07/05/2018

Barcelona aspira al supositori de la veritat

2 min
Mark Zuckerberg.

Analista tecnològicAvui fa una setmana que Mark Zuckerberg inaugurava F8, la convenció anual de desenvolupadors d’aplicacions per a Facebook. En plena crisi de reputació d’aquesta xarxa social, al directiu li va faltar temps per enumerar els tres objectius de l’empresa per a aquest any: assegurar la privadesa de les dades personals dels usuaris, protegir la integritat dels processos electorals on es vegi implicada i combatre la propagació de notícies falses. El primer dels tres mea culpa és fruit de l’escandalosa filtració de dades via Cambridge Analytica, empresa de màrqueting polític que va tancar el primer dia de maig, tot i que no hem hagut d’esperar gaire per veure-la reencarnada en la firma Emerdata, amb gairebé els mateixos responsables.

Els altres dos són en realitat dues cares de la mateixa moneda: la manipulació dels algoritmes de la xarxa social per influir en l’opinió pública, mitjançant la publicació d’informació falsa per tal d’obtenir beneficis econòmics (clics), polítics (vots) o, senzillament, per tocar els nassos (trols). Fa uns mesos, Alex Stamos, aleshores director de seguretat de Facebook, detallava les quatre modalitats de fake news que tenen detectades: la suplantació d’identitats, les audiències inflades artificialment, el contingut fals i les narratives distorsionades.

Per intentar aturar el fenomen, Facebook ha posat en marxa diverses iniciatives de filtratge del contingut aportat pels seus usuaris: des d’automatismes basats en la intel·ligència artificial fins al desplegament de 15.000 verificadors humans que revisen el material sospitós per frenar-ne la propagació. A més dels mercats anglosaxons, l’empresa ho està fent a França des de finals del 2016; a Itàlia, Indonèsia, Índia, les Filipines i Mèxic des de començaments del 2017, i té previst ampliar l’exèrcit amb 5.000 persones més durant els pròxims cinc mesos. Segons Cinco Días, un 10% d’aquests nous reclutes seran subcontractats per l’empresa austríaca Competence Call Center (CCC), que els instal·larà a Barcelona per atendre la majoria dels idiomes de d’Europa Occidental (incloent-hi el català) i de l’Amèrica Llatina, cobrant un salari inicial de 24.000 euros anuals més diversos beneficis laborals, tot i que el salari pot créixer en funció de l’idioma amb què hagin de treballar. Una bona notícia que desmenteix un cop més les persistents fake news que proclamen que les multinacionals fugen de Catalunya.

Això sí, la xarxa social ho té pelut en la lluita contra les notícies falses, i no tot és per culpa seva. Si filtra el contingut de manera massa estricta serà acusada de censurar informació. I el morbo dels usuaris és molt difícil de combatre: als EUA va haver de deixar de marcar les notícies sospitoses de ser falses perquè això incrementava la quantitat de clics. Ara es limita a adjuntar-hi notícies relacionades de mitjans que considera fiables. Tant de bo algú inventés un supositori de la veritat, inspirat en l’edifici que acollirà els nous verificadors de Facebook.

stats