Creixement moderat de l'1,3% de turistes per a aquest estiu

L'objectiu és créixer més en pernoctacions, pujar la despesa mitjana i arribar a nous mercats com l'italià

Andorra seguirà augmentant les xifres de turistes durant l'estiu, però d'una manera "moderada" i sense grans creixements. Aquesta és la previsió que Andorra Turisme i el ministeri de Turisme fan per a aquesta campanya d'estiu. Els motius, ha detallat el ministre en funcions, Francesc Camp, no és tant per la pròpia oferta andorrana, sinó pel context de l'entorn: els països on s'estan fent campanyes de comunicació tenen unes previsions de creixement del PIB reduïdes els propers anys, i l'Orient Mitjà com a destinació de vacances torna a tenir embranzida després d'un temps aturat per temes de seguretat. La competència de preus amb aquesta zona (com pot ser Turquia), és pràcticament inassumible i tampoc la voluntat del ministeri és apostar per una política de preus 'low cost'. Per tot, es calcula que entre els mesos de juny i de setembre vindran 1.046.390 turistes, el que suposa un augment de l'1,3% respecte al mateix període de l'any passat.

L'estancament arriba sobretot per part del mercat espanyol, "on difícilment es pot créixer molt més", ha reconegut el ministre (s'ha fixat aquest augment en el 0,5%), mentre que es preveuen increments al mercat francès, del 2,5% i, sobretot, a les altres nacionalitats, del 3,5%. Aquest percentatge d'augment ha de ser fruit en bona part de la campanya de comunicació que aquest any ha començat abans i, de fet, ja està en marxa a països com el Regne Unit, Irlanda, Bèlgica, els Països Baixos i Alemanya. El gerent d'Andorra Turisme, Betim Budzaku, ha explicat que la novetat d'aquest any és Itàlia, un mercat cada vegada més interessat en Andorra, com ho demostra que ja està dins de la llista de les deu primeres nacionalitats que utilitzen 'roaming' al país. També s'arribarà, a través de la turoperació, a mercats com Israel, Xipre i Rússia.

Tot i moderar les previsions de creixement de visitants, s'ha estat una mica més optimista pel que fa a les pernoctacions. La mitjana l'any passat va ser de 2,62 nits i es preveu arribar a les 2,7, és a dir, augmentar-les un 2,7%.

Tornant a l'increment de l'1,3% global de turistes, és exactament el percentatge que es va créixer l'estiu passat. I s'està lluny d'augments del 12,2% (2017) i del 18,7% (2015). Camp ha recordat que des del 2012 s'ha crescut un 44,1% durant el període estival, més que a l'hivern, on el percentatge ha estat del 37,9% al llarg dels darrers vuit anys.

Per tot plegat, el ministre, que s'ha acomiadat després de vuit anys en el càrrec precisament durant aquesta presentació de la campanya d'estiu, ha parlat de "fase d'estancament" i ha plantejat que el que toca ara, sobretot, és fomentar l'increment de la despesa dels turistes. De fet, ha assegurat que així està passant aquest hivern, en què els primers ímputs que reben de les estacions d'esquí és que s'estan venent menys forfets, però en canvi està augmentant la facturació. No ha volgut anticipar, però, els resultats, fins que no acabi una Setmana Santa que aquest any cau molt tard.

En aquest sentit, però, ha recordat, i ha sonat a avís davant dels presents a la sala dels cinemes illa Carlemany, que per augmentar el poder adquisitiu dels visitants cal millorar el servei i la qualitat de l'oferta. Només d'aquesta manera es poden pujar preus. En d'altres paraules, "no només és un tema de pressupost d'Andorra Turisme i del Govern, seria impossible", ha plantejat, afegint a més que es tracta d'un camí que serà llarg i que hi ha feina, "com a mínim, per a dues legislatures".

I parlant d'inversió, el que ha destinat el ministeri en la campanya d'aquest any són 2,4 milions d'euros, xifra lleugerament per sobre de la de l'any passat, en què van ser 2,1, ha explicat Camp, ja que en aquesta hi ha molt més contingut de vídeo per als espots publicitaris.

225.000 euros per seguir amb Disney

De la campanya d'estiu destaca que s'apostarà molt pel concepte "'shopping' més cultura", ha informat Budzaku, però que s'adaptarà també cap a la natura en funció del mercat. Es manté, un any més, l'acord amb Disney, que suposa un cost de 225.000 euros per poder aparèixer als seus canals de televisió i fer accions comercials a través de pel·lícules com Toy Story 4 i Frozen 2.

'Rebel', el nou espectacle del Cirque du Soleil, tornarà a ser pol d'atracció de visitants al juliol. Ja es poden adquirir les entrades, ha informat el ministre.

Camp ha aprofitat la presentació fer acomiadar-se del càrrec davant bona part dels agents turístics del país. Ha recordat que aquests vuit anys ha fet 56 presentacions i ha defensat la "transparència" amb la qual s'ha treballat, tant quan els resultats han estat bons, com quan han estat dolents.

Finalment, ha tingut unes paraules dures per a Pere López, candidat a cap de Govern del Partit Socialdemòcrata, per haver dit que la campanya de comunicació d'Andorra Turisme era 'low cost'. Ho ha definit com una barbaritat "a l'alçada d'un campanar".