Societat 02/07/2017

Andorra és país per a cotxes elèctrics?

L'orografia andorrana és beneficiosa per a aquest tipus de vehicle, i si aconseguís ocupar el 50% de la quota de mercat reduiria fins a un 8% les emissions de diòxid de carboni

C. G.
3 min
Punt de càrrega a Prada Casadet

Sant Julià de LòriaUn vehicle elèctric tipus consumeix prop de 3,4 vegades menys que un vehicle convencional dièsel o gasolina, quan aquests dos circulen per una orografia de muntanya com l'andorrana. Si agaféssim els valors de l'NEDC (New European Driving Cycle), que és el test de conducció europeu que ha de passar qualsevol vehicle abans de ser comercialitzat, la diferència entre tots dos vehicles pel que fa al consum és de 3 vegades menys per als elèctrics. En d'altres paraules, les carreteres d'altitud amb pujades i baixades d'Andorra són beneficioses per a la conducció d'aquest tipus de vehicles. Més beneficioses que per les carreteres europees en general.

Així ho exposa un estudi fet per membres de l'Observatori de la Sostenibilitat d'Andorra (OBSA), publicat en una revista especialitzada (Elsevier). Van comparar el trajecte de dos vehicles, de motor i elèctric, entre Andorra la Vella i Canillo. Els motius que ho justifiquen, que podrien ser el que alguns considerarien com a perjudici, són els desnivells. Els vehicles elèctrics "tenen la capacitat de recuperar energia durant les baixades i les rectes", exposa Oriol Travesset, de l'OBSA i un dels autors de l'estudi; "quan frenem, és una energia que normalment es perd però que en aquest cas es pot recuperar, perquè el motor funciona com a generador", diu. "Així, el diferencial de consum en muntanya és més elevat" entre els cotxes elèctrics i els de motor de combustió.

Aquest és un dels aspectes que des de l'OBSA ressalten del vehicle elèctric, per denfensar-lo com a mitjà de transport idoni per al Principat. Són estudis energètics paral·lels als que també es fan des de la vessant ambiental; és a dir, sobre la reducció de la contaminació, aspecte ja més assentat quan es parla dels beneficis dels cotxes que es carreguen a l'electricitat. Amb tot, l'observatori ha volgut analitzar els beneficis ecològics concrets en el cas andorrà. "Un benefici clarament demostrat", exposa Travesset. Pel que fa a les emissions de diòxid de carboni, "un vehicle dièsel o gasoil emet gairebé un 10% més d'emissions" que un d'elèctric.

Meitat elèctrics, 8% menys de contaminació

En aquest sentit, l'OBSA ha analitzat el potencial ecològic de la penetració del vehicle elèctric al país, partint de les previsions del Govern (incloses dins la Llei del foment del vehicle elèctric, del 2015), que estimen que al 2050 el 50% del parc mòbil andorrà serà elèctric. Si realment s'arriba a aquesta xifra, s'aconseguiria un estalvi de més de 35.000 tones de diòxid de carboni, el que representaria un "8% de reducció de les emissions totals del país", exposa Travesset. Les emissions estudiades tenen en compte el mixt energètic entre França, Espanya i Andorra. És sobretot de la compra d'energia a França on s'aconseguiria l'estalvi, ja que la seva electricitat prové sobretot de centrals nuclears.

L'observatori també ha analitzat un escenari no tan ambiciós com el del Govern, tenint en compte l'evolució de les vendes dels vehicles elèctrics els darrers anys. Calculant que el 50% dels vehicles que es compressin a Andorra el 2050 fossin elèctrics, el que suposaria un percentatge del parc mòbil del 25%, la reducció seria de 17.000 tones de diòxid de carboni.

Es compliran les previsions?

El Govern considera factible arribar a un 50% d'estoc de vehicles elèctrics al 2050, i per aquest motiu des de l'any passat que ha inclòs importants ajuts econòmics per fomentar la seva compra, dins de l'anomenat Pla Engega. És un objectiu "ambiciós", assegura Travesset, però amb les dades a la mà i vista l'evolució de l'últim any i mig, "no anem gens malament".

De fet, per assolir els objectius, i segons els càlculs de l'OBSA, al 2018 el país ja hauria de comptar amb 500 vehicles elèctrics matriculats, i a finals d'aquest 2017 amb 320. Les dades més recents de matriculacions, del mes de maig passat, indiquen que ja n'hi ha 214 circulant i que durant aquest any se n'han venut 34. Però les ajudes van començar a la primavera, així que no és agosarat pensar que es podran superar les 300 matriculacions abans d'acabar l'any.

Amb tot, i per poder arribar a aquestes quotes de mercat del 50% (ara mateix la taxa de penetració a Andorra és del 4,8%, la tercera més elevada del món), cal confiar que els preus d'aquests cotxes començaran a baixar. Ara mateix, "encara no surt a compte econòmicament comprar un vehicle elèctric", si no és per les ajudes governamentals, però "no es poden mantenir les ajudes de per vida", planteja Travesset. Les comparatives entre el que costa un vehicle motor i un d'elèctric, també al llarg de la seva vida útil, es poden comprovar a una nova aplicació de l'OBSA, operativa a la seva pàgina web.

Des de l'observatori tenen clar que apostar per aquest mitjà de transport sostenible és la millor manera de reduir la contaminació a Andorra. Ni fotovoltaiques, ni energia solar ni cap d'altra mesura de sostenibilitat és més beneficiosa. Només cal exposar el fet que el 69% de les emissions de diòxid d carboni al país les genera el transport, "la xacra d'Andorra" en aquest sentit.

stats