15/12/2012

Fusions bancàries, fusions de dades

4 min
Fusions bancàries, fusions de dades

El cap de setmana passat, 500 informàtics del Banc Sabadell van fer hores extres. Centenars d'oficines que fins al divendres 7 eren de l'absorbit Banco CAM van obrir el dilluns 10 operant com a establiments de la nova marca SabadellCAM: nous rètols, nous números de compte, canvis de sucursals i del personal que atén els clients. Però també la culminació de sis mesos de feina a la rebotiga tecnològica.

Un element essencial d'aquesta mena de transicions és la integració informàtica. Un banc és una xarxa de botigues de diners que recolza, encara més que la majoria de les empreses, en els sistemes d'informació: les transaccions financeres ho són sobretot de dades, i la infraestructura ha d'estar a l'altura, tant internament com de cara als clients. El Sabadell té més de 500 servidors físics -que en contenen més de 3.300 de virtuals-, 19.000 llocs de treball informàtics, 4.000 terabytes de capacitat d'emmagatzematge i una potència de càlcul de 33.000 MIPS (milions d'instruccions per segon), que executen més de 30 milions de transaccions cada dia.

Si gestionar recursos tècnics a aquesta escala ja no és senzill, la cosa es complica quan s'absorbeix un altre banc, una situació a l'ordre del dia amb la situació actual del sector financer. Els sistemes són heterogenis, tant en hardware com en software, i traspassar les dades del banc comprat al banc comprador no és trivial: el cap de setmana van passar dels ordinadors de la CAM als del Sabadell més de 1.300 milions de registres d'informació: contractes de clients, transaccions operatives, préstecs, crèdits, assegurances, hipoteques... I tractant-se de diners, no s'hi val a badar: el dia 10, molts clients de la CAM es van presentar a la nova oficina per comprovar que el seu saldo no s'havia perdut pel camí.

Els tècnics d'integracions del Sabadell, però, ja hi tenen la mà trencada: l'entitat és una de les més actives del sector en fusions i absorcions. L'equip que dirigeix Carlos Clua ja acumula 10 processos d'aquesta mena, i ha acabat creant una metodologia pròpia per portar-los a terme de manera sistemàtica que, diuen, és l'enveja d'altres entitats del sector, des del Banc Central Europeu fins a l'alemany Commerzbank.

En essència, el Sabadell integra els sistemes dels bancs que absorbeix pel procediment que anomenen de big bang : en lloc de fer-ho progressivament, aturen les operacions un divendres, fan totes les transferències i conversions durant el cap de setmana i dilluns tornen a engegar amb la nova configuració. Naturalment, per descartar ensopegades, cal tenir-ho tot preparat: els tècnics del banc comencen mig any abans a treballar amb els de l'altre, examinant totes les aplicacions -n'hi ha més de 200, cadascuna per a un tipus d'operació financera- i determinant quines intervencions de modificació i conversió de formats cal fer per incorporar les dades d'origen -en aquest cas, les de CAM- als sistemes de destí del Sabadell.

Aquesta fase de disseny dura dos mesos i produeix una documentació d'especificacions que ocupa "l'equivalent a una enciclopèdia de 20 volums", diu Clua. A partir d'ella s'executa la fase de construcció, que ocupa un total de 350.000 hores de programació per part del personal intern i dels proveïdors externs (Everis i Accenture) durant dos mesos més. Finalment, es passa a la fase de proves, durant la qual s'amplia la capacitat de procés dels equips existents (principalment IBM i HP) per assumir la nova càrrega de treball i se simulen totes les operacions possibles.

Clua explica que hi ha una quantitat enorme d'aspectes a tenir en compte. Per exemple, cal que les targetes de pagament de CAM (més d'un milió, emeses per una entitat diferent de la que fa servir el Sabadell), les de banca a distància (700.000 clients), els datàfons dels comerços i els caixers automàtics segueixin funcionant, sense que els clients notin interrupció del servei més enllà del canvi de número de compte i, en alguns casos, de sucursal. Durant el procés, indica Carlos Clua, el banc ha enviat als clients més de sis milions i mig de comunicacions postals d'aquests canvis.

Portes endins també cal fer canvis substancials. Els empleats de CAM feien servir PC, mentre que el Sabadell va optar fa temps pels anomenats clients lleugers , equips menys potents que executen aplicacions virtualitzades als servidors amb software de Citrix. Per tant, el personal, a més de canviar d'identificador i contrasenya d'usuari, ha hagut de reciclar-se en l'ús dels nous programes, cursant més de 360.000 hores de formació, majoritàriament a distància, però també amb el suport de 400 empleats del Sabadell desplaçats a les oficines CAM per fer funcions de tutoria. A més dels ordinadors, també s'han canviat 700 impressores de documents a les caixes i s'han homologat o substituït gairebé 800 recicladores d'efectiu -les màquines on els caixers introdueixen els bitllets dels ingressos per comptar-los i verificar-los abans de lliurar-los en els reintegraments-. I els milers d'empleats amb telèfon mòbil corporatiu han conservat el mateix número gràcies a una portabilitat massiva d'operadora: CAM era client d'Orange i el Sabadell ho és de Movistar.

Després que un empleat anés a cada oficina diumenge per comprovar que tot funcionava correctament, l'equip de Clua va respirar tranquil. Però no els durarà gaire: s'acaba de firmar la compra de Caixa Penedès, i ja treballen per repetir el procés durant el primer trimestre del 2013.

stats