Economia 08/01/2016

Omplir el dipòsit costa el mateix que fa set anys...i pot seguir baixant

Malgrat que més de la meitat del preu dels carburants són impostos, Andorra és el sisè país d'Europa amb el dièsel més baix

C.g.
3 min
Els preus actuals dels carburants

Andorra la VellaEls preus dels carburants no han fet més que baixar els darrers mesos. En poques setmanes, el dièsel ha caigut fins a un 5% (situant-se entre els 0,79 euros el litre i els 0,81 en funció de la gasolinera del país), mentre que la benzina ha caigut prop d'un 3% (situant-se entre els 0,97 i els 1,01 euros el litre en el cas de la sense plom 95). Fa un any, els preus estaven tots per sobre de l'euro el litre, i fins i tot el dièsel havia arribat a superar els 1,10 euros. La situació, però, ha canviat radicalment i actualment els preus dels carburants a Andorra es troben a nivells de principis del 2009, tal com ha assegurat el president de l'Associació d'Importadors i Distribuïdors de Carburants d'Andorra, Ramon Visent. És a dir, omplir el dipòsit costa el mateix que fa set anys, i l'estalvi respecte a fa un any pot arribar a superar els 20 euros cada vegada que posem benzina.

A més, els economistes apunten que els preus dels carburants seguiran baixant. Aquest fet es deu al sobreestoc de petroli que hi ha actualment al món, a causa de l'excés d'oferta que motiven sobretot Rússia, l'Iran i l'Aràbia Saudita. Aquests darrers inunden estratègicament el mercat amb el seu petroli amb l'objectiu d'enfonsar els preus per perjudicar la tècnica del 'fracking' que s'està desenvolupant als Estats Units. També afecta a aquesta constant davallada la crisi política entre l'Iran i l'Aràbia Saudita, així com el neguit que deixa un creixement econòmic de la Xina més lent del que s'esperava. El gegant asiàtic, en ser un dels principals demandants del món, si té menys activitat també consumirà menys petroli, fet que acabarà pressionant els preus a la baixa

Per tot plegat, "les perspectives són que els preus segueixin baixant", assegura Visent, malgrat exposar que el petroli és un "producte molt volàtil" que es pot veure influït per qualsevol canvi econòmic. Aquesta situació beneficia evidentment els conductors de vehicles, i de fet s'ha notat un augment del consum en aquest sentit, tal com afirma Visent. Però també beneficia les gasolineres, que treballen amb marges fixos per litre venut.

Més de la meitat, impostos

Ara bé, la principal pregunta que es fa el ciutadà és per què els preus dels carburants no baixen al mateix ritme que ho fa el petroli. Les caigudes no són proporcionals. El preu del barril de Brent, que aquest dijous es va arribar a situar per sota dels 34 dòlars, va caure un 48% el 2014 i un 34% el 2015. Si la comparativa s'estableix des del juny del 2014, la davallada assoleix el 70%. El barril de Brent està a dia d'avui a nivells de fa més d'onze anys.

El motiu principal de la diferència entre el que baixa el preu per al consumidor i el petroli als mercats el trobem en els impostos. "Són la partida més important del preu final, i aquests no es mouen", recorda el president de l'associació de carburants, afegint que el percentatge d'impostos sobre el cost total ronda el 50%.

Malgrat tot, Andorra, on el preu dels carburants és lliure i s'estableix partint de la lliure competència (després dels impostos, evidentment), és el sisè país d'Europa amb el preu del litre de dièsel més barat, només superat per Rússia (0,43 euros el litre), Bielorússia, Ucraïna, Moldàvia i la República de Macedònia, segons Global Petrol Prices. En el cas de la gasolina, Andorra es troba a la novena posició del rànquing europeu.

Els països veïns, Espanya i França, ocupen posicions mitjanes en la comparativa dels països europeus (França està per sota la vintena posició), un fet que beneficia Andorra, ja que com més diferència de preus hi ha, més omplen el dipòsit francesos i espanyols quan són al Principat. El litre del dièsel a Espanya està en els 0,95 euros. A més a més, el país gal ha aplicat un important increment dels impostos especials aquest 2016. En el cas del gasoil parlem de pujades de fins al 15%. "Beneficia Andorra, però també Catalunya", recorda Visent, ja que el principal proveïdor de benzina fora les fronteres franceses no és el Principat, sinó la Jonquera.

stats