Societat 05/03/2015

Els transportistes de viatgers protesten per l'alternativa al tall de la CG3

Per motius de seguretat es veuen obligats a fer el trajecte Escaldes-la Massana a través del Dos Valires, amb un increment de sis quilòmetres, segons han calculat

Jordi Domingo
3 min
El despreniment s'ha produït a la rotonda de sortida d'Escaldes en direcció la Massana / M.B.

Andorra la VellaLa caiguda del mur que subjecta el rec d'Engordany a l'alçada de la nova rotonda de la sortida de la CG3 en direcció a la Massana, aquest dijous, a causa de l'abundant aigua i neu acumulada, ha suposat que el trànsit de vehicles pesants entre les valls centrals i la Massana en sentit de pujada, incloent-hi els públics i de passatgers, s'hagi desviat pel túnel de les Dos Valires. La decisió de prioritzar l'ús d'aquest túnel, més modern que el del Pont Pla, ha molestat profundament als transportistes de l'Associació de Transports Públics de Viatgers d'Andorra, que no entenen una mesura que els obliga, segons ha calculat el vicepresident de l'associació, Jordi Troguet, a fer sis quilòmetres extra per trajecte. El transportista ha detallat a l'ARA.ad que l'afegit suposarà, en el cas del grup Montmantell, el qual dirigeix, 5.400 quilòmetres més de trajectes acumulats, en cas que les obres s'acabin en quatre setmanes, com preveu Troguet.

Fonts del Govern, per la seva banda, insisteixen que les obres són necessàries per reformar el rec afectat i calculen que s'allargaran fins a tres setmanes. L'Executiu ha recordat, a més, que ja fa temps que existeix la prohibició de circular pel túnel del Pont Pla als vehicles pesants, per motius de seguretat i que el pas alternatiu per les Dos Valires és el més proper a la zona afectada, la part alta de l'avinguda Fiter i Rossell.

No obstant això, segons ha explicat Troguet, la comissió de seguretat del túnel del Pont Pla els possibilitaria l'accés amb vehicles de menys de 9 metres de llargària, amb un dispositiu antifoc a dins del motor, reduint la capacitat del dipòsit i amb un sistema de desconnexió en cas d'emergència. Per al directiu del grup Montmantell, la inversió que suposaria aquesta instal·lació, de 1.500 euros per vehicle és inassumible i insisteix que les possibilitats que un vehicle de gasoil prengui foc a dins del túnel són mínimes.

"Estem aplicant la tècnica dels francesos, que a la mínima que cau una pedra tanquen la carretera, perquè no hi hagi problemes", ha lamentat el vicepresident de l'Associació de Transports Públics de Viatgers d'Andorra, que ha denunciat que "no s'estan buscant totes les solucions" i que l'associació, després de reunir-se per aquest tema planeja una queixa oficial, en no ser acceptades les seves demandes per part del Govern.

Troguet ha recordat que el túnel del Pont Pla s'havia qualificat d'"el més segur d'Europa", irònicament, i que és absurd que s'hagi de pujar fins a la zona de l'obra per després tornar a baixar i arribar a la Massana a través de les Dos Valires. En resposta a les veus que des de Govern recorden que el túnel és molt transitat i que, si s'obrís al trànsit de tots els vehicles pesants, aquesta densitat de circulació s'intensificaria, Troguet ha proposat que es faci només en hores de transport escolar i únicament pels serveis públics. El transportista ha insistit, a més, que hi ha altres túnels com "el d'Envalira, el de Vielha, el de Foix o el del Cadí" que també tenen pendents i on un vehicle llarg tampoc no pot fer la volta i que tot i així s'admet el pas de vehicles pesants.

Per tot això l'associació ha proposat que si la comissió de seguretat detecta problemes "s'han de buscar solucions", com per exemple que es posin bombers a controlar el túnel mentre duri aquesta situació excepcional.

stats