L'Arxiu Nacional compartirà peces audiovisuals que mostren l'evolució del país en els darrers 80 anys

Ho fa coincidint amb el Dia mundial del patrimoni cultural

A través de les xarxes socials, l’Arxiu Nacional d’Andorra ha posat en marxa una campanya anomenada ‘Explorem el passat a través d’imatges i so’ amb l’objectiu de donar a conèixer el fons audiovisual de l’entitat. L’acció es duu a terme amb motiu del Dia mundial del patrimoni audiovisual, posant en valor el so i les imatges que té dipositades i conservades. Des d’aquest divendres i fins al febrer del 2020 es publicaran cinc capítols en forma de clips audiovisuals sobre la transformació del país a través de sons i pel·lícules familiars.

Les cinc càpsules evocaran a l’Andorra que vivia i avançava de forma accelerada, transformant-se en poc temps en un territori totalment diferent, passant des de l’obertura del port d’Envalira o l’afluència massiva de turistes fins al tancament de les ràdios a causa de la transformació del país. La campanya coincideix amb l’aniversari dels 80 anys de la radiodifusió al país.

Del 1940 al 1980 Ràdio Andorra i Sud Ràdio emetien des d’un país neutral durant la Segona Guerra Mundial i la postguerra espanyola i també amb la disconformitat de les autoritats andorranes. Aquesta controvertida trajectòria no es va veure reflectida en l’impacte que van tenir com a mitjà de comunicació arreu del món. Segons dades aportades per un antic locutor i programador de ràdio Andorra, Georges Maltot, el 1969 Ràdio Andorra tenia una mitjana de 2.680.000 oients nocturns i 1.946.000 diürns. Els oients es retrobaven amb la cultura a través de la música, la publicitat i els programes, al mateix temps que contactaven amb familiars i amics a través de les dedicatòries que es rebien i es radiaven diàriament. Tant Ràdio Andorra com Sud Ràdio van donar a conèixer el Principat arreu del món amb música, anuncis i programes.