L'Andorra Ultra Trail 2018, la darrera amb Gérard Martínez i Valérie Lafleur al capdavant

L'ARA Andorra edita una revista que fa un balanç de la història de l'esdeveniment en vista a la celebració de l'Edició X

Gérard Martínez i Valérie Lafleur han escollit la desena edició de l'Andorra Ultra Trail Vallnord com la darrera que organitzaran. Han decidit que és el moment de passar el relleu a una altra generació, a les seves filles Lídia i Sandra, que ja fa anys que estan implicades en l'organització de l'esdeveniment. La decisió l'expliquen en la revista Ultra Trail News, que s'ha publicat aquest febrer de la mà de l'ARA Andorra, com a 'media partner' de la cursa.

En la publicació es detalla l'històric de l'esdeveniment, creat el 2009, i l'evolució que ha tingut en tots els aspectes, des del creixement de l'equip organitzatiu i dels voluntaris fins al nombre de corredors, passant per l'esforç que s'ha hagut de fer per millorar el material, la comunicació, el cronometratge, els avituallaments, etc. En total es mobilitzen 550 persones per donar suport a més de 3.200 corredors, gairebé un per cada 5 atletes.

Pel que fa a l'aspecte econòmic, l'organització dona a conèixer que del total d'ingressos, el 37% són per inscripcions, el 34% per patrocinis públics (252.990 euros), i el 27% per patrocinis privats (22% en espècies i 5% en aportació econòmica). Quant a les despeses, el 24% es destina al personal, el 15% a promoció i comunicació, un altre 15% a serveis professionals independents, un 14% a regals dels corredors, un 10% a regals pels voluntaris, un 8% al material de la cursa i avituallaments, un 4% a transport, un altre 4% a amortitzacions i un 1% a ONG. De fet, al llarg de totes les edicions s'han destinat més de 31.000 euros a organitzacions sense ànim de lucre i a accions solidàries. A partir del 2014, una part d'aquesta suma ha vingut pels donatius dels mateixos corredors.

En la revista, Gérard Martínez i Valérie Lafleur detallen l'impacte que té l'esdeveniment al país. En l'àmbit mediàtic, la valoració econòmica de l'impacte de les accions només en premsa ascendeix a 331.886 euros l'any 2017. A això cal sumar-hi el ressò que tenen el web, l'App i les emissions en 'streaming', les xarxes socials, les més de 50 emissions en televisions espanyoles, britàniques, italianes, gregues, dels Estats Units, l'Índia i Àfrica, i la difusió en 13 emissores de ràdio.

Sumant els corredors i els acompanyants de fora del país, durant la passada edició de l'Andorra Ultra Trail Vallnord es van comptabilitzar 20.475 pernoctacions. Així, sobre una despesa mitjana de 166,50 euros, l'impacte econòmic directe de l'esdeveniment va ser de 3,4 milions d'euros.

La publicació també copsa l'impacte que té la cursa en el sector hoteler, de restauració i en botigues especialitzades en material esportiu. Els establiments asseguren que fan el ple durant els dies de l'esdeveniment i que l'èxit de la prova els anima a ampliar l'oferta de productes de muntanya.

I finalment, es donen alguns dels detalls de l'Edició X, que se celebrarà del 3 al 8 de juliol i que tornarà a reunir més de 3.200 corredors de 50 països en una gran festa de l'esport, de la superació i de la solidaritat. Per celebrar l'efemèride, hi haurà diferents productes exclusius de la desena edició i es convidaran els corredors de les anteriors curses. A més, hi haurà millores en el recorregut de la cursa Eufòria i balises GPS per participant.

La revista es pot trobar en diferents establiments, comerços i despatxos professionals del país, així com a les oficines de Cims Màgics de la Massana.