Societat 12/05/2016

L'expansió del comerç online al món acabarà amb un terç dels negocis tradicionals

Els incentius fiscals, la legislació avançada i el capital humà, punts a favor per obrir un negoci d'e-commerce a Andorra, mentre que les dificultats per obtenir TPV virtual i no formar part del SEPA són els grans temes a solucionar

C.g.
3 min
La conferència sobre el sector de l’e-commerce celebrada a la CEA / C.G.

Andorra la VellaÉs rendible obrir un negoci d'e-commerce a Andorra? Aquesta és la pregunta entorn la qual ha girat la conferència celebrada aquest dijous al matí a la seu de la Confederació Empresarial Andorrana (CEA), i que ha reunit a un nombrós grup d'empresaris interessats en tot allò que gira entorn del comerç electrònic. Organitzada per Baker & McKenzie i el despatx andorrà Augé Grup, s'ha posat de manifest l'atractiu empresarial del país pel que fa a la implantació d'aquest tipus de negoci, així com l'expansió imparable de la indústria del comerç electrònic a tot el món, de la qual Andorra no pot (ni hauria) d'escapar.

En l'actualitat es calcula que més de 1.000 milions de persones participen en operacions comercials online. Una xifra que seguirà creixent. En paral·lel, l'increment del nombre d'empreses que se sumen al carro de l'e-commerce i la facturació total d'aquest sector augmenta "de manera exponencial", ha assegurat Pere Augé, president d'Augé Grup, durant la presentació de la conferència. Per tot plegat, els propers anys assistirem a una paulatina reducció dels negocis tradicionals. Concretament, ha explicat Augé, es calcula que un terç de la totalitat d'aquests establiments a tot el món desapareixeran.

En detriment del negoci de tota la vida, la tendència avança, ha assegurat Augé, cap a un concepte de botiga ubicada a les zones cèntriques dels nuclis urbans (les perifèriques desapareixeran), les quals potenciaran "l'experiència cap al client". Es convertiran en una mena de showrooms on mostrar els productes, que després es podran comprar al mateix establiment o còmodament des de casa per internet.

Andorra ha de seguir aquesta tendència, ha plantejat Augé, "donant valor a la marca, a la qualitat del producte i, finalment, potenciant l'online". Però, a partir d'aquí, hi ha una sèrie de complexitats o dèficits al país que en limiten aquesta expansió.

Algunes d'elles han estat plantejades per Joan Miró, advocat i director del Departament Legal d’Augé Grup. La normativa que regula l'e-commerce a Andorra (on també s'hi inclou la protecció de dades i la protecció vers l'usuari) és "molt recent" i completa, però en general aquesta tipologia de negoci té connotacions negatives al país. Per exemple, "malgrat tenir una bona normativa no tenim els sistemes de pagament adequats, no tant per culpa dels bancs sinó de la idiosincràsia", ha exposat Miró. És el cas de les dificultats per aconseguir un TPV virtual des d'un compte andorrà. Els bancs són molt reticents a acceptar-ho ja que implica que si el client no està satisfet pot demanar un retorn dels diners, el qual podria acabar assumint l'entitat bancària, fet que la deixa en una situació "d'indefensió", ha assegurat Miró.

Aquesta reticència ve donada en part perquè Andorra no forma part del SEPA (Single Euro Payments Area), formada per 33 països d'Europa i que permet al client comprar amb euros en les mateixes condicions a tots aquests estats. Al no ser-hi, grans empreses relacionades amb el comerç online com Amazon o PayPal són reticents a incloure Andorra dins les seves transaccions. Tal com ha explicat Miró, Amazon no permet fer pagaments a Andorra, i PayPal no et deixa vendre des del Principat. Una situació sobre la qual s'està negociant per poder desencallar properament, però que de moment suma una trava més als qui volen vendre per internet. Així mateix, ha afegit Miró, no ser membres del SEPA, implica recàrrecs més elevats pels qui compren productes a Andorra que, per exemple, a la Seu d'Urgell, fet que fa que el negoci de productes que no mouen un gran volum de diners "no surti a compte".

El més atractiu, els incentius fiscals

Però també hi ha avantatges per a una empresa forana que vulgui instal·lar-se a Andorra, i d'importants, tal com ha remarcat Marc Urgell, Associat Sènior del Departament Fiscal d'Augé Grup. La "jurisdicció i la tributació directa és molt atractiva". Per exemple es pot arribar a tributar únicament un 2% d'impost de societats, un percentatge molt més baix que el que es pagaria a la majoria de països de l'entorn.

Així mateix, ha ressaltat Urgell, i en relació a la legislació, "és culturalment pròxima a la d'Espanya i França", fet que la beneficia en la competència amb d'altres països amb sistemes impositius baixos. Finalment, Urgell ha destacat "el capital humà" d'Andorra, en el sentit que un gran nombre de persones parla quatre llengües (català, castellà, francès i anglès), bàsic per al desenvolupament de qualsevol empresa.

En relació a la problemàtica d'obrir un TPV virtual, Urgell ha explicat que pel que han optat algunes empreses del país és perquè el mitjà de pagament estigui vinculat a un compte bancari espanyol, una mesura "totalment legal". En qualsevol cas, per poder seguir tots els passos sense vulnerar cap llei, una de les qüestions bàsiques que ha de tenir en compte qualsevol empresari interessat en obrir un negoci online és assessorar-se globalment sobre normativa internacional, i no únicament sobre normativa andorrana. I, està clar, no sempre és fàcil.

stats