Un curs per aprendre a gestionar les emocions dels clients

La formació per a professionals ha aplegat 20 participants de diferents sectors comercials

Aquest dijous s’ha dut a terme la segona edició del curs bàsic per a professionals del comerç. Una iniciativa que forma part del Pla Estratègic del Turisme de Compres i que s’ha desenvolupat de manera conjunta entre el ministeri d’Economia, Competitivitat i Innovació, el ministeri d’Educació i la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis d’Andorra. L’objectiu de la formació és donar les eines necessàries per informar i orientar als clients de manera adequada.

Donat que el curs té un caràcter pràctic, des de l'organització es va establir que a cada edició només participessin 20 alumnes, que es van ocupar en el moment d'obrir les places. "Pot semblar poc 20 places pel gran nombre de comerços", ha reconegut la secretària d'Estat de Comerç i Competitivitat, Neus Soriano, però "la intenció és que aquest curs es vagi realitzant tantes vegades com sigui necessari" i, en cas que calgués, "es poden anar sobreposant dos cursos en el mateix període". David Monsó, un dels alumnes, valora precisament la formació pràctica, "que pots aplicar avui o demà als teus comerços".

El curs és aprendre de les emocions del client", explica una de les responsables d'Opció Recursos Humans i encarregada d'impartir el curs, Isabel Martín; per aquest motiu, en les classes Martín vol "que els participants reflexionin sobre allò que fan a la botiga, què està bé i que el client valora i què és allò que no acabem de fer encaixar i com ho podem canviar". En el curs comparteixen aula venedors que només es dediquen a l'atenció al client, comerciants que estan en el punt de venda i gerents de botigues que posteriorment formaran a les persones que tenen a càrrec.

El curs es nodreix d'una prova pilot, que es va dur a terme entre els mesos de maig i juny. Valorant l’experiència dels assistents, els responsables del curs van decidir deixar de banda el mòdul de llengües, ja que el nivell era diferent entre totes les empreses que hi assistien. A canvi, en la segona edició s’han reforçat els coneixements d’atenció concreta en el punt de venda, el visual 'merchandising' o la relació del venedor amb el consumidor.

La formació és gratuïta per a les botigues i el Govern ha destinat una partida de 4.000 €. En els propers mesos s'oferiran més cursos, que es faran coincidir amb les temporades amb menys volum de feina en els comerços del país.

El sector es recupera

"És qüestió de temps, hi ha d'haver una recuperació", ha afirmat Soriano en referència als 2.000 llocs de treball perduts en els darrers quinze anys dels quals va parlar el ministre de Turisme aquest dimecres. La secretària d'Estat de Comerç i Competitivitat ha recordat que les dades demostren que en els darrers anys hi ha hagut un increment en la creació de comerços i, per tant, de llocs de treball.

Soriano és conscient que la manera de fer comerç ha canviat, que els negocis han d'afrontar nous reptes i que "cursos com aquest contribueixen a millorar l'experiència en el punt de venda". Així, si el consumidor queda satisfet amb l'atenció rebuda, acabarà repetint, fent que el comerç creixi i que aquest generi nous llocs de treball. Des del Govern s'han identificat els passos a seguir en el pla estratègic de turisme de compres i, de la mà de les empreses privades, s'estan duent a terme diferents accions per seguir el camí de la recuperació.