Publicitat
Publicitat

TURISME VALOR AFEGIT

Impuls a la captació de turisme de congressos

Andorra vol créixer en congressos de mida mitjana de mercats més propers

El turisme de negocis atreu visitants d’alt poder adquisitiu, cosa que el converteix en un dels sectors més cobejats per totes les destinacions, i genera una forta competència. I és que segons l’Organització Mundial del Turisme, un 20% dels turistes que es desplacen arreu del món ho fan per aquest motiu. L’Associació Internacional de Congressos i Conferències (ICCA) comptabilitza cada any el nombre de congressos i convencions que s’organitzen arreu del món i n’elabora un rànquing per països, que el 2013 encapçalaven els Estats Units, Alemanya, Espanya i França.

Ja fa anys que Andorra aposta per aquest tipus de turisme, principalment perquè aporta una tipologia de visitants que fan una despesa més gran i ajuden a desestacionalitzar el sector. Segons les dades facilitades per Andorra Turisme, l’any passat es van organitzar uns 300 esdeveniments d’aquestes característiques, que en total van atreure al voltant de 10.000 persones. Els agents implicats són conscients que encara és una xifra petita -representa només el 0,1% del volum total de turistes anuals-, però asseguren que hi ha molt de camp a recórrer. Per aquest motiu aquesta tardor s’ha decidit donar un nou impuls a l’Andorra Convention Bureau (ACB), un club de producte creat el 2010 i format per 25 empreses del sector, incloent-hi les entitats públiques d’Andorra Turisme i del Comú d’Andorra la Vella.

El director de producte i nous projectes d’Andorra Turisme, Enric Torres, explica que durant els dos primers anys l’Andorra Convention Bureau es va dedicar a donar a conèixer la destinació mitjançant promoció i presència en fires especialitzades, i des de l’any passat es va establir un canvi d’estratègia per centrar-se en els mercats més propers i atraure formats més petits i més diversos. Així, segons Torres, l’objectiu no són únicament els congressos, sinó també abastar tot el que tingui a veure amb la part de formació i de gaudi, com els incentius d’empresa, els team buildings, les presentacions de producte o les formacions i seminaris. De fet, el mateix ministre de Turisme, Francesc Camp, durant una presentació feta a finals de setembre sobre aquesta matèria, va indicar que l’objectiu és seguir creixent cap a esdeveniments que puguin aplegar entre 50 i 300 persones perquè acollir grans congressos “resulta més complicat, ja que hi ha molta competència, sobretot de Barcelona”.

Per tot plegat, l’entitat ha contractat recentment dos comercials per operar a la zona del sud de França i del nord d’Espanya. Pel que fa al sector privat, l’Andorra Convention Bureau està format per hotelers, empreses organitzadores d’esdeveniments, espais singulars com Caldea, Naturlàndia, el Palau de Gel, Grandvalira, Vallnord i el Museu de l’Electricitat, i empreses de transport i de serveis de traducció. Actualment la intenció és captar més membres perquè hi estiguin representades totes les empreses del sector, i també obrir la porta a l’àmbit de la restauració. La responsable dels hotelers de l’ACB, Rosa Macià, explica que una altra de les accions engegades és donar a conèixer l’entitat entre el teixit empresarial perquè puguin ser prescriptors de la destinació a escala internacional.

El principal punt fort

Tant el sector públic com el privat coincideixen a assenyalar que Andorra és una destinació ideal per a congressos de mida mitjana gràcies a la qualitat i quantitat d’infraestructures que ofereix i el fet que “en molt pocs quilòmetres ho tenim tot”, tal com assegura el cònsol menor d’Andorra la Vella, Jordi Minguillón, la parròquia que disposa del principal centre de congressos del país. Minguillón també destaca la seguretat ciutadana del país com una de les principals virtuts a l’hora d’atreure aquest tipus de turisme.

Amb gairebé 35.000 places hoteleres i 21 establiments amb segell especial de negocis i reunions, el país té una infraestructura hotelera de primer nivell i a uns preus molt competitius. Com a complements, el Principat també aporta un dinamisme comercial que no tenen altres destinacions de congressos, i un gran ventall d’activitats en paral·lel relacionades amb l’oferta lúdica (esquí, natura, aventura, termalisme). Gràcies a aquests atractius, el país ofereix indrets singulars per a incentius d’empresa o presentacions de productes.

Entre els punts febles, els representants del sector assenyalen el poc coneixement que hi ha d’Andorra com a destí de turisme de negocis, i el fet de no disposar d’un aeroport.

El congrés més gran

Tot i que el país es vol centrar en congressos de petites i mitjanes dimensions, precisament aquest any Andorra ha acollit el congrés més gran que s’hi ha fet. Es tracta del XIV Congrés Internacional de Viabilitat Hivernal, que es va celebrar al mes de febrer amb 1.500 participants de 48 nacionalitats diferents. Tant organitzadors com participants en van destacar l’èxit i el fet que Andorra demostrés la seva capacitat per organitzar esdeveniments d’aquestes dimensions. Per a l’ocasió es van utilitzar les instal·lacions del Centre de Congressos d’Andorra la Vella, però a més es va construir a mida un recinte firal i una sala de banquets.

Una altra cita important que se celebra cada dos anys és el Congrés Internacional de Turisme de Neu i de Muntanya, que atreu entre 250 i 350 persones. Torres destaca que fa uns anys Andorra també havia acollit congressos farmacèutics força importants, però que van anar a la baixa a partir de l’aplicació d’un codi deontològic que va establir que no era pertinent celebrar congressos en destins vacacionals.

Tot i que la crisi ha reduït el nombre d’esdeveniments que programen les empreses, recentment Andorra ha estat escenari de congressos de temàtiques tant diverses com la biotecnologia, la meteorologia, la moneda digital, el transport, la informàtica i la paleopatologia, i fins i al mes de setembre va acollir una reunió preparatòria del tercer Baku Forum, amb la presència de diversos ex caps d’estat mundials.

Properament està previst que el Centre de Congressos d’Andorra la Vella aculli la reunió plenària de la Comunitat de Treball dels Pirineus, amb una assistència de 300 persones, i l’Andorra Smart Congress, que girarà entorn del concepte smartcountry i també amb 300 participants. De cara a l’any vinent, està previst acollir el 16è Congrés de la Convenció del Consell d’Europa del Paisatge.

Un centre de congressos polivalent

L’any 2007 es va inaugurar el Centre de Congressos d’Andorra la Vella, situat al centre de la parròquia, sota mateix de la plaça del Poble i a tocar de l’edifici administratiu del Govern i del Consell General. És, doncs, un emplaçament estratègic, molt pròxim als principals eixos comercials de la capital, i amb gairebé 1.500 places hoteleres al voltant.

L’equipament, propietat del Comú d’Andorra la Vella, té una superfície de 4.200 metres quadrats distribuïts en un auditori, cinc sales funcionals, una sala polivalent de 570 metres quadrats, un espai de cuina per a càterings, un vestíbul amb recepció i amb zona per servir aperitius i un aparcament.

En destaca l’auditori, amb una capacitat per a 900 espectadors i que es pot convertir en una sala de treball per a 400 persones amb taules i butaques i connexions elèctriques i multimèdia d’última generació. A més, la sala de l’auditori està equipada amb camerinos i cabines de traducció simultània.

A banda d’acollir tota mena de congressos, convencions, presentacions, seminaris i reunions, la instal·lació també dóna cabuda a diverses manifestacions artístiques i culturals, com ara la Temporada de Música i Dansa o la Temporada de Teatre.