Publicitat
Publicitat

S'acosta l’hivern, calça el teu vehicle

Comença l'època forta dels tallers de pneumàtics, a partir d'aquest diumenge tots els conductors estan obligats a portar equipaments especials els dies en què la calçada estigui nevada o gelada, segons la nova normativa de circulació que va entrar en vigor

Com cada any a aquestes alçades, els conductors han d’equipar els vehicles, substituint els pneumàtics convencionals pels d’hivern o bé disposar d’altres equipaments com les cadenes o les fundes de neu. El 23 de gener de l’any passat va entrar en vigor la llei de modificació del Codi de Circulació que obliga a tots els conductors a portar equipaments especials al vehicle entre l’1 de novembre i el 15 de maig, i es sanciona a tots els conductors que no els utilitzin els dies en què la calçada tingui neu o gel.

Durant el mes d’octubre, els tallers de mecànica ja han començat a fer canvis de rodes, assegura el responsable de l’empresa de pneumàtics ‘Rodand’, Xavier Fernández. Tot i així, fins que “no hi hagi la primera nevada no hi haurà el boom absolut”, ha afegit Fernández. En aquest context, el responsable de ‘Pneumàtics Unió’, Elies Marín, ha apuntat que enguany s’ha notat una millora de les vendes de rodes d’hivern o també anomenades de contacte, tot i així no creu que sigui fruit de l’entrada en vigor de la modificació del Codi de Circulació, que obliga els vehicles a utilitzar equipament especials els dies en què la carretera estigui gelada o nevada, sinó que l’augment de vendes creu que es produeix a causa de la lleu recuperació de la crisi econòmica.

Els professionals valoren molt positivament aquesta normativa del Codi de Circulació perquè “és super necessari perquè la gent es mentalitzi que a Andorra els cotxes han d’estar preparats” ha explicat Elies. El responsable de ‘Rodand’, en aquest sentit, ha afegit que “troba molt bé que es sancioni els vehicles que no portin equipaments especials perquè és un tema de seguretat per a tots”.

Els experts recomanen, a més, que els pneumàtics d’hivern substitueixin els convencionals a partir de temperatures inferiors a set graus centígrads ja que les d’hivern treballen millor que les d’estiu perquè tenen un estriat que afavoreix l’adherència amb la neu i el fang. Els pneumàtics d’hivern estan fabricats amb components més tous que els d’estiu. En aquest sentit, les rodes d’hivern ofereixen més seguretat i redueix les distàncies de frenada en calçades amb poca adherència sobre neu, gel i superfícies humides.

A l’hora d’escollir quins pneumàtics són els adequats i si s’han de canviar dues rodes o les quatre, Xavier Fernández, ha explicat que l’elecció dels pneumàtics s’ha de fer “en funció de quin cotxe tingui el client i quin ús se li vulgui donar”. Per exemple, un conductor que faci tres o quatre kilòmetres al dia i per parròquies baixes “potser no caldria que canviï les quatre, amb un parell ja faria”. D’altra banda, el responsable de l’empresa ‘Pneumàtics Unió’ ha destacat que tot i que no hi ha una normativa específica que obligui a portar les quatre rodes sí que recomanen que sempre es canviïn els quatre pneumàtics.

Els experts apunten que els pneumàtics no tenen una durada determinada ja que varia en funció del tipus de conducció de cada conductor i de l’ús que se’n faci. Actualment no hi ha cap normativa que reguli la caducitats de les rodes però es recomana que de tant en tant es faci una revisió per comprovar l’eficàcia i augmentar la seguretat a les carreteres.

Altres dispositius antilliscants: les cadenes metàl·liques i les fundes de neu

Les cadenes metàl·liques i les fundes de neu són una alternativa als pneumàtics de contacte per extremar les precaucions de conducció amb baixes temperatures. Les fundes de neu estan pensades per utilitzar-se en moments puntuals i d’urgència, en cap cas per circular habitualment per carreteres nevades. Les principals avantatges és que són adaptables a certs vehicles que no tenen l’opció de muntar cadenes convencionals, a part, no danyen la llanta i no pertorben els sistemes electrònics de seguretat (ABS). Aquesta opció és escollida per a conductors que de forma puntual circulen per vies amb neu ja que el muntatges de les fundes és molt senzill i ràpid.

D’altra banda, les cadenes metàl·liques-se’n poden trobar de diferents tipus- requereixen un muntatge una mica més complicat, tot i així són més resistents que les fundes de neu. Un inconvenient de les cadenes és que hi ha alguns vehicles que no se'n poden col·locar. En tot cas, les cadenes s’han de posar a les rodes en funció de la tracció del vehicle.

Recomanacions per conduir sobre neu

La conducció sobre neu ha de ser més previnguda. Algunes de les recomanacions són deixar una distància de dos cotxes amb el vehicle que circula davant per prevenir qualsevol circumstància que pugui suposar un risc, conduir més suau i no fer acceleracions ni frenades brusques i seguir el traçat que han fet els altres vehicles. I comprovar l’estat dels pneumàtics, en cas que no siguin nous, també és una recomanació important.