Publicitat
Publicitat

TECNOLOGIA

La tecnologia al servei de les persones dependents

Andorra Telecom oferirà un servei innovador d’assistència a distància

De serveis de teleassistència, n’hi ha molts. Per posar algun exemple, la Creu Roja, l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat Valenciana o Movistar ofereixen diferents serveis basats en un aparell que posa en contacte una persona gran -o usuaris dependents- amb els serveis socials, un operador o un familiar. Responsables d’Andorra Telecom asseguren que van més enllà i que d’aquí poc -comença ara una fase avançada de proves que han de durar uns tres mesos- l’operador presentarà un producte que desenvolupa el concepte per oferir un “entorn segur” a la gent gran, dependent o amb dificultats per moure’s i que necessita seguretat i atenció. Però l’operador no fa servir el terme teleassistència. Insisteix que no hi ha cap altre producte similar al mercat i que el que ja tenen enllestit, i que proven amb deu usuaris en un entorn real, tindrà un valor afegit que fins ara ningú ha implementat.

Ecosistema de sensors a la llar

El servei, que té com a nom comercial Seguretat i Benestar, és una de les idees que ha sortit del departament de l’empresa que treballa en la recerca, el desenvolupament i la implementació de noves vies de negoci que serveixin per deslligar l’operador de la gran dependència dels ingressos per roaming. No obstant això, el producte neix de la “responsabilitat pública d’Andorra Telecom”, assegura una de les responsables de trobar nous projectes per a l’operador. No és l’únic exemple, l’empresa també ha presentat altres productes basats a posar en comú la ciutadania amb les tecnologies.

El servei que Andorra Telecom està provant amb familiars dels treballadors de l’empresa, pràctica que es coneix dins el sector com un test d’usuaris amics (FUT, per les sigles en anglès), és un sistema d’assistència basat en la col·locació de diferents sensors a casa de l’usuari.

El projecte ja té molt desenvolupada la part de la llar, amb diferents dispositius domòtics que els serveis de teleassistència habituals no acostumen a incloure.

De fet, l’operador ja ha avançat que el paquet bàsic inclourà una tauleta de comunicació que permetrà contactar amb l’usuari a casa seva en cas d’emergència, a través de videoconferència, per conèixer el seu estat. El paquet inicial es completarà amb un botó d’emergències col·locat a la llar, una polsera amb un dispostiu GPS i un sensor de caigudes que pot generar una trucada d’emergència a mòbils, un sensor de porta oberta programable o un sensor de temperatura i humitat. Són només algunes de les primeres opcions, que ja s’han testat els últims mesos en la prova pilot que s’ha fet en un domicili, en col·laboració amb els assistents socials i amb un usuari de la parròquia de la Massana.

Capacitats d’ampliació

El programari desenvolupat per l’empresa no té límit tèoric de dispositius enllaçats. Per això, en un futur se’n podrien arribar a afegir d’altres per a necessitats específiques, com una càmera IP, sensors de moviment -per exemple, poden servir per comprovar si s’ha obert una caixeta de pastilles o de medicaments-, sensors de presència, interruptors automàtics, termòstats i altres opcions del proveïdor asiàtic que els fabrica.

Tot està controlat per un punt central, una mena de router connectat a internet que actualitza la informació al núvol. Els familiars de l’usuari i altres persones autoritzades poden consultar totes les incidències a través d’internet. Fins i tot es poden programar accions per a casos concrets, com per exemple rebre un missatge al mòbil quan la porta de casa de l’usuari quedi oberta durant més de cinc minuts o qualsevol altra possibilitat imaginable, gairebé sense límits.

Un projecte de país

Les possibilitats d’aquesta nova tecnologia desenvolupada per Andorra Telecom són molt àmplies. Veurem si pot arribar a ser un producte revolucionari, però segur que serà molt útil per a un país que vol esdevenir smartcountry -una de les paraules més repetides des de fa anys pels representants polítics- i que, en el seu afany per diversificar l’economia, té la combinació entre la tecnologia, la salut i el benestar com un eix principal.

De fet, Andorra Telecom ja imagina els camps de creixement paral·lels que s’hi poden afegir, com la telemedicina i el seguiment d’històries clíniques a través de la quantificació dels signes vitals. “És un projecte molt ambiciós”, assegura un dels caps d’aquest nou producte.

Quan es va desenvolupar l’estratègia de fer d’Andorra un smartcountry, els responsables de tirar endavant aquest nou servei de l’únic operador de telefonia andorrà van analitzar les possibilitats i van decidir que posarien “les tecnologies al servei de la ciutadania” i que un dels camps més interessants per poder-ho fer era el del benestar i la salut. No obstant això, i tot i que preveuen que en el futur es pugui arribar a acords per subvencionar el servei o per oferir-lo des de les institucions, serà una activitat amb un cost que de fet busca diversificar el negoci de l’empresa.

De moment encara no s’ha revelat el preu però els seus responsables preveuen que sigui una quota mensual que garantirà el lloguer i el manteniment dels aparells i el servei 24 hores.

Potencials interessats

La Creu Roja calcula que a Andorra hi ha 250 usuaris dependents. D’altra banda, Andorra Telecom creu que el servei podria arribar a interessar a més de 500 persones, perquè preveu que també el contractaran famílies amb persones grans a càrrec, que són autònomes però que d’aquesta manera poden tenir més tranquil·litat. “Andorra serveix com a banc de proves de nous productes amb una escala petita però controlable”, afegeix un dels responsables, abans d’explicar que en un futur la idea és comercialitzar el producte desenvolupat aquí a usuaris de fora del país. De moment encara no hi ha res tancat. L’equip que s’encarrega de la implantació és més aviat prudent i treballa per assegurar que no hi ha cap problema en un servei tan sensible com aquest i que es compleixen els estàndards de qualitat internacionals de màxima prudència i redundància.

Una quinzena de despatxos d’arquitectura es van presentar al concurs d’idees per renovar les instal·lacions d’Andorra Telecom a l’avinguda Meritxell. El guanyador va ser un edifici de vidre de catorze plantes, amb uns 12.000 metres quadrats útils i inspirat en un núvol. L’espai dissenyat s’elevarà sobre la part central dels edificis actuals i no tocarà a terra. Permetrà que hi hagi un contacte directe entre l’avinguda comercial i la zona del darrere, a través d’una gran plaça. El despatx guanyador, Arid Arquitectura, té fins a l’octubre del 2015 per lliurar el projecte executiu. L’obra es podria inaugurar el 2018 i el cost podria ascendir a 30 milions d’euros.