Publicitat
Publicitat

DESESTACIONALITZAR L’OPCIÓ DEL CICLISME

El cicloturisme d’alçada s’obre camí

Andorra aposta per atreure ciclistes condicionant ports de muntanya i donant suport a la celebració de proves de primer nivell

A l’hivern l’esquí és el principal motor turístic d’Andorra, i garanteix amb escreix l’afluència de visitants al Principat. Però ja fa anys que el país intenta buscar una fórmula que permeti desestacionalitzar-se i també atreure un volum important de visitants durant els mesos en què els remuntadors estan aturats. Des del Principat s’és conscient que difícilment es poden igualar les xifres de visitants de l’hivern, però s’intenta anar trobant activitats complementàries que facin que la diferència entre una temporada i l’altra no sigui tan gran. El món de la bicicleta és un dels que sembla que té més números per aconseguir-ho.

Ja fa temps que les estacions d’esquí exploten la pràctica de la BTT i, en paral·lel, el país va fent passos per convertir-se en una destinació de referència del cicloturisme. Andorra disposa d’un total de 20 recorreguts senyalitzats per a ciclistes, molts dels quals discorren per vies que han sigut protagonistes de curses de primer ordre com el Tour, la Vuelta o la Volta i que estan considerats ports de primera categoria o, fins i tot, de categoria especial.

Durant els últims anys des del Govern s’ha detectat un increment del nombre de turistes que arriben a Andorra per practicar el ciclisme. Tenint en compte les possibilitats que té el país, amb carreteres de gran desnivell, l’objectiu és potenciar encara més aquest sector.

Per aconseguir-ho, l’estratègia del Govern és anar ampliant aquestes rutes ciclistes. Sense anar gaire lluny, aquest estiu el Principat disposarà de dos itineraris nous: el coll de la Gallina, a Sant Julià de Lòria, i la collada de Beixalís, entre Encamp i la Massana.

En tots dos casos es tracta de colls als quals fins fa poc només es podia accedir a través de carretera asfaltada per un sol vessant. Gràcies a això ja eren punts molt freqüentats per ciclistes i, en el cas del coll de la Gallina, fins i tot havia sigut final d’etapa de la Vuelta a Espanya.

Des del Govern i els comuns s’ha volgut prioritzar la finalització de l’asfaltatge d’aquests dos ports, ja que això permetrà completar un itinerari circular i optar a acollir més curses de primer nivell mundial. De fet, aquest mateix any el coll de Beixalís acollirà l’etapa andorrana de la Vuelta, un cop completades les tasques d’asfaltatge.

El ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, destaca que inicialment s’ha apostat per prioritzar aquestes dues vies, ja que “són les més importants, perquè tenen sortida i generen un bucle”. Tot i això, la voluntat de l’executiu és asfaltar la resta de carreteres secundàries que puguin suposar un atractiu per als cicloturistes.

D’altra banda, el director de Nous Projectes d’Andorra Turisme, Enric Torres, destaca que el fet que alguns colls i zones altes d’Andorra hagin sigut final d’etapa d’aquestes competicions de primer nivell mundial també estimula força els cicloturistes. És per això que es detecta que indrets com el coll de la Botella -final d’etapa de la Vuelta-, la Coma d’Arcalís -on ha acabat el Tour- o el mateix coll de la Gallina s’han convertit en alguns dels indrets més freqüentats pels ciclistes. Precisament, com que aquest any una etapa de la Vuelta acabarà als Cortals d’Encamp, ja s’hi està notant més presència de ciclistes.

De moment la parròquia que ha fet una aposta més ferma pel ciclisme ha sigut Sant Julià de Lòria, que ha lligat la finalització del coll de la Gallina -considerat de categoria especial- amb Joaquim Rodríguez, el Purito, i ha batejat aquesta ruta amb el nom d’aquest reconegut ciclista, resident al país.

Precisament el nom del Purito és un atractiu que el Principat no es vol deixar perdre, i és per això que Govern i comuns han donat un clar suport a la Marxa Purito Andorra, una cursa cicloturista que s’ha engegat aquest any -se celebrarà el 9 d’agost- i que recorrerà els principals ports de muntanya del país, precedint el recorregut que farà uns dies després la Vuelta.

Previsiblement hi haurà més de 500 participants, entre els quals hi haurà figures del ciclisme com ara el mateix Miguel Indurain. El punt de sortida dels tres circuits que tindrà la marxa serà Sant Julià de Lòria, i el seu cònsol menor, Manel Torrentallé, destaca el fet que l’esdeveniment atraurà molts cicloturistes, de manera que “serà una altra manera de donar a conèixer el país, ara que el seu nom s’associa més aviat a qüestions negatives”.

Establiments adaptats

Qui més ha notat aquest increment de cicloturistes són els hotels que s’han especialitzat a acollir aquests tipus d’usuaris. Actualment al país n’hi ha 27, que han decidit adaptar-se a les necessitats d’aquest col·lectiu. Tal com explica Enric Torres, aquesta adaptació comporta tenir espais per guardar i netejar les bicicletes; disposar d’eines per reparar-les; oferir informació complementària que pot ajudar els ciclistes, com ara telèfons de fisioterapeutes o massatgistes, i adaptar els esmorzars a les seves necessitats, tant en horari com en contingut. En relació amb els hotels que disposen d’aquest distintiu, Torres destaca que el nombre augmenta, “sobretot en parròquies en què ja hi ha tradició en la pràctica del ciclisme”.

Tot i aquest increment, des d’Andorra Turisme es detecta que el país té potencial per créixer encara molt més en aquest àmbit. “Encara tenim un volum baix de cicloturistes en relació amb el que podem arribar a acollir”, afirma, i posa com a exemple Mallorca, que s’ha convertit en “un referent del cicloturisme fora de la temporada d’estiu, especialment gràcies al mercat alemany”. “Volem seguir aquest mateix camí: donar-nos a conèixer com un espai per a la pràctica del cicloturisme en alçada i no tancar-nos només al mercat espanyol o francès, sinó buscar-ne d’altres que tenen molta sensibilitat per aquest tipus d’esport, com ara l’alemany, l’holandès o l’anglès”, afegeix per a Andorra.

Així mateix, el Govern ja ha anunciat que té per objectiu que totes les carreteres principals acabin disposant d’un carril bici, una acció que pot fer més fàcil i segura la circulació dels ciclistes quan baixin dels ports de muntanya i es disposin a pedalar per les carreteres en què hi ha més trànsit.