ARTS ESCÈNIQUES

Teatre de tardor

La Fira de Manacor i les propostes del Principal i Teatre del Mar, grans atractius d’una temporada plena de producte local

La tardor -amb ‘t’ de temporada (nova); de teatre, molt variat- ha començat intensa si parlam d’arts escèniques. La Fira B! hi va donar el sus amb propostes de les Illes que rodaran els pròxims mesos. Dansa i teatre a rompre, i de vegades combinats. Bona collita.

Cendres, de Joan Tomàs Martínez: una aproximació a la repressió, sobretot l’exili de la postguerra civil; Un tramvia anomenat desig, en la versió, física i convulsa que Sergi Baos ha fet de Tennessee Williams; (Des)espera o el mim poètic, elegant i imaginatiu d’Aina Zuazaga i Aina Jagla; Internet Obsessive Disorder, divertida, fresca, de la mà de Concha Vidal, Crotch -la nova proposat de Catalina Carrasco- o el teatre gestual d’Au ments i la seva nova criatura, Mima i Katastròfik. Són títols que no podem perdre de vista, espectacles en procés de tancar calendari i espais. Però també les ‘pornorondalles’ de Toni Gomila i Catalina Florit (ambdós estan immensos) en forma de Peccatum ; el conte amarg de Javier Matesanz Es Güelu ; Vida i miracles de n’Aineta dels matalassos, amb Joan M. Albinyana a la direcció, i Quan venia l’esquadra, monòleg exquisit de Catalina Solivelles.

Agnès Llobet

Totes aquestes peces transitaran a l’octubre per la Fira de Manacor, que també recupera Un matrimoni de Boston, un Mamet sota la mirada de Rafel Duran i interpretat per Lluqui Herrero, Maria Bauçà i la descomunal Agnès Llobet -que aparca, per ara, el rodatge de sèries a Madrid i prepara un muntatge amb Joan Carles Bellviure i direcció de Joan Fullana (quines ganes!).

A Manacor també es podran veure produccions de fora que conjuguen qualitat i comercialitat, com Premis i càstigs, de Ciro Zorzoli -teatre dins el teatre-. Focus aportarà produccions com ara Caiguts del cel, de Sébastien Thiéry -amb direcció de Sergi Belbel i valors segurs com Emma Vilarasau, Jordi Bosch, Àlex Casanovas i Anna Barrachina-, i també L’avar, el clàssic de Molière que ha adaptat Josep Maria Mestres i protagonitza Joan Pera. Shakespeare serà presenta a la Fira amb Molt soroll per no res, dirigida per Gemma Sangerman. Pinten bé Port Arthur, una dramatúrgia de Jordi Casanovas; Dona no reeducable, d’Stefano Massini, amb direcció de Lluís Pasqual (de qui també podrem veure In memoriam ) i Míriam Iscla damunt l’escenari, i per descomptat, El profeta, la darrera aposta de La Calórica, una companyia que no falla mai.

Al teatre Principal de Palma, on dominarà el castellà, a priori cal veure El agitador Vórtex, per allò que proposa d’innovador; i comprovar com Claudia Faci ha adaptat Strindberg a A-creedores; i, òbviament, veure el Federico García de Pep Tosar. 40 años de paz o el Hamlet de Miguel del Arco despertaran interès. Tampoc cal pedre de vista Ningú no va als aniversaris a l’estiu, sobre un text de Lluki Portas i amb Diego Ingold.

Al novembre, el Teatre del Mar -la sala que més s’arrisca- programarà El llarg dinar de Nadal, de Thornton Wilder, dirigida per Alberto Díaz, i un Ricard III adaptat i dirigit per Pere Fullana amb Carles Molinet, Josep Orfila i Lucia Sánchez. També hi haurà espai per a la reflexió política i social d’Esperanza Pedreño i Isidro Parterna adaptant Angélica Liddell a Mi relación con la comida.