Societat 03/06/2015

Potenciar la recerca i recuperar el capital humà, prioritats del Ministeri

El ministre d'Educació i Ensenyament Superior, Èric Jover, vol "generar oportunitats per als nostres i entendre la recerca o les tasques professionals com no emmarcades geogràficament, no tancades en unes fronteres"

Ana
3 min
Inauguració dels 9ns Debats de recerca / J.D.

Andorra la VellaAquest dimecres a la tarda s'han inaugurat els 9ns Debats de recerca a la sala d'actes de MoraBanc. A la inauguració hi ha assistit el ministre d'Educació i Ensenyament Superior, Èric Jover, que va coordinar aquests debats i ara els presideix per primer cop amb la nova cartera. Jover ha aprofitat l'ocasió per insistir que no és dolent que els andorrans marxin fora del país a fer recerca, a formar-se o a fer tasques laborals però que han de tenir la capacitat de tornar. "Hem de generar oportunitats per als nostres i entendre la recerca o les tasques professionals com no emmarcades geogràficament", ha afirmat el ministre.

Els Debats d'enguany se centren en la recerca jurídica, per la qual cosa s'ha convidat el catedràtic de ciència política i de l'administració de la Facultat de Dret de la Universitat de Barcelona, Pere Vilanova, a fer la conferència plenària 'Les ciències jurídiques en el marc de les ciències socials: algunes qüestions de mètode i contingut'. Vilanova ha celebrat poder tractar les ciències jurídiques des d'una perspectiva científica i ha destacat l'alta qualitat dels juristes andorrans, també a les institucions internacionals.

La presidenta de la Societat Andorrana de Ciències (SAC) -l'organitzadora dels 9ns Debats de Recerca- Àngels Mach, ha recordat que el Debats van néixer amb l'objectiu d'aplegar investigadors de fora i d'Andorra per connectar-los entre ells i publicar les seves investigacions internacionalment. Per al tema d'aquesta edició, les ciències jurídiques, es van buscar participants que poguessin explicar aquests temes de manera pedagògica per a tothom. Finalment s'ha programat una conferència inaugural, vuit ponències i quatre ponències escrites que sortiran a la publicació del SAC i l'Institut d'Estudis Catalans.

Precisament, la conferència plenària de Pere Vilanova ha estat centrada en el vessant més científic del Dret. Vilanova ha celebrat el fet de poder tractar aquestes qüestions en un marc "ideal, perquè una societat científica [la SAC] ajuda a allunyar el debat d'un marc massa conjuntural". El catedràtic ha recordat que hi ha teoria del Dret des de fa més d'un segle, però que a Andorra el que hi ha "és gent molt qualificada jurídicament que, per la seva feina, ha produït articles interessants". També ha destacat la bona feina dels juristes andorrans en les institucions internacionals.

El ministre d'Educació i Ensenyament Superior, Èric Jover, per la seva banda, ha insistit que "som capaços de fer recerca" i que, de fet, "per a un país petit" fa anys que se'n fa molta. L'acte ha estat especial per a Jover, que va ser l'encarregat de coordinar-lo durant anys. Ara, des del ministeri, afirma que "estem molt interessants en promocionar la recerca", perquè aporta una "millora del coneixement", és un "motor econòmic" i ens "forma capital humà".

En aquest sentit, Jover ha tret ferro al fet que els andorrans marxin fora a fer recerca o a formar-se. "No és un problema, no és una mancança", ha declarat el ministre, qui, no obstant això, ha insistit que tinguin "la capacitat de tornar". Per aconseguir-ho el ministeri intentarà "generar oportunitats per als nostres i entendre la recerca o les tasques professionals com no emmarcades geogràficament, no tancades en unes fronteres".

El ministeri presentarà aviat les seves línies mestres per a aquesta legislatura, però Jover ha avançat que la recerca serà prioritària. De fet, la cartera ha canviat de nomenclatura, incorporant els termes "ensenyament superior". Sobre l'especialització temàtica, de moment no hi haurà novetats -més enllà de les que treballen el CENMA o el CRES, i el turisme- però Jover ha reconegut que "hem de fer la reflexió de si volem potenciar algunes altres línies temàtiques i anar-ho decidint".

stats