L'aeroport d'Andorra-la Seu compleix deu anys des de la reobertura

Actualment hi ha vuit hangars i cinc empreses instal·lades a la infraestructura, que va tancar el 1984 i no va recuperar l'activitat fins al 2010

L' aeroport d'Andorra-la Seu d'Urgell ha complert aquest juny deu anys de reobertura, després d'haver estar tancat al trànsit a partir de l'any 1984. Precisament enguany, des del 23 d'abril passat, la infraestructura ha incorporat una maniobra de vol instrumental basada només en GPS, una tecnologia d'alta precisió que s'implementa per primer cop a l'Estat espanyol i que facilita l'aterratge en condicions meteorològiques desfavorables, amb la qual cosa les companyies aèries o els vols xàrters tenen més possibilitats d'oferir operacions regulars. A més, en una dècada s'ha passat d'un hangar a tenir-ne vuit i se n'han adjudicat cinc més aquest 2020, amb els quals s'omplirà ja tot el perímetre de la plataforma, on hi ha cinc empreses instal·lades.

En una primera fase, l'any 2010, l' aeroport va obrir com a aeròdrom d'ús restringit, després d'haver realitzat els estudis necessaris per analitzar el compliment de la normativa de la infraestructura i de les necessitats mínimes d'inversió per a la seva reobertura. En aquest període es van dur a terme les obres per adequar l'equipament existent per a la reobertura al trànsit. Aquestes obres van consistir en pavimentar la pista i la plataforma, incorporar nous sistemes d'abalisament, remodelar els edificis i la instal·lació d'una nova estació de combustible.

Posteriorment, el 2014, valorant el potencial comercial de l'aeroport gràcies a la seva ubicació geogràfica, es va signar un acord entre la Generalitat de Catalunya i el Govern d'Andorra per adequar l'aeròdrom d'aviació general com aeroport comercial, fet que va suposar una inversió addicional d'un milió d'euros. Així, es va millorar la pista, remodelar l'edifici per adaptar-lo a una petita terminal d'arribades i sortides, es va incorporar una estació meteorològica i es va equipar la torre de control amb el sistema AFIS per donar servei comercial.

Amb la reconversió de l'aeroport s'ha aconseguit que empreses com Helitrans creixin en nombre de treballadors i d'helicòpters i també s'ha promogut l' arribada de noves firmes que, en alguns casos, també construeixen hangars. Algunes d'elles són TSA (el Teu Soci Aeri), que opera aerotaxis; PFC, que ofereix serveis de manteniment; Pipistrel, que comercialitza aeronaus, i escoles de formació, entre d'altres.