DÍGITS I ANDRÒMINES

Facebook abraça ara la privadesa

La xarxa social de Mark Zuckerberg anuncia canvis per garantir que les comunicacions entre els seus usuaris estaran protegides, però continuarà acumulant dades sobre ells per altres vies

Mark Zuckerberg ha vist la llum, i es diu privadesa. A l’abril va signar un article al Washington Post en què demanava al Congrés dels EUA que reguli el món digital amb noves lleis sobre contingut nociu, integritat dels processos electorals, privadesa i portabilitat de les dades. La setmana passada, el creador de Facebook va inaugurar la convenció F8 de l’empresa per a desenvolupadors d’aplicacions anunciant un suposat viratge de la xarxa social cap a la comunicació privada entre els seus usuaris, allunyant-se del predomini actual del fil de notícies i anuncis escollits per un algoritme. En les pròximes setmanes, la web i les aplicacions de Facebook aniran reflectint aquesta reorientació estratègica en forma de redisseny visual, el quart de la seva història, en què desapareixerà la barra superior blava i dominarà una pestanya específica amb les publicacions dels grups a què pertany l’usuari. Com a complement, Facebook no només intercomunicarà els seus tres serveis de missatgeria (Messenger, WhatsApp i Instagram) de manera que els usuaris de qualsevol d’elles puguin escriure als de les altres dues, sinó que xifrarà d’extrem a extrem el contingut dels missatges de text, veu i vídeo perquè ningú, ni tan sols la mateixa empresa, pugui accedir-hi.

Naturalment, que Zuckerberg adopti “El futur és privat” com a nou lema de campanya (en edicions anteriors de la F8, el futur havien sigut el vídeo, els bots i la realitat augmentada, però tant hi fa) no és casual. Facebook porta més de dos anys sent objecte de crítiques per algunes de les seves pràctiques. La permissivitat en la propagació de contingut d’odi i informació enganyosa, la filtració a Cambridge Analytica de dades personals que es van fer servir per decantar el comportament dels electors, l’ús de dades com a moneda de canvi per negociar contraprestacions amb altres gegants digitals i la contractació d’una agència especialitzada en fer aflorar informació negativa sobre els detractors dels seus clients han posat l’empresa en el punt de mira d’accionistes, ciutadans, mitjans i organismes reguladors, fins al punt que en els últims comptes trimestrals ha reservat 3.000 milions de dòlars per afrontar la sanció que espera rebre de la Comissió Federal de Telecomunicacions dels EUA. Zuckerberg reconeixia a F8 que ara mateix no són l’empresa més apreciada del món, tot i que va evitar disculpar-se.

En realitat, el nou respecte de Facebook per la privadesa dels usuaris és sobretot de cara a la galeria. És veritat que el xifratge dels missatges privats ja no li permetrà inferir els interessos dels usuaris a partir del que s’escriuen entre ells, però la plataforma seguirà acumulant dades i establint relacions a partir de les connexions entre persones i la pertinença d’aquestes a grups, i la integració dels tres serveis de missatgeria en un únic directori encara reforçarà més aquesta captació de dades. I d’altra banda, desplaçant cap a l’esfera privada el pes de la participació dels usuaris, Facebook quedarà alliberada de la responsabilitat de moderar i filtrar el contingut tòxic que ara circula en públic.

Sigui com sigui, en la renovada estratègia de Facebook guanyen pes els serveis de missatgeria: Messenger als EUA i WhatsApp a la resta del món. El primer disposarà aviat d’aplicacions per a ordinadors i tauletes, i el segon permetrà transferir diners com qui envia un mem. En canvi, és exagerat afirmar que la integració permetrà que tothom es comuniqui amb tothom, igual que truquem des del nostre telèfon a un número d’una altra companyia: aquesta possibilitat abastarà l’univers de Facebook, però no xats aliens com Telegram o WeChat. Això sí, la majordoma digital Portal tindrà la incorporació de WhatsApp com a gran actiu en la seva expansió fora dels EUA. Mentrestant, Instagram segueix evolucionant cap a la seva transformació en botiga al mòbil, contribuint a un negoci en alça. El trimestre passat, Facebook va guanyar un 8% d’usuaris respecte al 2018, però va facturar un 26% més, fet que indica que per als gairebé 2.400 milions de súbdits digitals de l’imperi Zuckerberg (més de 2.700 milions si es compta tota la família de productes) la privadesa importa més aviat poc. Si no fos així, 1.562 milions (dos de cada tres) no farien servir cada dia la xarxa social.

Google esborrarà automàticament el teu historial

En contrast amb l’acumulació continuada de dades per part de Facebook, l’altre gegant de la xarxa introduirà aviat l’opció de limitar automàticament la retenció de la nostra informació. Google, com Facebook, conserva l’historial de la nostra activitat, des de les consultes que fem al cercador fins a les aplicacions que instal·lem al nostre telèfon i els llocs físics que visitem mentre portem l’aparell a la butxaca. Fins ara l’usuari que no volia ser rastrejat tenia dues possibilitats: esborrar manualment el seu historial i desactivar completament la captació de dades a costa de rebre uns serveis menys personalitzats. Google introduirà aviat una tercera opció: cada usuari podrà triar durant quant de temps l’empresa pot conservar el seu historial, amb dues possibilitats: tres o divuit mesos. Passat aquest temps, les dades s’esborraran automàticament dels servidors. La novetat, a més, ens indica que les nostres dades més valuoses a efectes publicitaris són les de l’últim trimestre.