04/05/2015

Apple amaga la ràdio FM dels iPhones

2 min

Diu un estudi de Pew Research que el mes passat van escoltar la ràdio per internet el 53% dels nord-americans, gairebé el doble que fa només dos anys. I d’aquests, tres quartes parts ho van fer amb l’ smartphone. És lògic que als EUA sigui així, perquè la gent prefereix portar només un aparell a la butxaca i allà el mòbil més venut és l’iPhone, que no ha tingut mai la funció de recepció de FM: Apple sempre ha dit que la ràdio s’ha d’escoltar per internet.

Aquí la cosa hauria de ser diferent: molts fabricants encara inclouen un sintonitzador de FM als mòbils, tot i que la renúncia de Samsung a aquesta funció en els dos últims models emblemàtics és significativa. Jo mateix no faig servir habitualment telèfons amb els quals no puc escoltar la ràdio per la via convencional quan sóc fora de casa. I és que fer-ho per internet no tan sols consumeix el doble de bateria que la recepció per antena, sinó també moltes dades del contracte mensual: prop d’un megabyte per minut si l’emissora és musical i codifica amb certa qualitat.

La indústria de la ràdio és conscient de l’amenaça dels smartphones per a les seves concessions d’espectre i el seu mercat publicitari i, sense deixar d’emetre per internet amb aplis mòbils pròpies, ha passat a l’ofensiva: l’Associació Nacional de Radiodifusió dels EUA ha posat Apple en evidència revelant que els iPhones sí que inclouen un receptor de FM, dins del mateix xip que gestiona la wifi i el Bluetooth, però la funció està desactivada. Adduint motius de seguretat en situacions d’emergència, reclamen a l’empresa que la torni a activar. És poc probable que Apple ho faci, perquè en un telèfon tan prim no hi cap una altra antena. En qualsevol cas, potser en tindrà prou donant-los allargs: a Noruega ja han decidit que l’any 2017 apagaran les emissions analògiques de FM: la ràdio per antena serà només digital, amb sistema DAB, i totes les marques de mòbils hauran de decidir si inclouen o no el sintonitzador corresponent.

stats