Suplement 23/06/2016

“El Museu Thyssen donarà vida al casc antic d’Escaldes”

Tita Cervera ens ha obert les portes de casa seva per donar alguns detalls del nou Museu Carmen Thyssen Andorra, que obrirà al febrer a l’antic hotel Valira d’Escaldes-Engordany i que ajudarà a complementar l’oferta cultural del país

M.b.
4 min
Carmen Thyssen

Escaldes-EngordanyEl Museu Carmen Thyssen Andorra s’ubicarà a l’antic l’hotel Valira, a la zona alta d’Escaldes-Engordany. Les exposicions aniran canviant anualment amb l’objectiu d’atreure el màxim nombre possible de visitants, principalment durant la temporada d’hivern.

Per què elegeix Andorra per viure i per ubicar un dels seus museus?

El meu germà vivia a Andorra i quan ens convidava a venir ens vam anar enamorant del país i vam decidir venir a viure aquí. Ens van donar el permís de residència l’any 1992 i vam adquirir un terreny a la Massana. Ara, amb les nenes, hem canviat de casa, perquè necessitàvem més espai. És un país molt tranquil i amb molta seguretat. Vaig creure en el museu perquè Andorra té moltes possibilitats, s’està fent molt internacional, i crec que pot tenir molt d’èxit.

Després d’algunes exposicions temporals al Principat, ¿com decideix instaurar un museu permanent?

Les exhibicions que vam fer jo i el meu marit, Jaime Thyssen, van tenir molt d’èxit i crec que les que estem preparant ara també en tindran. El lloc és petit i hem decidit que el millor és fer cada any una exhibició diferent d’uns 25 o 26 quadres depenent del format, però 30 com a màxim.

Què hi podrem veure, al museu?

Hi haurà molta obra de Henri Matisse, però cada exposició tindrà el seu què. Tenim una col·lecció molt rica i variada, i això permet que cada exposició sigui única. Començarem amb obres del segle XIX i XX de pintors internacionals, però no donaré més detalls perquè volem que sigui una sorpresa.

La ubicació a l’hotel Valira és definitiva?

De moment és el nostre present i futur immediat. És una molt bona ubicació perquè hi ha un aparcament que permetrà que hi puguin arribar autobusos. Tenim l’exemple del museu de Màlaga, que està en una zona que estava deprimida i ara s’hi han fet 250 edificacions, cosa que ha donat un auge a la ciutat impressionant. Això és el que volem treballar

aquí, que el casc antic d’Escaldes guanyi vida.

Què significa per a vostè l’art?

Per a mi l’art és poder compartir les obres. M’encantaria poder-les tenir a casa totes, però em sento feliç de poder ajudar que la gent comprengui l’art. Tinc obres de l’avi del meu marit, del meu sogre, del meu marit, algunes que vam col·leccionar junts i altres que són meves, però no es col·lecciona per a un mateix. Els mecenes fem molt perquè les col·leccions es puguin veure, i crec molt en els museus perquè és la millor manera que un quadre estigui protegit.

Com es va introduir en aquest món del col·leccionisme d’art?

El meu pare ja pintava i a la meva mare li agradaven molt els quadres costumistes i em portava a museus. Per això sempre he estat bastant involucrada en l’art. Amb el meu primer marit, Lex Barker, si ens agradava un quadre el compràvem i el teníem a casa. En conèixer Jaime Thyssen, vam fer una gran quantitat d’intercanvis culturals amb Rússia. Érem amics de Gorbatxov i visitàvem molt el país. Hem viatjat per tot Europa, els EUA, el Vaticà...

En què consisteixen les seves col·leccions?

Cada col·lecció és un món. Hi ha la de mestres antics, espanyols, internacionals impressionistes, francesos... Sempre m’ha agradat fer exposicions temporals de la ment col·lectiva amb quadres de tot tipus d’artistes. L’art t’obre la mentalitat, i per això l’Educathyssen és important, perquè des de petits els nens puguin adquirir aquests coneixements.

Amb quin quadre de la seva col·lecció es quedaria?

Amb tots. Jo he visitat tots els museus del món sencer i cada vegada que miro un mateix quadre hi veig coses diferents. Un museu mai s’acaba de veure, sempre descobreixes coses noves a les obres.

Què valora més d’una obra?

La qualitat, perquè és el que perdura. En la meva col·lecció hi ha quadres dels segles XIII, XIV o XV que estan vius perquè s’han conservat a través dels segles. De vegades, en quadres moderns trobo que hi falta la qualitat.

Com definiria l’oferta cultural d’Andorra?

Sempre m’ha agradat saber el que tenen, i Andorra és molt competent en oferta cultural. Crec que necessiten aquest museu per la qualitat dels quadres i perquè el nom Thyssen és internacional i serà molt bo.

Com és el seu dia a dia a Andorra?

Treballar, treballar i treballar. Esmorzo amb les nenes i quan elles marxen a l’escola jo ja començo amb els correus, fax, missatges... Hi ha altres museus en marxa i és normal, s’han de gestionar moltes coses i no tinc gaire temps.

Què en pensa dels casos de blanqueig i de les societats offshore en què s’ha vist involucrada?

Si tu pagues els impostos, les empreses són legals siguin on siguin. Jo he prestat gratuïtament la meva col·lecció a molts museus i, per exemple, a Madrid diuen que només la meva col·lecció dóna un benefici de 6 o 7 milions anuals. Mai he cobrat res ni he percebut un viatge, i mai he faltat a un patronat, perquè estic molt compromesa amb el nom que porto. Tot el que he fet ho he fet gratuïtament i no hi ha res estrany en les meves empreses ni les del meu fill, perquè són d’herència estrangera i s’han pagat els impostos que calia, està tot net. Hi ha alguna premsa nefasta que per vendre més diu coses sense saber el que estan dient, però no tinc res a respondre, únicament transparència.

stats