Economia 21/05/2015

Els afectats per la crisi de BPA tornen a sortir al carrer per demanar accions immediates

Uns 250 afectats i treballadors de BPA s'han concentrat aquest dijous a la tarda davant la seu central de l'entitat per denunciar la situació d'angoixa que pateixen

J.d./ana
4 min
Concentració d'afectats de BPA / J.D.

Escaldes-EngordanyAproximadament 250 afectats i treballadors de Banca Privada d'Andorra (BPA) s'han concentrat, per segona vegada, aquest dijous a la tarda davant la seu de BPA a l'avinguda Carlemany d'Escaldes-Engordany després d'una convocatòria a través de les xarxes socials. Els objectius principals, com ha explicat el treballador i client Lluís Ferreira eren donar visibilitat als afectats –no només treballadors i clients, sinó també els indirectes– i transmetre el "malestar" per una solució que s'està allargant des que esclatés el cas el 10 de març amb l'anunci del FinCEN. Per mostrar aquestes intencions, els participants han desplegat una pancarta amb la frase "volem solucions ja" i han repetit crits de "Govern dimissió" i "volem solucions".

Alguns afectats han participat en la redacció d'un manifest, llegit cap a les 19.30 hores, moment en què més gent s'ha concentrat a l'avinguda Carlemany, denunciant la situació d'"angoixa" que pateixen els "prop de 30.000 clients i més de 300 treballadors" de l'entitat. Els participants a la concentració, que s'ha començat a dissoldre esglaonadament cap a les 20 hores, han exigit també informació i accions immediates del Govern.

La concentració va ser convocada a través de les xarxes socials i ha aplegat a tot tipus d'afectats: treballadors, clients i altres involucrats indirectament. Els convocants han denunciat en un manifest la "inacció" per part del Govern, perquè "la gent comença a estar cansada, ens hem trobat en una situació que ni hem provocat, ni hem desitjat mai", ha explicat un dels informàtics del banc, Lluís Ferreira.

A part de les reivindicacions d'informació i accions immediates, la majoria de participants en la concentració han aprofitat també per mostrar el seu malestar per una situació que, segons han insistit, perjudica especialment als titular de dipòsits i plans de pensions, que no poden fer ús dels seus diners, com sí ho poden fer els titulars de comptes corrents –fins a un màxim de 2.500 euros a la setmana. Malgrat això, en general els afectats són optimistes i estan "perdent la por", com ha dit Ferreira, i per això exigeixen informació, encara que estan convençuts que es pot redreçar la situació, garantint llocs de feina i estalvis.

Casos particulars

Uns dels casos més dramàtics que estan vivint els clients del banc són els que denuncien alguns jubilats, com Manolita Alejandre, que té compte amb el banc des de fa 42 anys, quan encara no tenia el nom comercial de BPA. Alejandre es queixa perquè viu "en la misèria". Ella és una de les jubilades que completava la seva pensió amb un pla d'estalvi de BPA i que ha vist bloquejats els seus diners. Assegura que els que comparteixen la seva situació no tenen accés als 2.500 euros a la setmana dels quals poden disposar aquells que tenen els diners en un compte corrent.

Alejandre assegura que ha anat a parlar amb l'INAF i amb el cap de Govern, a part del director de la seva sucursal i que "no em fa cas ningú, es passen la pilota els uns als altres". Davant d'aquesta situació afirma que el cap de Govern li va recomanar que parlés amb el departament de Recursos Humans del banc, als quals va demanar poder rescatar 1.000 euros al mes del seu pla de pensions, però no ha rebut resposta. La situació és més greu perquè el seu compte corrent està amb 175 euros negatius i "encara em cobren interessos, això és el banc..."

El cas d'aquesta dona el corrobora amb la seva experiència personal Jordi Canut, un extreballador de l'entitat que va ocupar un lloc al departament d'Assessorament Lingüístic durant cinc anys. Canut té un pla de pensions també bloquejat i lamenta que "estem cansats d'esperar i que no ens donin informació i pels empleats, que no saben quin serà el seu futur". "Volem pensar que l'actuació del Govern és la que convé per a l'interès de tothom, però arriba un moment que comences a dubtar", afegeix Canut.

Reunió dels treballadors amb l'AREB

Un dels representants dels treballadors, Lluís Pérez, ha explicat que aquest dijous s'han reunit també representants de l'AREB i els empleats de BPA en una "trobada tècnica per explicar com anirà el procés a partir del 26 de maig".

Pérez ha especificat que es revisaran absolutament tots els comptes de l'entitat per garantir que els diners tenen un origen lícit i així facilitar la solució del futur del banc. En total, a BPA hi ha aproximadament 26.000 comptes, dels quals ja se n'han analitzat 1.600 en la primera fase d'escorcoll. Amb aquesta xifra, Pérez no s'ha atrevit a calcular quant de temps trigarà el procés.

Respecte a les bones voluntats que han mostrat diferents representants polítics, com el cap de Govern o el ministre de Finances, Pérez ha assegurat que "volem que es concreti més". És el cas de la proposta que, per exemple, ha valorat Martí aquest dijous en una trobada amb els mitjans que ampliaria la cobertura sanitària dels treballadors hipotèticament acomiadats. "No volem interpretar, sinó que ho facin", ha insistit Pérez en relació a una altra de les voluntats manifestades per Martí: que els clients puguin recuperar finalment tots els seus estalvis i no únicament una part.

En aquest sentit, una de les propostes tangibles que Pérez ha confirmat que ja s'ha concretat és la del cobrament dels dies de vacances endarrerides i pendents acumulats pels treballadors. El col·lectiu ha rebut el compromís dels administradors que rebran aquests diners.

A part d'això, Lluís Pérez ha aprofitat per criticar les "contradiccions" dins de DA. El treballador ha assegurat que estaria bé que "es posessin d'acord i pactessin el que han de dir o el que no han de dir, per no contradir-se", en referència a les paraules de la ministra Rosa Ferrer el darrer Consell General, que no es va mostrar partidària a fer modificacions legislatives per ampliar els drets dels treballadors d'aquesta entitat en particular.

Ara bé, Pérez sí que ha reconegut que "tenint en compte que fa dos mesos i dues setmanes, i que és molt complicat de portar dia a dia, hi ha una concreció molt bona de la feina que s'ha de dur a terme a partir d'ara i serà positiu".

stats