TEMPORADA HIVERNAL
Suplement 24/11/2016

Molt més que pistes d’esquí

Els dominis inverteixen 15,5 milions per millorar les instal·lacions, però també les propostes paral·leles d’oci

Clara Garnica
4 min
Molt més  que pistes d’esquí

Andorra la VellaQueden només petits serrells. A peu de pistes, els treballadors comproven per última vegada que tota la maquinària funcioni, posen balises i senyalització de seguretat o omplen les neveres als serveis de restauració. Des de principis de novembre, els canons de neu (quan les condicions de fred i d’humitat són les idònies) ja emblanquinen els paisatges, per complementar el que les nevades han anat fent els últims dies. En paral·lel, i ja fora de les pistes, hotels i restauració també ho deixen tot a punt per acollir els primers esquiadors, mentre que les botigues d’esquí també acaben d’adequar els seus espais perquè no falti res de material de lloguer i de compra. En definitiva, només falta anar passant pàgines al calendari fins que arribi la data oficial d’obertura de les pistes d’esquí andorranes: aquest dissabte, 26 de novembre.

Per oferir la millor experiència d’esquí, els dos dominis del país, Grandvalira i Vallnord, han fet una inversió de 15,5 milions d’euros aquest any (13 el primer, 2,5 el segon). S’han centrat sobretot a ampliar la superfície esquiable (més pistes, més remuntadors, més espai controlat de freeride i freestyle ), però també a augmentar i millorar tota l’oferta paral·lela d’oci, la que va més enllà del fet de posar-se uns esquís i començar a baixar per pistes. Ioga, sortides nocturnes a la neu que acaben amb sopar, més activitats i millors serveis per als més menuts, restaurants amb segell d’alta qualitat gastronòmica o un après-ski lligat a grans marques i bona música són alguns dels exemples.

Tal com van plantejar els directors dels dominis durant la presentació de la temporada (a principis de novembre), on s’han destinat més esforços pel que fa a inversió és a millorar l’experiència de les famílies i dels esquiadors amb nivell debutant i mitjà. Aquest client es trobarà, si va a Grandvalira, dues noves pistes al Pas de la Casa, una verda i l’altra blava. A més, a Soldeu s’hi trobarà un nou telecadira, el Planell de la Font, que amplia la zona esquiable dels que s’inicien en la pràctica d’aquest esport al domini. També s’han millorat els jardins de neu de Grau Roig i del Tarter, així com l’escola d’esquí i snowboard també del Tarter.

A Vallnord, i seguint amb aquesta aposta decidida pel públic familiar, s’amplia la presència del personatge infantil Pocoyó per les instal·lacions del domini, es manté el parc de cordes que es va instal·lar l’estiu passat a Pal, i el jardí de neu d’Arinsal compta amb una nova cinta transportadora per facilitar la mobilitat dels esquiadors més petits. A les nits, l’estació convida a mostrar com es treballa per adequar les pistes per l’endemà, amb una passejada nocturna amb màquina trepitjaneu.

En un altre ordre de coses, i com ja va sent habitual les últimes temporades, tant Grandvalira com Vallnord han ampliat la seva xarxa de canons de neu artificial, per garantir bones condicions en períodes d’absència de nevades. En el cas de Grandvalira, ha sumat 20 nous canons (ja són 1.032 en total), i ja cobreix el 65% de la seva superfície. En el cas de Vallnord, les millores en aquest sentit s’han centrat sobretot en els sectors de Pal i d’Arinsal.

Previsions optimistes

El bon regust de boca que va deixar la temporada passada permet encarar la que ara comença amb una dosi important d’optimisme. Grandvalira va trencar tots els seus rècords l’hivern passat amb més d’1,7 milions de forfets venuts. Unes dades que a més s’han de contextualitzar en una temporada marcada per l’absència de nevades de consideració. Per a aquesta, “les perspectives són bones”, tal com va assegurar el director del domini, Alfonso Torreño, el dia de la presentació.

De fet, els contractes ja tancats amb els turoperadors, els forfets de temporada venuts fins ara i les reserves que ja s’estan començant a fer de cara a les festes de Nadal criden a aquest optimisme. Tot plegat permet aventurar-se a marcar “un petit objectiu de creixement” per a aquest hivern 2016-17, en paraules de Torreño. Ara bé, només que s’aconseguís “consolidar la xifra de l’any passat”, des de Grandvalira ja es donarien per satisfets, va puntualitzar el màxim responsable del domini.

De fet, se centraran sobretot a “millorar la satisfacció dels clients”. La nota global que van posar els esquiadors que van trepitjar les pistes de Grandvalira al llarg de l’any passat va ser de 8,3. Així mateix, el 90% dels que hi van anar per primera vegada (el 32% del total) van assegurar que hi tornarien. És a augmentar aquests percentatges on sobretot dedicarà els esforços l’estació.

Vallnord vol créixer

Els veïns de les valls del nord comparteixen l’optimisme de Grandvalira, i no amaguen que aspiren a augmentar el nombre d’esquiadors. “Tenint en compte la dinàmica del país”, va plantejar el director d’Ordino-Arcalís, Xabier Ajona, l’objectiu és arribar als 200.000 dies d’esquí venuts. L’any passat ja es va créixer fins als 193.000. Ara Arcalís es marca una mica més.

En el cas de Pal-Arinsal, ja vénen amb l’embranzida d’una temporada d’estiu que ha sigut molt bona, amb un increment de les vendes per sobre del 30% si es compara amb l’hivern del 2015. “Tot apunta que farem un bon any”, va manifestar el director dels dos sectors, Josep Marticella.

En aquest sentit, a Vallnord afronta la segona temporada del forfet Bike & Ski, un passi anual a l’estació que, a més, surt més econòmic (en el cas dels no residents) que comprar únicament el forfet de temporada d’hivern. La venda del Bike & Ski, que es podia adquirir fins al setembre, va créixer un 6,2%. És també una raó que crida a pensar que aquesta temporada serà de les que es recordin pel que fa a nombre d’esquiadors lliscant per les pistes del país.

stats