Societat 20/06/2015

Més pedagogia, abans que lleis marc, per fer front a les discriminacions del col·lectiu LGBTI

Durant la jornada organitzada per l'associació Som Com Som s'ha posat de manifest la necessitat de posar en marxa polítiques pràctiques per frenar la discriminació, abans que lleis marc que poden resultar ineficaces

M.t.
2 min
Primera jornada interassociativa LGBTI / M.T.

Andorra la VellaLa 1a Jornada Interassociativa LGBTI Andorra-Catalunya organitzada per l'associació Som Com Som ha reflexionat sobre la necessitat de desenvolupar a Andorra una llei contra l'homofòbia tal com s'ha aprovat a Catalunya i els detalls de la qual ha donat a conèixer el president de l' Observatori contra l'homofòbia de Catalunya, Eugeni Rodríguez. Tant Manuel Pujadas, en representació del Col·legi d'Advocats, com els representants dels grups parlamentaris de l'oposició han coincidit en assenyalar que cal tirar endavant una llei de la igualtat, però que abans cal fer una tasca més educativa i preventiva, no només a les escoles sinó també a nivell de tota la societat, reforçant les polítiques de pedagogia.

Eugeni Rodríguez ha explicat que la llei catalana contra l'homofòbia és una llei garantista que "obliga a les administracions a actuar immediatament davant d'un cas d'homofòbia o d'assetjament escolar". En aquest sentit, creu que és una legislació que aniria molt bé en el cas andorrà perquè defineix les diferents discriminacions i victimitzacions.

En canvi, l'advocat Manuel Pujadas considera més important fer un esforç pedagògic abans que els esforços jurídics i polítics, i ha assegurat que a Andorra n'hi ha prou entre la Constitució i el Codi Penal, si quest es reforça incloent les definicions dels tipus de discriminació. "Aquestes lleis tan generals són molt boniques i tothom queda bé, però la seva eficàcia és més dubtosa", ha assenyalat. Per tant, Pujadas considera que el que s'ha fet a Catalunya pot ser interessant per acabar amb la discriminació dels homosexuals i totes les variants de menyspreu social a l'atipicitat, i que una llei d'igualtat també li sembla interessant, però creu que cal començar per les polítiques pràctiques contra la desigualtat, i que els andorrans "ens hem de mirar al mirall i començar per no tractar els portuguesos de 'porronxos'". L'advocat també ha defensat la necessitat de fer molta pedagogia i també a casa, perquè considera greu els casos de discriminació a les escoles que s'han exposat durant la jornada i en els quals els professors no han comptat amb el suport del claustre ni de la direcció del centre. "Hi ha una actitud molt endarrerida encara", ha conclòs.

El president del col·lectiu Som Com Som, Carles Perea, també ha indicat que una llei "ajuda però no ho soluciona tot", i que per tant des de l'associació reclamen un marc jurídic però també més pedagogia. Precisament, la pedagogia entre la societat és un dels objectius d'aquesta primera jornada celebrada aquest dissabte al Centre Cultural la Llacuna en presència d'una trentena de persones. Entre elles, hi han participat les conselleres generals Sílvia Bonet (SDP) i Judith Pallarés (L'dA), la secretària d'organització del PS, Susanna Vela, el secretari d'organització d'SDP, Joan Marc Miralles, i el conseller de la minoria del Comú d'Encamp Joan Sans. Bonet i Pallarés han aprofitat per recordar el compromís que ha pres la Comissió Legislativa d'Afers Socials de treballar en una llei d'igualtat, tot i que s'han mostrat partidàries, juntament amb Vela, de prioritzar protocols a les escoles per donar protecció als nens que pateixen assetjament i de fer més pedagogia social per conscienciar tota la societat.

stats