Cultura 23/07/2015

Andorra Turisme i la Taula de museus reinventen el Passmuseu

La iniciativa de turisme cultural feia anys que perdia vendes. El nou Passmuseu tindrà un preu de 2,50 euros i proporcionarà un 50% de descompte a tres museus qualssevol dels divuit del Principat

Ana
3 min
El nou Passmuseu d'Andorra / J.D.

Andorra la VellaDesprés d'una davallada esglaonada de les vendes del Passmuseu els darrers anys, Andorra Turisme i la Taula de museus han decidit renovar el sistema de funcionament del Passmuseu per intentar reviscolar el projecte i continuar fomentant el turisme cultural al país, que dista molt de ser el motiu principal d'arribada a Andorra per als visitants. El nou Passmuseu, que entrarà en funcionament l'1 d'agost, tindrà un cost de 2,50 euros, es podrà comprar a cadascun dels divuit museus públics i privats del Principat, a les oficines de turisme, i als hotels i agències que el vulguin comercialitzar, i donarà dret a un descompte del 50% en les entrades a tres d'aquests museus.

El director de Producte i Nous Projectes d'Andorra Turisme, Enric Torres, ha reconegut aquest dijous que el passaport "no estava funcionant com esperàvem" i que per això començaran ara la promoció del nou sistema, que "serà fàcilment comercialitzable" amb l'esperança de "generar més trànsit" als museus del país. Torres ha recordat que, tot i estar promocionada mitjançant diferents suports, el públic que arriba al país motivat per l'oferta cultural encara és molt minoritari, menys d'un 1%.

El Passmuseu va néixer l'any 2011 amb l'objectiu de generar interès pels museus del país. El primer any de funcionament es van vendre 1059 passaports i va generar més de 5.000 visites repartides pels divuit museus del Principat. L'any 2012, però, es va apujar el seu preu de 12 a 19 euros, perquè "calia generar major valor per totes les infraestructures museístiques del país", ha explicat el director de Producte i Nous Projectes d'Andorra Turisme, Enric Torres, aquest dijous. Des de llavors, però, el Passmuseu ha anat perdent vendes, fins als 237 usuaris del 2014.

Vista la situació, la Taula de museus i Andorra Turisme han decidit reinventar la proposta, amb un nou passaport que tindrà un cost de 2,50 euros i que proporcionarà un 50% de descompte a tres museus que triarà l'usuari. La proposta està pensada de manera que el visitant habitual, que visita uns tres museus de mitjana, s'estalviï entre un 25% i un 33% depenent de si decideix fe servir el passaport a dos o tres museus. Com que els museus del país tenen un preu d'entrada unificat de cinc euros, qui compri el Passmuseu i l'entrada a un únic museu pagarà, precisament, cinc euros -2,50 euros del passaport i 2,50 de l'entrada amb un descompte del 50%- i, per tant, no es beneficiarà d'un preu especial. A partir del segon i tercer museu, però, només pagarà el 50% de l'entrada, fent ús del mateix passaport.

La decisió s'ha pres després d'analitzar el fet que pocs visitants es decidien a comprar un passaport que, efectivament, donava accés als divuit museus del país, però per un preu de 19 euros i que pocs visitants aprofitaven, ja que la mitjana de museus visitats és molt inferior. El nou passaport continuarà tenint una durada d'un any i els ingressos generats per la seva venda als museus se'ls quedaran els mateixos museus. En el cas dels hotels i agències, hauran de comprar a Andorra Turisme cada passaport per 0,50 euros i vendre'ls a 2,50 euros al client, incloure'ls en els seus paquets turístics o regalar-los. L'usuari final podrà comprar tants passaports com vulgui, per exemple si vol visitar més de tres museus, però és personal i intransferible i, per tant, no es podrà combinar amb altres persones.

El nou passaport no impedirà que els museus arribin a altres acords entre ells i altres institucions i empreses turístiques del país per oferir altres descomptes. No obstant això, sí que s'espera que es comercialitzi més fàcilment que l'anterior passaport i promocioni el turisme museístic i cultural.

Enric Torres ha confirmat que "encara és molt minoritari" el públic que arriba a Andorra per motivacions culturals, com els museus o el romànic -de fet, gairebé la meitat ho fan per les compres i més d'un 10% ho fan per la pràctica d'esports. Per això, el responsable d'Andorra Turisme descarta que es puguin fer grans campanyes de comunicació en aquest sentit. No obstant això, l'ens turístic donarà molta rellevància en els seus canals habituals al nou passaport a partir de la seva posada en marxa, l'1 d'agost, per tractar d'aconseguir que molt més gent es beneficiï de l'oferta.

stats