DÍGITS I ANDRÒMINES

Google renova Gmail

El servei de correu electrònic més popular del món incorpora millores de productivitat, privadesa i seguretat per disputar-li a Microsoft Outlook el lideratge de les comunicacions d’empresa

Quan Google va anunciar l’u d’abril del 2004 un servei de correu web amb bústies gratuïtes d’un gigabyte de capacitat, tots vam creure que era massa bonic per ser veritat. La data coincidia amb l’April Fools’ Day, l’equivalent anglosaxó i francòfon del Dia dels Innocents, i en aquell moment Hotmail oferia dos megabytes a cada usuari, i Yahoo, quatre. Però va resultar que no era cap broma, i els internautes es van anar deixant enganxar per la proposta: 14 anys més tard, Gmail és el servei de correu electrònic més popular del món, amb 1.400 milions d’usuaris. La capacitat de les seves bústies ha augmentat fins als 15 gigabytes actuals, però l’aspecte i les funcions del servei han canviat relativament poc; l’últim redisseny significatiu va ser fa set anys. Per això és notícia que Google hagi començat a desplegar aquesta setmana un Gmail renovat, que aporta nombroses millores centrades en la productivitat, la privadesa i la seguretat. Aquestes són les més destacables.

Visualment, el nou Gmail per a web s’assembla més a l’aplicació mòbil. La llista d’etiquetes de l’esquerra es pot amagar, reduint-la a una columna d’icones. A canvi, ara a la dreta hi ha botons per accedir a altres aplicacions de Google, com el recordatori de tasques i el calendari; arrossegant-hi un missatge que faci referència a un esdeveniment es crea automàticament una cita. La llista central de missatges es pot configurar amb tres nivells de densitat, el més detallat dels quals mostra icones per als fitxers adjunts a cada missatge, que es poden previsualitzar sense haver d’obrir-lo. En el segon nivell, les pestanyes superiors de classificació automàtica de la safata d’entrada mostren el missatge més recent que contenen. El tercer és la llista més compacta, per als usuaris que prefereixen veure més informació en cada pantalla.

Passant el cursor per sobre de cada missatge apareix un menú flotant que conté la nova opció de posposar-lo perquè desaparegui de la vista fins al matí següent, la setmana que ve o una data i hora específiques en què decidim atendre’l. També s’han incorporat a la lectura dels missatges les anomenades respostes intel·ligents -ja disponibles a la versió mòbil de Gmail-, que proposen tres opcions de resposta breu, generades mitjançant l’aprenentatge automàtic ( machine learning) amb un grau d’encert inquietant. A l’aplicació per a mòbils, aquesta intel·ligència artificial també destaca automàticament els missatges que el sistema considera prioritaris segons el contingut, l’interlocutor i la freqüència amb què ens hi comuniquem habitualment. Finalment, la funció ja existent per donar-te de baixa d’una llista de distribució que ja no t’interessa rebre s’ha vist ampliada amb notificacions que et proposen fer-ho amb un sol clic per a les llistes que fa temps que no llegeixes.

Millores de privacitat

Els usuaris que busquen privadesa apreciaran la nova modalitat confidencial: des d’ara es poden enviar missatges efímers, amb una data de caducitat determinada, o fins i tot retractar-nos, esborrant-los de la bústia del destinatari. Com que el protocol estàndard de correu electrònic no ho permet, Google fa servir un sistema propi: realment no s’envia el contingut del missatge confidencial, només un enllaç que el destinatari ha d’obrir per llegir-lo a la nostra bústia -si encara hi és, d’acord amb la regla de caducitat que li haguem aplicat-, sigui amb la seva pròpia aplicació de Gmail o bé amb el navegador web si fa servir un altre client de correu. Una altra opció nova és la restricció de permisos: podem impedir que els nostres missatges siguin reenviats, copiats, descarregats i/o impresos. Naturalment això no evita que algú faci servir altres procediments per capturar el contingut, però es limita considerablement la difusió no autoritzada del nostre material. La privadesa màxima s’obté aplicant la nova autenticació de dos factors: podem protegir cada missatge de manera que el destinatari només pugui llegir-lo introduint un codi que haurà rebut per SMS al mòbil.

L’últim aspecte del nou Gmail, la seguretat, consisteix en una detecció encara més fina dels missatges potencialment maliciosos, com els vinculats a suplantacions i estafes de tipus phishing, que a partir d’ara es senyalitzen de manera molt més visible.

La majoria d’aquestes noves funcions ja estan disponibles, i les que no ho estan aniran arribant en els pròxims dies. Els usuaris particulars podeu activar-les triant l’opció “Provar la nova versió de Gmail”, que trobaran despenjant el menú de configuració amb la roda dentada de l’angle superior dret. De moment, el canvi és reversible: si les novetats no us acaben de fer el pes, podeu tornar a la versió clàssica. Per als usuaris empresarials de G Suite -les antigues Google Apps-, és l’administrador de sistemes qui ha d’activar la nova versió.

Com sol passar, aquesta renovació de Gmail no agradarà a tothom. Per exemple, hi ha qui creu que la introducció dels missatges efímers dificulta el rastreig de les pràctiques d’assetjament digital. Però ja fa temps que altres serveis rivals de correu electrònic disposen d’opcions de confidencialitat, i Google ha de posar-se a la seva alçada si aspira a disputar-li a Microsoft Outlook el domini de les comunicacions empresarials i estendre al mercat professional el seu lideratge del correu electrònic per a ús personal.

Etiquetes