servei es feia a la companyia la Hispano Andorrana SL amb un contracte de 138.544 euros per temporada i per dos anys de concessió. Es tracta del servei de transport que des del poble d’Encamp acosta els esquiadors a l’estació del Funicamp.

Aquella adjudicació, però, era una parada més del llarg recorregut que el procediment d’adjudicació arrossega des del 2013. El tràmit administratiu per trobar empresa concessionària pel servei acumula diferents incidències al llarg de tot aquest temps: una demanda a la Batllia per part d’una de les empreses aspirants, la resolució del batlle anul·lant l’adjudicació, el recurs del Comú defensant la validesa del concurs, una sentència en segona instància per part del Tribunal Superior, la repetició del concurs públic i, finalment, una nova demanda per part de la companyia de transports que ja ha estat admesa a tràmit.

El recorregut d’aquest accidentat concurs comença amb l’adjudicació del servei de transport de passatgers per part de la Junta de Govern del Comú d’Encamp el 18 de novembre del 2013. El contracte preveia 138.544 euros per temporada a l’empresa concessionària, amb un cost total de 554.176 euros corresponents a quatre anys de concessió. L’empresa Cooperativa Interurbana Andorrana, SA, tal com confirma el seu president Gabriel Dallerès, va presentar un recurs perquè l’empresa -que havia prestat el servei fins al moment- discrepava dels criteris de l’adjudicació tal i com s’havia fet. El recurs presentat en primera instància a la Batllia els donaria la raó.

La discrepància sobre el concurs estava en el capítol relatiu al tipus de vehicles i la seva antiguitat. L’informe de la mesa de contractació detallava com la companyia que va guanyar el concurs, La Hispano Andorrana, havia estat superada en cinc punts per la Cooperativa Interurbana. La sentència del batlle -que anul·lava el concurs-, recordava com “el criteri sobre l’antiguitat dels vehicles havia de ser puntuada com una variable qualitativa i no merament quantitativa, ja que expressa qualitats i característiques, de la mateixa manera que succeeix quant a les marques dels vehicles”.

La sentència del batlle establia la necessitat que el comú “valori de nou les ofertes presentades, d’acord amb el plec de clàusules administratives particulars, això sens perjudici que l’adjudicatari continuï desenvolupant provisionalment el servei”. Això volia dir repetir el procés d’adjudicació però mantenint el servei tal i com es trobava en aquell moment. Contra aquesta sentència, el Comú d’Encamp va plantejar un recurs que el Tribunal Superior, el 18 de setembre del 2015, va reiterar en el mateix sentit, donant la raó a la Cooperativa Interurbana.

“No es pot negar que l’Administració disposa d’un cert marge d’apreciació”, assenyalava el Tribunal en resposta al Comú d’Encamp matisant però que “els mètodes o procediments de valoració que fixen els plecs de clàusules són elements absolutament reglats”, i que “han de ser respectats de forma escrupolosa per l’Administració contractant”.

Denegat el recurs del Comú i obligada l’administració a repetir l’adjudicació es va fer de nou el concurs. I el Comú va emetre un nou informe en la mesa d’adjudicació que reiterava el resultat de la primera: el concurs el guanyava de nou la Hispano Andorrana. La resolució del Consell de Comú del 28 de desembre del 2015, segons el cònsol major d’Encamp, Jordi Torres, atenia “l’encàrrec del batlle i el que deia la sentència, que era retornar a la mesa de contractació i fer un informe més detallat”. Segons el cònsol, “les mancances que tenia la primera adjudicació creiem que ja no hi són”, reconeixent que en la primera adjudicació “potser faltava detallar de manera més clara l’atorgament de la puntuació” de les ofertes presentades.

Però aquesta nova adjudicació feta al desembre del 2015 no satisfà la Cooperativa Interurbana, que aquest passat mes d’octubre presentava una demanda, que ja ha estat admesa a tràmit per la Batllia. Segons el cònsol major d’Encamp, ara “haurem d’esperar a la Batllia a veure què diu”. Per la seva banda, la Cooperativa insisteix que segueixen sense tenir-se en compte els criteris de qualitat referents a l’antiguitat dels vehicles i que per tant reiteren la demanda contra el Comú. L’itinerari del concurs públic per al servei de transport de passatgers per a la temporada d’esquí al poble d’Encamp encara no ha arribat al final de línia.

stats