Fins a 8 companyies aèries estarien interessades en operar a l’aeroport d’Andorra la Seu

El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, ha revelat que hi ha fins a vuit companyies aèries interessades a operar a l’aeroport d’Andorra la Seu. Ho ha dit durant la seva participació al webinar organitzat aquest dijous al matí per part de l’Empresa Familiar Andorrana per abordar justament el futur d’aquesta infraestructura. El ministre també ha remarcat la importància que tindrà la implicació público-privada per garantir la viabilitat de l’aeroport d’Andorra la Seu. Així, ha deixat clar que caldrà “un acompanyament privat per tal que la inversió que s’hagi de fer perquè les rutes siguin sostenibles econòmicament sigui assumible”. Gallardo ha insistit que, si tot va segons al previst, a l’hivern ja podria haver-hi vols regulars, que es complementarien amb serveis chàrter. Aquest sistema mixt, amb vols a les ciutats europees més properes i vols chàrter en moments determinats, és el que interessa al Govern d’Andorra, tal com ha indicat Gallardo.

En relació al punt de control duaner que s’hauria d’instal·lar a l’aeroport, el ministre ha detallat que les converses amb el govern espanyol per establir-lo s’han vist afectades per la crisi sanitària. Així, tot i que estava previst poder començar-les abans de l’estiu, finalment no s’iniciaran fins al setembre.

Des d’Aeroports de la Generalitat, el seu director general, Jordi Candelas, ha detallat que les projeccions a deu anys vista són que passin per l’aeroport d’Andorra la Seu uns 100.000 viatgers anuals. Candelas ha detallat l’equipament amb què compta ara mateix l’aeroport, així com les possibilitats de creixement previstes per tal d’adaptar-se a les necessitats de l’operativa comercial. Pel que fa a la possibilitat d’acollir vols nocturns, ha deixat clar que això requerirà una inversió d’entre 300.000 i 400.000 euros i que s’implantarà si hi ha demanda per fer aquests tipus de vols. També ha detallat que la terminal permet que una persona no trigui ni mitja hora entre que arriba a l’aeroport i embarca, un fet que es valora molt en els aeroports de proximitat.

Per la seva banda, la jurista experta en dret aeroportuari a Brussel·les, Annabelle Lapièce, ha detallat la regulació europea en matèries com les ajudes a companyies aèries i que s’hauran de tenir en compte a l’equipament. També ha remarcat que el tractat internacional que caldrà establir entre Espanya i Andorra en relació al trànsit de viatgers per aquest aeroport no serà nou, ja que des de fa força anys França i Mònaco ja en van signar un de similar per regir el trànsit de viatgers d’aquest darrer país a través de territori francès.

El president de l’EFA, Francesc Mora, mentrestant, ha posat de manifest la importància que té per al Principat l’aeroport d’Andorra-la Seu un cop aprovat el sistema GPS d’aproximació. Ha remarcat que “un aeroport té un impacte molt important per al territori i aquest aeroport tindrà molt impacte tant a Andorra com a les comarques veïnes”. En aquest sentit, ha assegurat que “augmentarà la nostra sobirania com a país i millorarà la nostra competitivitat internacional a l’hora d’atraure visitants i inversions”. També ha apuntat la importància que aquesta infraestructura es complementi amb un heliport nacional. Diversos participants també han volgut tenir un record per les dues persones que van morir aquesta setmana en l’accident d’helicòpter a l’Alt Urgell.